"Je snadné pustit z hlavy New Age jako nějaké okrajové hnutí, plné fantastů, ale dnes to už dávno neplatí."
V roce 2015 publikoval konvertita na katolickou víru
Roger Buck apologetické dílo
The Gentle Traditionalist , formou dialogu, podobně jako jsou Platónovy dialogy. Na začátku a na konci je dílo 'ochucené' fiktivními, dramatickými kulisami. Navzdory jeho předchozím klasikám má toto dílo neobvyklý formát, ale i tak sklidila tato Buckova knížka velký úspěch. Doporučuji ji každému jako nenásilný úvod do tradiční katolické problematiky, související s kulturou, výchovou, vzděláním a politikou; čili otázky, které motivovaly Chestertona, Belloca a Evelyn Waughovou.
Po díle The Gentle Traditionalist následovalo v roce 2016 Bučková magnum opus, 450-stranové dílo
Cor Jesu Sacratissimum: From Secularism and the New Age to Christendom Renewed (Od sekularismu a New Age až po obnovení křesťanství). Jde zčásti o autobiografii, ve které vykresluje svůj předchozí život jako praktikující aktivista New Age. Nejnovější Buckova kniha,
The Gentle Traditionalist Returns: A Catholic Knight 's Tale from Ireland (Příběh katolického rytíře z Irska) se vrací k postavám a formátu první knihy, co se však týká problematiky, tak druhé knihy. Jde o zkoumání New Age a jeho průniku do čerstvě post-křesťanského Irska, Buckovy adoptivní země, a to v kontextu s referendem o potratech v roce 2016.
V díle
Cor Jesu Buck dokazuje, že
New Age (nebo jiný pojem, který jeho stoupenci preferují) se nejúspěšněji etabluje v kulturním prostředí, vytvořeném
protestantismem. Ti, co v sekulárních zemích se silným katolickým zázemím hledají duchovno a nadpřirozeno, vědí, kde ho najdou - v Církvi. V sekulárních protestantských zemích, včetně Skandinávie, ale i ve většině anglofonních zemí dominuje kulturnímu chápání křesťanství liberální protestantismus; náboženství, které se (přinejlepším) zabývá světskými problémy a společenstvím lidí. Ti, co hledají duchovno a nadpřirozeno v těchto zemích, vyhledávají proto spíše východní mysticismus, okultní praktiky a New Age.
Je snadné pustit z hlavy New Age jako nějaké okrajové hnutí, plné fantastů, ale dnes to už dávno neplatí. Setkání na téma 'smysluplnosti' si našla svou cestu i do programového rozvrhu nadnárodních korporací a environmentalismus (problematika životního prostředí), který propagují a podporují vlády a školy, se stále více podobá jakémusi druhu náboženství.
New Age je spiritualitou post-křesťanského Západu. Pokud si mají lidé představit 'duchovní osobu' nebo chtějí sami zažívat 'duchovno', uchylují se povětšinou ke kategoriím, které jsou běžné pro New Age: reinkarnace, monismus (použití jediného principu), panteismus, odmítání 'dogmat' (pokud je jich hodně, obvykle se obalí do těžko pochopitelné slovní zásoby), možnost 'spojit se' s Někým přes meditování, a tvrzení, že 'všechna náboženství mají ve skutečnosti jednu podstatu'. A nejnovější myšlenkový proud, mnohými papeži odsuzovaný jako '
náboženská lhostejnost', se reálně stává základem veřejné politiky na Západě.
Mimořádně smutné je vidět, jak toto hnutí proniká do Irska.
Irsko mělo svého času jedinečnou pozici jako katolická anglicky hovořící země, ale jeho kulturní a politická elita to začala pokládat za nepohodlné. Poslední věcí, což by irští diplomaté, státníci a celebrity chtěli je, aby se v očích svých amerických a anglických protějšků zařadili na okraj tím, že by potvrdili katolickou nauku o manželství, potratech a všem ostatním.
Díky urychlení
kolapsu katolicismu v Irsku,
s následnými skandály zneužívání duchovenstvem
a s touhou irské elity
kopírovat anglické a americké trendy,
se vytváří scéna jako stvořená
pro nástup New Age
s jeho spiritualitou,
která proniká do irské kultury,
postupně zbavované
pravých duchovních hodnot.
Čtenáři se možná diví,
jak může New Age prosperovat v kontextu šířícího se morálního a filozofického materialismu.
Buck vysvětluje, že přesto, že si lidé na vlivných pozicích myslí, že žvásty New Age jsou prázdné hlouposti, pokračují i nadále ve workshopech na téma 'smysluplnosti' a v objímání stromů, protože
jde o druh náboženství, které je ve své podstatě kompatibilní s kapitalismem a sexuální svobodou jednotlivce. New Age přesně zapadá do komerční spirituality celých generací amerických podvodníků, šarlatánů a kultovních lídrů, zatímco tradiční morálku odmítají (v nejlepším případě) jako zastaralou a tyranskou.
V 50-stránkovém doslovu Buck vysvětluje své tvrzení z knihy na základě vlastních poznatků a zkušeností, jakož i na základě vědeckého výzkumu. Základní texty o New Age nebyly až tak kriticky zkoumány, protože jsou dlouhé, technické a svým způsobem nezáživné. Výzkum propojení názorů aktivistů New Age, okultismu, zednářství, či dokonce bolševismu, není dostatečně pokrytý.
I tak však máme štěstí, že máme Rogera Bucka s jeho důkladnými znalostmi a chápáním hnutí New Age a literatury, díky čemuž dokáže vysvětlit komplexní rozvoj tohoto hnutí v celosvětovém kontextu i katolickému publiku.
Zdroj:
www.lifesitenews.com, 8. 1. 2020
Převzato z
,
článek naleznete
zde.