Dítě Maria
Citát: "
Zvedni, Maria, ze své kolébky svou něžnou ručičku a uděl všem své svaté požehnání." (Sv. Bartolomea Capitanio)
Historický původ úcty narození Panny Marie je zahalen tajemstvím a stále málo známý. Ne náhodou se tento svátek na východě jmenuje "
Narození Matky Boží".
V děvčátku, které se narodilo, uznává liturgie začátek dějin spásy. Do tohoto narození je vložen Boží plán, který přivede ke spáse a vítězství věčného života nad smrtí. Neplodná Anna porodila Boží dceru, která bude Božím příbytkem, souvisí s obnovou světa a je nositelkou milostí pro všechny stvoření.
Horlivá modlitba
Nejslavnější podobiznu Dítěte Marie, která vstoupila do dějin, vytvořila františkánka Isabella Chiara Fornari, představená františkánek v Todi. U sochy se v letech 1720-1730 udály zázraky. Ve městě se podobizna dítěte Marie stala známou, chodily se k ní modlit celé zástupy lidí a mnozí přijali od ní zvláštní milosti.
Lety se úcta k dítěti Marii zmenšil, na soše se ukázal vliv času. Podobizna nakonec skončila ve skříni. Pro kapli se pořídila nová socha. Nicméně brzy se uskutečnilo cosi výjimečného.
K neobyčejné události došlo 9. září 1884. Kroniky svědčí, že jí předcházela horlivá novéna, na jejímž konci se nová socha, pečlivě vyzdobená, vystavila do kaple a původní se opět dostala na své obvyklé pokorné místo do sálu, když novicka a generální představená vytáhly sochu ze skříně. Zdálo se jim, že na její tváři září zvláštní světlo.
Na konci svátku si tuto sochu vyžádala těžce nemocná sestra Josefína Woinowich. Následující ráno sestra Teodelinda Nazari přišla, jako obvykle, do ošetřovny. Vzala sochu a podala ji každé nemocné sestře, aby ji políbila. Přišla k posteli postulantky Julie Macario z Lovere, také těžce nemocné. Julie se přiblížila k Dítěti Marii a slovy plnými něhy a náklonnosti ji prosila o uzdravení. V jistém okamžiku pocítila v celém těle tajemné chvění. Zvolala: "
Jsem uzdravena!" Vstala z postele, začala chodit i jíst. Hned po neobyčejném zázraku, z lékařského i vědeckého hlediska nevysvětlitelného uzdravení, přijala postulantka řeholní oděv a jméno Maria Dítě.
Zasvěcení Dítěti Mária
Kromě nevysvětlitelných uzdravení došlo 16. ledna 1885 k další výjimečné události. Socha začala nabývat stále více živou růžovou barvu a stále něžnější a milejší rysy, takže se zdálo, jakoby tam ležela skutečná osoba z těla a krve. Už se neprojevovaly znaky času, který koroduje a ničí.
Milosti hustě padaly. Lidová úcta k Dítěti Marii se šířila stále víc. Další důležitý datum je rok 1904, a to 31. května, když jí kardinál Ferrari položil na hlavičku zlatou korunu. Roku 1931 byla kaple se sochou Dítěte Marie zařazena mezi 72 svatyň arcidiecéze.
Dne 8. září 1859 se uskutečnila epochální událost: zasvěcení institutu Dítěti Marii: Generální představená institutu tehdy napsala, že požadavek zasvěcení vyšel od samotné Panny Marie.
Čas nových milostí
Čas nových milostí pro zázračnou sochu byly roky 1983-1985. Začal se duchovními cvičeními v Institutu, jejichž cílem bylo následovat čistotu a víru maličké Marie.
Papež Jan Pavel II., známý mariánskou úctou, mluvil o jejím hlubokém, avšak málo známém významu, a proto vyžadujícím autentické objevování úcty k Dítěti Marii: "
Hovoří se o ní jako o mladé ženě, Panně, Matce, bolestné, avšak jako o dítěti málo. Jde tedy o oblast mariánské spirituality, která je zvláště otevřená vaší duchovnosti. Zajisté, Panna Maria byla výjimečným dítětem i v celé své jednoduchosti. A myslel jsem na to, že vy, sestry Dítěte Marie, byste mohly o ní říci mnohem více, protože je to vaše duchovní klima, vaše spiritualita - Marie Dítěte." Tak papež svěřil za prvořadou úlohu těmto sestrám kult a úctu k Dítěti Marii.
Institut Sester lásky, nazvaných také Sestry Dítěte Marie, dává do popředí Pannu Marii, jak to odrážejí jejich konstituce, kde se píše:
"Narození Panny Marie je nadějí a úsvitem spásy pro celý svět a pro nás je voláním k postoji jednoduchosti a odevzdanosti vůči Otcově iniciativě."
Zakladatelka Institutu,
svatá Bartolomea Capitanio hledala způsoby, jak nejlépe uctívat Pannu Marii. Viděla je v cvičení se v ctnostech a praktikování lásky. V Panně Marii vidí nejvzácnější dar od umírajícího Ježíše: "
svěřuje mě Marii za dceru, mně ji dává za matku. Doporučuje Marii, aby mě milovala jako jeho samého a mně říká, abych ji uctívala, sloužila jí a milovala ji tak, jak to dělal on". Její zvláštní povinností, kterou často zmiňovala, je "
milovat Pannu Marii a působit, aby byla milována."
Spiritualita lásky
Všichni bychom se měli modlit modlitbu svaté Bartolomei Capitanio: "
Zvedni, Maria, ze své kolébky svou něžnou ručičku a uděl všem své svaté požehnání."
Panna Maria je první křesťanka. Maria je Otcovo mistrovské dílo. V Kristu, plném milosti a pravdy, miluje Bůh Otec všechny lidi. Maria je první vykoupená, Neposkvrněná. Maria je dětstvím lidstva. Panna Maria září před námi jako znamení. Je Matkou, která nás provází svou přítomností a pomocí. Spolupracovala na naší spáse. Celé její poslání je vést nás k Pánu Ježíši. Každý opravdový křesťan miluje Pannu Marii jako matku a vždy se k ní obrací s důvěrou.
******
Roztomilé děvčátko, svým šťastným narozením
jsi rozveselila nebe, potěšila zemi a vyděsila peklo;
zapříčinila jsi úlevu těm, kteří padli,
potěšení smutným, zdraví nemocným, radost všem.
Prosíme Tě, naroď se duchovně v nás,
obnov našeho ducha, aby Ti sloužil,
zapal znovu naše srdce, aby Tě milovalo,
dej, aby v nás rozkvetly ty ctnosti,
kterými se Ti můžeme stále více líbit.
Tak budeme moci přijmout Ducha Svatého,
který na nás sestoupí
a staneme se svědky Pána Ježíše
ve všech končinách země,
jako ti, co vyšli z jeruzalémského večeřadla v den Letnic.
Ó velká maličká Maria, buď nám Matkou,
útěchou v našich pracích,
nadějí v nebezpečenstvích,
obranou v pokušeních,
spásou ve smrti. Amen.
(Sv. Otec Jan Pavel II.)
Převzato z
http://www.magnificat.sk/,
článek ze 7. 9. 2014 naleznete
zde.
(Na Fatym.com vydáno 8. 9. 2020; 8. 9. 2021 - 1805, 8. 9, 2022 - 2732 přečtení)