Evangelijní úryvek půlnoční mše (Mt 1,1-25) podává úvodní kapitolu Matoušova evangelia. V Ježíši Kristu vstoupil Bůh do konkrétnosti lidstva.
Celé Matoušovo vyprávění o Ježíšově narození a dětství doprovází pět biblických citací, čímž evangelista chce ukázat, že narozené dítě je Mesiášem, jehož předpověděli starozákonní proroci. Je to zároveň vyzvednutí Starého zákona, který připravoval cestu pro definitivní naplnění zaslíbení. Narození Ježíše Krista je pro Matouše ozvěnou dějin židovského národa.
Zvláštní rodokmen
V delší verzi evangelijní úryvek začíná Ježíšovým rodokmenem. Na prvním místě
je teologickou interpretací dějin a nikoli historicky přesnou rodovou tradicí. Potvrzuje to jeho číselná symbolika. Rodokmen je postaven na symbolickém významu čísla 3 a 7, když je rozložen na 3 období po 14 generací. Duchovním poselstvím takto uspořádaných jmen je, že
Kristus je naplněním lidských dějin. což je vyjádřeno i násobkem čísla 7, které je v biblickém chápání symbolem plnosti a požehnání. Proč však právě číslo 14? Evangelista Matouš vycházel z číselné hodnoty hebrejského jména David, protože Kristus je označen jako Davidův syn (srov. Mt 1,1). V hebrejské abecedě mají písmena i číselnou hodnotu. Jméno David (DWD) má číselnou hodnotu 14 (Dalet = 4, waw = 6, dále = 4).
Zázračné zrození
Rodokmen odráží tehdejší myšlení, když společnost byla postavena na otci jako hlavě rodiny. Předávání života a víry se dělo "cestou otce." Tento patriarchální model je ve struktuře rodokmenu porušen jedinkrát právě v případě Ježíše Krista, když čteme: "
Jakub měl syna Josefa, manžela Marie, z níž se narodil Ježíš, nazývaný Kristus." ( Mt 1,16) Pokud by evangelista chtěl zachovat předpokládané schéma, napsal by "Josef měl syna Ježíše."
V textu je však Josefovi odňato sloveso vyjadřující zplození a přiřazené Marii. Ježíš se narodil z Marie.
Ježíšovo narození je zázračné. Jeho otcem je Bůh. O pár řádků je to přímo potvrzeno slovy anděla, které určil Josefovi: "
... neboť to, co v ní bylo počato, je z Ducha Svatého." (Mt 1,20) Můžeme říci, že v rodokmenu je Kristus představen jako syn Davida, Abraháma a Marie.
Naplnění starozákonních zaslíbení
Ježíšovo zázračné panenské početí z Marie Matouš vidí jako naplnění starozákonního zaslíbení v knize proroka Izaiáše: "
To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka: "Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel," což v překladu znamená: "Bůh s námi." (Mt 1,22-23)
Tato slova adresoval prorok Izaiáš původně judskému králi Achazovi (736-716 před Kr.). Hebrejský text používá slovo alma, což se dá přeložit jako mladá žena, dívka, tedy ne nutně panna. Matouš vycházel z řeckého překladu Starého zákona, který udělali Židé žijící v egyptské Alexandrii už ve 3. - 2. století před Kr. a dostal pojmenování Septuaginta. V něm hebrejský výraz alma přeložili řeckým slovem parténos - panna. Matouš použil právě tento výraz, neboť lépe odpovídal situaci Ježíšovy matky Marie, která zázračným způsobem bez zásahu muže počala dítě.
Spravedlivý Josef
Evangelista Matouš nezobrazuje Josefa jako nemyslící bezduchou figurku. Josef je zodpovědně myslící a jednající člověk. Uvažuje nad smyslem událostí. Nehledá levné řešení, kterým by se zbavil odpovědnosti. Tato "josefovská" citlivost pro hledání Boží vůle nám nejednou chybí. Evangelistovi Matoušovi záleželo na tom, aby nám Josefa představil jako toho, který se zaměřil na Boží vůli a tak sloužil důstojně jako pozemský otec Božímu Synu.
Zaměřme se na tento obraz Josefa, když o sobě tvrdíme, že chceme žít podle Písma svatého.
Naděje pro svět
Každé dítě, každý nový člověk, je nadějí. Je budoucností nejen pro rodinu, ale i pro společnost, pro lepší svět. Bůh vstoupil do dějin lidstva jako dítě, aby nám dal naději nejen na hezčí život už zde na zemi, ale v trvalé a definitivní naplnění lidské existence.
Svět bez Boha je světem bez naděje. Člověk je vykoupen prostřednictvím lásky. Bůh ve svém Synu ukazuje a dokazuje vrcholným způsobem svou lásku k nám.
Požehnané svátky narození Božího Syna!
P. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 24. 12. 2018 naleznete
zde
Tajemství růžence:
JEŽÍŠ, kterého jsi, Panno, v Betlémě porodila - 10 rozjímání ke 3. tajemství radostného růžence
http://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=jezis-ktereho-jsi-panno-v-betleme-porodila-10-rozjimani-ke-3-tajemstvi-radostneho-ruzence&cisloclanku=2016110098