O vztahu mezi svátostmi a vírou u toho, kdo je přijímá hovoří nový dokument "
Vzájemnost mezi vírou a svátostmi ve svátostné ekonomii". Z pohledu dogmatiky vysvětluje neodmyslitelnou roli víry při křtu, biřmování a eucharistii, přičemž hlavní důraz věnuje svátostnému manželství, které bez víry nelze platně uzavřít.
Nový dokument Mezinárodní teologické komise o vzájemnosti víry a svátostí
Mezinárodní teologická komise, poradní orgán Kongregace pro nauku víry, dnes zveřejnila dokument o vzájemnosti víry a svátostí (
La reciprocidad entre fe y sacramentos en la economía sacramental). Jak podává sekretář zmíněné komise v dnešním vydání listu
L´Osservatore Romano, Serge-Thomas Bonino O.P., přibližně třetina pětaosmdesáti stránkového dokumentu se zaobírá teologickým problémem, který má značný pastorační dopad, totiž
jak je tomu se svátostnou hodnotou manželství uzavřeného mezi pokřtěnými nevěřícími. „
Otázka není pojata kazuisticky – píše francouzský dominikán –
nýbrž v širokém teologickém rámci dokumentu, jehož hlavním cílem je poukázat na vnitřní pouto mezi vírou a slavením svátostí.“ Tento problém nanesl již dokument zmíněné komise z roku 1977 a zaobírali se jím poslední papežové i kanonické právo.
V této souvislosti,/i> – píše otec Bonino - formuluje nový dokument tezi, která praví: „Úplná absence osobní víry zpochybňuje platnost svátostného manželství v míře, která může ohrozit rovněž úmysl uzavřít přirozené manželství. Milost totiž předpokládá přirozenost a svátost manželství předpokládá existenci »přirozeného« manželství, povzneseného k nadpřirozenému významu a v kauzalitě milosti. Mezinárodní komise bere v úvahu soudobé hluboké kulturní proměny. Pravda přirozeného manželství je neoddělitelná od správné antropologie - lidské osoby jakožto sdíleného bytí a svátostnosti pohlavně odlišeného lidského těla – která vysvětluje a ospravedlňuje znaky přirozeného manželství: nerozlučnost, věrnost a otevřenost životu. Tato pravda o lidské osobě – píše francouzský dominikán - je obvykle dostupná reflexivní zkušenosti člověka. Konkrétní člověk však ve skutečnosti potřebuje, aby tato pravda byla potvrzena a chráněna vírou.“
Sekretář Mezinárodní teologické komise pak pokračuje: „Sociální úpadek křesťanské víry a další faktory vedou k tomu, že tato pravda dnes už není obecně sdílena jako opora. Nejenom že je odmítána mnoha jednotlivci, ale mnohé kulturní, právní a politické instituce byly ovládnuty antropologiemi, které nejsou slučitelné s touto koncepcí člověka. Banalizace rozvodu, rozšířená antikoncepční mentalita, kamuflování pohlavní různosti, a radikálněji také koncepce smyslu lidského života jakožto individualistické seberealizace, duchovně oslabují antropologické pojetí, které je základem přirozeného manželství.“
„Zajisté netřeba podceňovat podivuhodnou moc přirozenosti, která je s to odolat tolika kulturním deformacím. Síla lásky a přitažlivá krása rodinného života – píše francouzský dominikán – nezřídka nevěřícího člověka přimějí, aby nahlédl a zatoužil po pravdě přirozeného manželství. Vnímání této pravdy o manželství je však nadále ohrožováno, pokud se nepěstuje v prostředí osobně a komunitně žité víry. V posledku je úkolem pastorace rozlišit, jaké jsou úmysly pokřtěných, kteří chtějí „mít svatbu v kostele“, a nový dokument Mezinárodní teologické komise k tomu nabízí cenné ukazatele, založené na lidské a křesťanské pravdě o manželství – píše sekretář komise, francouzský dominikán Serge-Thomas Bonino O.P.
Podobně pojednává dokument také o svátostech křesťanské iniciace (křest, biřmování, svaté přijímání).
Převzato z
www.vaticannews.va/cs.html,
článek naleznete
zde.
Nadpis a úvod článku je vzat z podobného (ne totožného) článku slovenské redakce:
Bez viery nemožno prijať sviatosti, vysvetľuje Pápežská teologická komisia v novom dokumente
www.vaticannews.va/sk/vatikan/news/2020-03/bez-viery-nemozno-prijat-sviatosti-....