Bůh nám dokazuje svou lásku tím, že Kristus umřel za nás,
když jsme byli ještě hříšníky (Řím 5,8).
Otřesný popis evangelií o Kristově umučení a smrti, který je ztvárněn tak sugestivním způsobem ve filmu Umučení Krista, nás přivádí k uvědomění, že člověk Ježíš Kristus, podrobený tak velkému utrpení, je pravý Bůh.
Pravý Bůh z pravého Boha…, on pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil z nebe…, přijal tělo z Marie Panny…, byl umučen... (vyznání víry). Ježíš jako pravý člověk je druhou božskou osobou Nejsvětější Trojice. Trpí a umírá ve svém lidství, ale je přitom stále božskou osobou, Božím Synem. Utrpení Ježíše Krista je utrpení člověka, který je Bůh. Dotýkáme se zde tajemství podílu všech tří božských osob Nejsvětější Trojice na dramatu vykoupení, které se odehrálo na hoře Golgotě. V utrpení lidské smrti Syna Božího na kříži má svou účast i Bůh Otec a Duch Svatý. Zdroj vykupitelské milosti pochází od Otce, který
vlastního Syna neušetřil, ale za nás za všechny ho vydal (Řím 8,32).
Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého vlastního Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Symbolická scéna filmu, která ukazuje slzu Boha Otce padající na Kalvárii, ukazuje spoluutrpení a soucítění, jaké prožívají tři božské osoby. Při pohledu na tvář umírajícího Ježíše musíme vidět i spolutrpícího Otce a Ducha Svatého (viz Jan 14,9).
V Ježíši Kristu se tak uskutečnilo nejúplnější zjevení lásky Trojjediného Boha, který z lásky k hříšníkům se dobrovolně vystavuje utrpení, protože lidé s velkou krutostí a nenávistí odmítají jeho velkou lásku. Tuto otřesnou pravdu vyjádřil sněm v Efezu slovy:
Boží Slovo trpělo v těle. Ježíšovo umučené lidství svědčí o tom, do jaké míry milující Bůh bere na sebe tíži lidských hříchů a utrpení, a dělá to přitom zcela dobrovolně, z čisté a nezištné lásky k lidem, kteří mu svými hříchy působí utrpení a odsuzují ho na smrt. V tajemství utrpení a smrti Božího Syna se nejdokonaleji zjevuje nekonečné Boží milosrdenství. Jedině tehdy, kdy budeme přijímat dar Božího milosrdenství a předávat ho druhým lidem, budeme mít podíl na vítězství Krista nad hříchem a smrtí.
Byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Za nás snášel trest, jeho ranami jsme uzdraveni (Iz 53 ,5).
Vyšlo v časopise Světlo 15. ČÍSLO / XII. ROČNÍK