Evangelijní úryvek Křtu Páně (Lk 3,15-16. 21-22) nabízí krátký popis činnosti Jana Křtitele a křest Božího Syna.
Dnešní úryvek potvrzuje, že mezi důležité charakteristiky Lukášova evangelia patří důraz na působení Ducha Svatého a přítomnost modlitby.
Pánův předchůdce
Evangelijní text můžeme rozdělit na dvě části. V první části (Lk 3,15-16) evangelista vysvětluje úlohu Jana Křtitele. Lukáš pokračuje v linii, kterou začal již ve vyprávění o Ježíšově narození, když jednoznačně staví do popředí výjimečnost Ježíše Krista jako Božího Syna. Jeho předchůdce už v těle své matky Alžběty poskočil radostí, neboť přichází Spasitel, Ježíš Kristus, jehož nosí pod srdcem Maria. Boží spásou je Kristus a Jan mu připravuje cestu. Deklaruje to i vlastními slovy, když se staví do pozice sluhy vůči Pánu. Vylití Božího Ducha je spojeno s příchodem Mesiáše. Oheň má v biblické řeči očistný charakter. Proto "Duch" a "oheň" mluví o mesiášských časech, které nastávají v osobě Ježíše z Nazareta. Pro Lukáše je to příprava na seslání Ducha Svatého v podobě ohnivých jazyků na apoštoly o Letnicích.
Skutky apoštolů jsou s evangeliem velmi úzce spojeny, a proto je třeba je číst a chápat jako jedno dílo se dvěma svazky. Začátek pozemského působení Božího Syna je výsledkem působení Ducha Svatého.
Podobně i při začátku jeho díla, kterým je církev, stojí působení Ducha svatého, který sestoupil na apoštoly na Letnice v podobě ohnivých jazyků. Ježíšovi učedníci plní Ducha pokračují v hlásání Boží spásy, kterou přinesl jejich Mistr.
Zachariášův syn je zástupcem těch, kteří očekávali zaslíbení a uvedl Mesiáše. Svým hlásáním a působením splnil svoji úlohu v Božím plánu a ustupuje do pozadí.
V Ježíši Kristu se formuje Boží lid nové smlouvy, ve které se realizují zaslíbení.
Duch Svatý a modlitba
Ve druhé části nedělního úryvku (Lk 3,21-22) evangelista podává popis Ježíšova křtu. Ten charakterizují tři činnosti: nebe se otevřelo, sestoupil Duch Svatý a zazněl Otcův hlas. Ve Starém zákoně otevřené nebe, hlas z nebe a působení Ducha Páně jsou znaky Božího zjevení a povolání.
Scéna Ježíšova křtu má za úkol představit Mesiáše, který vyzbrojen Božím Duchem, začíná své veřejné účinkování. Křest v Jordánu není okamžikem, v němž Ježíš synovství přijímá, ale ve kterém je veřejně potvrzen v tom, co mu náleží od věčnosti - Boží synovství.
V porovnání s ostatními evangelisty Lukáš při Ježíšově křtu vyzdvihuje i důležitost modlitby: "
... když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se." Důraz na modlitbu je výraznou charakteristikou Lukášova díla jak v evangeliu, tak i ve Skutcích apoštolů. Vzpomenu alespoň některé. Lukáš ukazuje na zvyk Ježíše odebírat se do samoty a tam se modlit: "
On pak odcházel na poušť modlil se." (Lk 5,16) Před volbou dvanácti apoštolů evangelista uvádí: "
V těch dnech vyšel na horu modlit se a strávil celou noc v modlitbě s Bohem" (Lk 6,12) Událost Hospodinova proměnění na hoře klade Lukáš do kontextu modlitby: "
Asi za osm dní po těchto slovech vzal s sebou Petra, Jana a Jakuba a vystoupil na horu modlit se" (Lk 9,28 ); "
Jak se modlil, změnil se vzhled jeho obličeje a jeho oděv zazářil bělobou." (Lk 9,29) Na začátku a konci Ježíšovy modlitby v Getsemanech stojí výzva: "
Modlete se, abyste nepřišli do pokušení." (Lk 22, 40.46) Ježíšova modlitba na kříži v okamžiku jeho smrti je modlitbou důvěry: "
A Ježíš zvolal mocným hlasem: "Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha." (Lk 23,46)
Ve Skutcích apoštolů má tato atmosféra modlitby své zřetelné pokračování. Uvedu opět alespoň ty nejhlavnější zmínky. Je to modlitba při volbě Matěje (Sk 1,24), při propuštění apoštolů z vězení (Sk 4,24), před volbou jáhnů (Sk 6,6), za Petra, který je ve vězení (Sk 12,5). To je důležitý moment i pro nás. Nejde o sporadické chvíle, ale o atmosféru modlitby, do které vložíme naše myšlení, slova, jednání.
Obnovme své křestní závazky.
Zvěme Božího Ducha pravidelnou modlitbou, aby působil i v našich životech.
P. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 11. 1. 2019 naleznete
zde
Tajemství růžence:
JEŽÍŠ, který byl pokřtěn v Jordánu
- 10 rozjímání k 1. tajemství růžence světla
www.fatym.com/view.php?nazevclanku=jezis-ktery-byl-pokrten-v-jordanu-10-rozjimani-k-1-tajemstvi-ruzence-svetla&cisloclanku=2016010050