Přinášíme zde hesla k evangeliu 29. neděle v mezidobí A. Pokud vás napadnou další, připište je do komentáře k tomuto článku. Návod na použití je v závěru článku.
Evangelium Mt 22,15-21 najdete ZDE.
Hesla k 2. čtení 29. neděle v mezidobí A najdete ZDE.
Farizeji se radili,
jak by Krista chytili.
Za sloho ho chytit chtěli,
tento křivý záměr měli.
Pravdomluvností svou ručíš,
cestě k Bohu v pravdě učíš.
Je ti jedno, čím kdo je,
jak před Tebou pózuje.
Pokrytci, vždyť vy to víte!
Proč mě tady pokoušíte?
Když mu denár podali,
jeho výklad poznali.
Ježíš peníz vidět chtěl,
jimž zaplatit daň by měl.
Co Boží je, Bohu dej,
přitom vůbec neváhej.
Co císaři patří,
to mu dejte, bratři.
Dobrou radu dát vám mohu,
co je Boží, dejte Bohu.
Pěknou léčku nastražili,
aby Pána zachytili,
Pána ale nechytili.
Pán se nedá napálit,
zachoval svůj vnitřní klid.
Radili se farizeji,
vždyť Ježíše dostat chtějí.
Med mu nejdřív namazali,
kolem pusy mu jej dali.
Farizeji šlou své žáky,
herodovci jdou tam taky.
Tito tajně zkoušející,
Ježíšovi přišli říci.
Farizeji poslaní,
jsou k úkolu vybraní.
Získat si ho potřebují,
nejdříve mu pochlebují.
Lidské ohledy neřešíš,
jak říct pravdu vždycky víš.
Tak nám řekni, mistře, tedy,
zda je platit zapotřebí.
Tazatelé se nestydí,
zlý úmysl Ježíš vidí.
Chtěli Krista nachytat,
zdrcující dotaz dát.
Farizeové čekali,
jak by jen Krista dostali.
Do srdce jim Ježíš vidí,
On zná všechno u všech lidí!
Jak je to tebou souzeno,
je platit daň dovoleno?
Léčka takto nastražená,
Ježíšem je vyřešena.
Pána chtěli vyšachovat,
měli se s tím radši schovat.
Pak záludný dotaz dali,
na Ježíše nevyzráli.
Ježíše nenachytali
a se zlou se potázali.
Pokrytci - je označuje,
tím mnohem víc naznačuje.
Na Ježíše si nepřijdou,
a to ani náhodou.
Kdo chce Krista zaskočit,
ten se přišel zesměšnit.
Farizeové od Ježíše odešli,
aby se na něho uradili.
Ježíši pochlebovali
a záludný dotaz dali.
Farizeové své učedníky poslali,
aby se Ježíše na daň zeptali.
Ježíše se herodovci ptají,
zda se daně platit mají.
Zlý úmysl Ježíš poznal,
tazatele pokrytci nazval.
Denár Kristu podali,
na odpověď čekali.
Čí je obraz ptá se Pán?
"Tomu ať je denár dán."
Co je Boží, Bohu dejte
a povinnost svoji plňte.
Císařovi co jeho jest,
Pánu Bohu všechna čest.
Na Ježíše chystaj past,
otázkou ho chtějí zmást.
Nevybalí to však hned,
začnou sladce jako med.
„Mistře“ - tak ho oslovují,
i když léčku na něj kují.
Smí se - řekni fundovaně
- císařovi platit daně?
Zlý úmysl registruje,
„pokrytci“ je tituluje.
Copak mě tak pokoušíte?
Co je správně netušíte?
Ježíš ptá se odevzdaně:
„Ukaž, čím se platí daně!“
„Čí je obraz?“ se otázal,
když na denár poukázal.
„Čí je tento obraz tváře?“
„To přeci je tvář císaře!“
Odpověď vám říci mohu:
Co je Boží dejte Bohu.
Daně dejte vladaři
- císařovo císaři.
Když od Ježíše odešli,
na poradu se pak sešli.
Na Pána se radili,
jak by ho usadili.
Za slovo ho chytit chtějí,
předem už se tomu smějí.
