Evangelijní úryvek První postní neděle (Lk 4, 1 - 13) hovoří o setkání Ježíše s ďáblem, který ho pokouší.
Událost následuje hned po křtu, kde byl Ježíš Kristus veřejným způsobem prohlášen za Božího Syna. Proto i pokušení je třeba vnímat z pohledu Ježíšova Božího synovství.
Úplná poslušnost Boží vůli
Evangelista Lukáš uvádí, že Ježíš strávil na poušti 40 dní, čímž vytváří odkaz na 40 leté putování Izraelského národa pouští po vysvobození z egyptského otroctví. Ježíš při odpovědích ďáblu cituje z jediné starozákonní knihy - Deuteronomium (srov. Dt 8,3; 6,16; 6,13). Tato kniha je reflexí na
putování izraelského národa po poušti, kde národ zažil hlad, nevěru v Boží přítomnost, modloslužbu uctíváním zlatého telete, ale na druhé straně národ zažil ochranu a pomoc z Boží strany (vysvobození z Egypta, dar many, vody, křepelek atd.). Deuteronomium zve národ, aby přijal Boží přikázání a zachovával je bez toho, aby zkoušel Boha.
Ježíš bere na sebe dějiny svého národa a naprostou poslušností ukazuje příklad plnění Boží vůle.
Číslo 40 však odkazuje i na dvě významné starozákonní postavy, které se zmiňují i v události Hospodinova proměnění na hoře.
Mojžíš strávil 40 dní a 40 nocí na hoře Sinaj předtím, než dostal Boží přikázání. Prorok Eliáš putoval k této hoře 40 dní. Pán Ježíš přišel, aby naplnil zaslíbení Starého zákona. V jeho nauce se naplňuje učení Zákona, který Bůh dal prostřednictvím Mojžíše a Proroků, které zastupuje Eliáš.
Slovo "diabolos" pochází od slovesa "diabállo" - pomlouvat, obviňovat. Ďábel je "pomlouvač", který se staví proti Božím úmyslům s cílem škodit člověku. V Novém zákoně výraz označuje zlého ducha, který navádí ke zlému. Dvě ze tří otázek ďábel začíná slovy "
pokud jsi Boží Syn".
Nejde o zpochybnění Ježíšova božství, ale o pokušení, aby Pán Ježíš projevil svou božskou moc způsobem, jakým ho o to žádá zlý duch. Ježíš odmítá uchýlit se k divadelnímu divotvorstvu. Odmítá zneužít Boží moc.
Stejná taktika zlého ducha zaznívá i vůči nám: "Pokud jsi opravdu svobodný, proč se omezovat ...", "Pokud jste moderní společností, chovejte se jako jiné země ..." Uvěřit v sebe, uvěřit, že jsme více než Bůh, to jsou pokušení i dnešní doby.
Tři různé otázky s jediným cílem
Všimněme si tří otázek - tří pokušení.
Prvním je hlad, stav nouze. Ďábel vyzývá Ježíše k záchraně vlastního života.
Na první pohled je to vznešená myšlenka, ale ve skutečnosti by znamenala nedůvěřovat Otci. Ježíš by šel proti vlastním slovům: "
Nemějte tedy starost a neříkejte: "Co budeme jíst?" nebo: "Co budeme pít?" nebo: "Co si oblékneme?" Vždyť po tomto všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že toto všechno potřebujete." (Mt 6, 31 - 32)
Druhým pokušením je úplná fantazie, že
ďábel má moc nad celým světem. Zlý duch chce od Božího Syna, aby uvěřil této lži a zaprodal svůj vztah s Otcem, který je jediný Stvořitel a Pán všeho. Tato lež je velkým pokušením pro současný svět.
Pokud se začneme spoléhat na vlastní síly, odmítat Boha a vyhledávat jiná "božstva", ať je nám varováním starozákonní zkušenost se zlatým teletem.
Konečně
třetí pokušení se odehrává na tom nejsvětějším místě židovského náboženství - v jeruzalémském chrámu. Toto pokušení je snad největší. Ďábel pro své účely vytahuje ty největší zbraně. Argumentuje dokonce samotným Božím slovem: "
Vždyť je psáno:, Svým andělům dá o tobě příkaz, aby tě chránili, 'a, vezmou tě na ruce, abys nenarazil nohou o kámen.'" (Lk 4, 10 - 11) Je to úryvek ze starozákonního 91. žalmu.
KOLIKRÁT i dnes se nám předkládají minulé, ale především ty současné hříchy Církve, provinění biskupů, kněží, laických věřících. Neváhají použít citáty Písma svatého, papežů ... To vše s jediným cílem: odmítni Boha, zavrhni Církev, zřekni se své víry.
Existuje pouze jediný prostředek
V příběhu o pokušení je Ježíš představen jako Boží Syn, který zná Boží vůli a úplně se podle ní řídí. Hlas z nebe při křtu veřejně označil Ježíše za Božího Syna a v pokušeních na poušti je ukázána kvalita tohoto synovství. V trojím pokušení evangelista Lukáš dává jasnou odpověď o jedinečném vztahu Ježíše - Syna k Bohu - Otci. Zároveň je to návod pro Ježíšovy následovníky.
Čas a prostor se mění, ale strategie zlého ducha zůstává vždy stejná. Proto v boji proti pokušením existuje pouze jediný prostředek.
Potřebujeme být vedeni Duchem Svatým a prostřednictvím Církve být spojení s Božím Synem, Ježíšem Kristem.
P. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 8. 3. 2019 naleznete
zde