Evangelijní úryvek nejbližší neděle (Lk 13, 22 - 30) pokračuje v tématu Ježíšovy cesty do Jeruzaléma, která tvoří kontext jeho nauky.
Lukáš se sice zmiňuje o tom, že Ježíš procházel městy a vesnicemi, ale neuvádí název ani jedné lokality. Je jasné, že evangelistovi nejde o geografické údaje, ale o rozhodnost, s níž Boží Syn kráčí k naplnění poslání, které mu nebeský Otec svěřil. Jeho učedníci jsou pozváni kráčet po této cestě a nezastavit se pod Kalvárií.
Zápas o spásu
Otázku o spáse nacházíme i v jiných částech evangelia. Znalec zákona se ptá Krista: "
Mistře, co mám dělat, abych byl dědicem věčného života?" (Lk 10, 25) Identickou otázku mu klade i jistý přední muž (srov. Lk 18, 18). V Ježíšově odpovědi o těsné bráně český překlad používá mírný výraz "usilujte". Avšak řecký text obsahuje sloveso "agonízomai" s významem "
bojovat, zápasit." Když jde o spásu, nestačí jen se tomu "nebránit". Je nutná naše aktivní účast, zápas, do kterého vkládáme všechny své síly.
Můžeme o sobě říci, že téma spásy je pro nás v životě nejvyšší prioritou?
Zavřené dveře
Obraz zavřených dveří známe z podobenství O moudrých a hloupých pannách z Matoušova evangelia (srov. Mt 25, 1 - 13). Výraz "
dveře se zavřely" představuje bod zlomu, definitivní rozhodnutí. Odkazuje na svatební hostinu, což je symbolem příchodu Ženicha.
Někdy žijeme v naivní představě jakéhosi privilegia, že přece my, kteří jsme "jedli a pili" s Ježíšem a který "na našich ulicích učil", jsme dopředu vyvolení. Máme pocit, že patříme do klubu jeho VIP hostů a to, že jsme zůstali venku, je jen nešťastným nedorozuměním a vše se vysvětlí. Dvakrát zaznívá velmi tvrdá Ježíšova odpověď: "
Nevím, odkud jste!" Co vlastně Kristus od nás žádá? Kráčet úzkou cestou a vcházet těsnou branou, dokud je otevřená, tzn. co nejvěrněji uskutečňovat jeho evangelium.
Spása pro všechny
Lukáš nás svým dílem zve vstoupit do dějin spásy, nejdříve přes osobu Krista, kterého představuje jako naplnění dějin Izraele, pak v Církvi, která nese toto Slovo do celého světa. Chce totiž ukázat, že
Ježíš není jen naplněním přislíbení pro izraelský národ, ale pro celé lidstvo. Proto je použit obraz o těch, kteří přicházejí ze čtyř světových stran. Lukáš svým evangeliem chce čtenářům ukázat, že
Bůh v Kristu nabízí svou spásu všem bez rozdílu a získají ji ti, kteří po ní skutečně touží a vedou zde na zemi boj za její získání.
P. Prof. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 23. 8. 2019 naleznete
zde