Za slovo ho chtějí chytit,
odpor proti němu vznítit.
Učedníky posílají,
herodovce přibírají.
Jejich čin je zlomyslný
a přitom tak nesmyslný.
Aby úspěch zaručili,
lstivou řeč je naučili.
Začínají velmi chytře:
„Ty jsi pravdomluvný, Mistře!“
Podle pravdy vyučuješ,
cestu k Bohu ukazuješ.
Nedbáš lidských ohledů
a díváš se dopředu.
Čím kdo je, na to nehledíš,
i když to vše moc dobře víš.
Pověz nám tedy
svoje pohledy.
Zákeřný dotaz dostane:
„Co si o tom myslíš, Pane?“
Ptají se, jak je smluveno:
„Je platit daň dovoleno?“
Věří, že se lest podaří:
„Máme platit daň císaři?“
Záměr se jim nepovedl,
zlý úmysl Pán prohlédl.
Co mě tady pokoušíte
a takovou věc řešíte?
Pokrytci, peníz ukažte,
čí je to obraz, uvažte.
Peníz, kterým se daň platí,
neměli mít tito „svatí“.
Přesto mu denár podali
a potom už se nesmáli.
Léčku Ježíš odhaluje,
on se nyní dotazuje.
Ježíš také vznáší dotaz:
„Čí je to nápis i obraz?“
Prohlédli si tvář:
„To je přec císař.“
V té krajině vládne ten,
kdo je na ní zobrazen.
Císařovi vždy dávejte,
co je jeho, neváhejte.
Bohu dejte, co je Boží,
to ať nikdo neodloží.
Na císaře se ptali,
Boha vážně nebrali.
Dej Bohu, co mu náleží,
na tom ať ti vždy záleží.
Vše od Boha přeci máme,
s ním ať všechno začínáme.
Co je Boží chci dát Bohu
tak, jak nejlépe jen mohu.
Daně máš poctivě platit
a ne je chytrácky krátit.
Ježíš ničí jejich lest:
Každému, co jeho jest.
Jak se dají tyto veršovánky využít?
Těch možností je mnoho. Nejlépe je si vybrat jedno z hesel a pak už s ním již pracovat a to např. takto:
- Vracení se k heslu před o po aktuální neděli může napomoci, aby poselství evangelia proniklo hlouběji do našeho života.
Dále je možno:
- Heslo si napsat na viditelné místo a častěji se k němu v myšlenkách vracet - myšlenky tímto směrem pomohou před myšlenkami prázdnými nebo nevhodnými.
- Heslo vyvěsit na kostelní nástěnku nebo na farní či jiný vhodný web.
- Heslo naučit děti a tak jim pomoci, aby si zapamatovaly důležitou myšlenku z evangelia pro svůj další duchovní růst.
- Heslo mohou katecheté a vyučující využít při katechezi nebo při různých soutěžích.
- Heslo se může stát inspirací pro hudebníky, aby jej zhudebnili jako krátký lehce zapamatovatelný popěvek.
- Heslo se v neposlední řadě může hodit i kazatelům, jako shrnující myšlenka jejich promluvy.
- Hesla nám mohou pomoci v diskuzích s dalšími lidmi, protože v nich je srozumitelně a snadno zapamatovatelně vyjádřeno to, co se nám někdy hůř formuluje a ne vždy býváme přesně pochopeni.
- Hesla se mohou stát inspirací pro ty, kdo mají básnické vlohy, aby vytvořili další, anebo z tohoto hesla vyšli při rozvinutí myšlenky v delší báseň.
- Hesla mohou využívat rodiče, kněží, katecheté a mnozí další i dlouhodoběji - nenárokujeme si na ně žádná autorská práva - jen ať slouží k evangelizaci...
Výzva:
Prosím ty, které tento nápad zaujal, a mají dar veršovat, aby pomohli vytvořit hesla na texty evangelií z dalších nedělí. Pokud mi je zašlete na marek@fatym.com do čtvrteční půlnoci, pokusil bych se vybrat ty nejlepší a do soboty zveřejnil na www. fatym.com. Věřím, že se takto může vytvořit poklad hesel k evangeliím a tím i účinná pomůcka pro mnohé. Díky všem předem MD.