Dobrý den. Moje dcera má 37 let a po 8 letech manželství stále nemají děti. Lékaři jí radí, aby šla do Centra asistované reprodukce, kde by použili spermie jejího manžela. Vím, že je to z křesťanského pohledu nedovolené. Nerozumím ale proč.
Odpovídá o. Samuel M. Peter Lovás OP
Dobrý den. V první řadě soucítím s Vaší dcerou; musí být velmi těžké nemít vytoužené děťátko. Akt plození je však ze své přirozenosti spojený s pohlavním stykem muže a ženy. V případě umělého oplodnění "
akt, kterým se počíná existence dětí, už není úkonem, kterým se dávají dvě osoby jedna druhé, nýbrž úkon, „který svěřuje život a totožnost embrya moci lékařů a biologů a zavádí vládu techniky nad původem a určením lidské osoby. Takový vztah nadvlády sám o sobě odporuje důstojnosti a rovnosti, jaká musí být společná rodičům i dětem“.(
KKC 2377). Takovému skutku tedy chybí něco podstatného (pohlavní spojení partnerů), což pak z něj dělá skutek sám v sobě nezřízený (špatný), protože to, co se při něm děje, není v souladu s přirozeností zplození člověka.
Církev také správně tvrdí, že "
dítě není dluh, na který lze mít nárok, ale dar, nejvznešenější dar manželství." [...]
Dítě [tedy]
nelze považovat za předmět vlastnictví, k čemuž by vedlo uznání domnělého "práva na dítě" (
KKC 2378).
Co tedy v této situaci dělat? Opět si přečtěme Katechismus: "
Fyzická neplodnost není absolutním zlem. Manželé, kteří po vyčerpání oprávněných prostředků lékařské vědy [například NaPro technologie, o kterých se psalo i zde:
https://zastolom.sk/slovenska-lektorka-creighton-model-systemu-existuje-skutocna-pomoc-neplodnym-parom/
(Pro čtenáře Fatym.com. doplňuji, že se těmito technologiemi zabývá MuDr. L. Lázničková -
www.cenap.cz/naprohelp)
nadále trpí neplodností, mají se spojit s Pánovým křížem, pramenem každé duchovní plodnosti. Mohou projevit svou velkodušnost tím, že adoptují opuštěné děti nebo budou vykonávat náročné služby ve prospěch bližního" (
KKC 2379).
Kromě toho bych také, jako dominikán, doporučoval Pásek sv. Dominika, kdy páry svěřují své touhy po dítěti všemohoucímu Boha prostřednictvím sv. Dominika Guzmána. Na Slovensku je za tento apoštolát odpovědný páter Tadeáš Horváth z komunity bratří v Žilině.
Z komentářů pod článkem - doplňující dotazy a odpověď
Debra:
Nevím jestli schválně, ale nebyl v textu zmíněný jeden fakt, a to že při umělém oplodnění je zpravidla oplodněných více vajíček, přičemž do těla ženy se nakonec zavádějí jen např. dvě, ty nejvíce životaschopné. Ostatní se jednoduše vyhodí. Bůh dává nesmrtelnou duši dítěti, které vzniká v těle matky, ale dává ji i tomu, které vzniká kdesi ve zkumavce.
Zuzka:
... Ale když píšete že, cituji: "
... moci lékařů a biologů a zavádí nadvládu techniky nad počátkem a osudem lidské osoby." Tak to je úplně stejné jako když se udržuje život díky lékům a přístrojům a díky šikovnosti lékařů, kteří operují člověka a zachrání mu život ...
Tedy mi to přijde, že co se spíš hodí.. I umělé oplodnění není zárukou vzniku života, pouze pomoc stejně jako defibrilátory nejsou zárukou oživení, pouze pomoc. Vznik a zánik života navzdory pomoci lékařů a přístrojů je v rukou Boha. Používat je třeba stejný metr. Když chcete zakazovat možnost umělého oplodnění, tak by měly být zakázané i udržovací přístroje a operace na život. ...
o. Samuel M. OP - odpověď na otázky čtenářů
Marcus ROY, Debra i Zuzka: všichni tři píšete, že je problém oplodnění více vajíček, které se pak vyhodí. A máte naprostou pravdu, samozřejmě.
Reakce ještě Zuzce na to, že umělé oplodnění je podobné jako defibrilátor, a tedy že věda a technika slouží na záchranu a udržení života - to bohužel nesedí vždy. Známe dnes bohužel případy, kdy se věda a technika používají přímo proti životu (jednoznačně např. při provádění potratu či eutanazie). Proto je třeba se při každém skutku dívat na to, co se přesně při něm děje.
1. Jestliže vidíme po ulici běhat třínohého psa, hned je nám jasné, že mu něco chybí (noha). V tomto případě jde o fyzické zlo. Pokud se odděluje oplodnění od pohlavního úkonu, takovému oplodnění chybí něco, co vyžaduje povaha tohoto skutku. Jelikož jde o lidský skutek, je to morální nedostatek, tedy zlo (hřích). Jak vím, že je tam nějaký morální nedostatek? Protože povaha oplodnění vyžaduje pohlavní akt.
2. Defibrilátor naopak nedělá nic proti přirozenosti člověka, ale pomáhá člověku opět "nastartovat" činnost srdce a dýchání, které patří k naší přirozenosti, dokonce jsou pro život nezbytné. Podobně jako když člověku, který přišel o nohu, věda a technika vyrobí protézu. Je to dobrý skutek a protéza je dobrá, protože k přirozenosti člověka patří dvě nohy.
3. Pokud by věda a technika uměla v rámci manželského aktu nějak pomoci "líným" spermiím dostat se k vajíčku, bude to morálně v pořádku. Proč? Protože oplodnění se "nevyrábí" proti jeho přirozenosti, tj neodděluje od pohlavního spojení.
o. Samuel M. Peter Lovas OP
Vystudoval právo a mezinárodní podnikání. Od roku 2008 je členem Řehole kazatelů (dominikánů). Po teologických studiích v Badíně přijal v roce 2016 kněžské svěcení. Dva roky pastoračně působil v Košicích, pak absolvoval licenciátní studia morální teologie ve švýcarském Fribourgu. V současnosti žije v klášteře dominikánů ve Zvolenu, má na starosti nová povolání do dominikánské řehole a pracuje jako vědecký pracovník na Teologické fakultě v Olomouci.
Převzato z
https://zastolom.sk/,
článek z 28. 11. 2019 naleznete
zde.