Archanděl Michael je představitelem boje proti silám zla, který zde potrvá až do konce světa. Je úhlavním nepřítelem Satana a ochráncem věřících.
Ve slavném a často citovaném Zjevení svatého apoštola Jana vede tuhý boj s červeným drakem (majícím barvu krve násilně prolité v lidských dějinách) a v tomto boji obhajuje ženu a její právě narozeného syna, kteří představují Boží lid a Církev, v níž je Kristus neustále přítomen.
Svatý Archanděl Michael je hned po Bohu samotném a Panně Marii třetí nejčastěji vzývanou bytostí v modlitbách. Natolik mu důvěřujeme a jsme si jisti jeho obrovskou mocí. Zvláště v dnešní době, kdy stojí ďábel na prahu domova každého z nás, je ještě více třeba obracet se na jeho pokořitele a našeho ochránce.
Satanovy nástrahy číhají na každém kroku v dnešní lidské společnosti, samotná Církev navíc vlivem hereze modernismu prožívá možná nejhorší věroučnou a pastorační krizi v dějinách, neplní svou roli, namísto vedení k spáse směřuje věřící přesně na opačnou stranu a diskredituje se i v očích nevěřících.
První zmínka o zjevení svatého Michaela Archanděla je z 8. května 492 na hoře Gargano v Itálii. Druhou jeho připomínkou je pak 29. září, kdy slavíme svátek tří archandělů (Michael, Gabriel, Rafael).
Slavné zjevení: Psal se rok 490 po Kristu, když Elvio Emanuele, pán na Monte Gargano, ztratil nejkrásnějšího býka ze svého stáda a našel ho v nepřístupné jeskyni. Když viděl, že ho odtud nemůže vyvést, rozhodl se, že ho zastřelí šípem ze svého luku. Ale šíp, namísto, aby zasáhl býka, obrátil svůj let a zasáhl střelce do oka. Zraněný pán se obrátil na biskupa v Siponto (dnešní Manfredonii) a vyprávěl mu o tomto divu. Prelát vyhlásil tři dny modliteb a pokání.
Po třech dnech se u vchodu do jeskyně zjevil Archanděl Michael a vyzval ho k zasvěcení místa Bohu. Biskup neuposlechl archandělovu výzvu, protože na hoře přetrvával pohanský kult.
Gargano: Po dvou letech obsadil Siponto barbar Odoakar. V této tísni se biskup a věřící spojili v modlitbě. Biskupovi se zjevil Archanděl Michael a slíbil mu vítězství. Během boje se skutečně zvedla prudká bouře a písek zároveň s kroupami zasypal barbary tak, že se dali na útěk.
Celé město spolu s biskupem vystoupilo na horu v děkovném procesí. Pak se znovu objevil Michael. V jeskyni byl nalezen červený oltář s křišťálovým křížem.
Biskup Laurencius dal u vstupu do jeskyně postavit chrám zasvěcený svatému Michaelovi, samotná jeskyně nese název "Nebeská bazilika". Kolem vyrostlo městečko Monte Sant Angelo sul Gargano. Svatá jeskyně se stala jednou z nejvíce navštěvovaných poutních míst křesťanského světa.
Vzpoura andělů: Jak to tedy vlastně bylo s Michaelem? Na počátku dějin stvořil Bůh spolu ostatním světem také anděly. Všichni andělé byli nejprve svatí a blažení, měli se však osvědčit v dobrotě a tak si zasloužit vzácné milosti, jimiž je Bůh obdařil. Museli se rozhodnout buď pro Boha, nebo proti němu. Nevíme, jakou přesnou podobu měla zkouška andělů.
Existují logické domněnky, že
Bůh zjevil andělům tajemství vtělení svého Syna. Když ale bylo toto tajemství andělům zjeveno, povstala jedna část proti Synu Božímu a nechtěla se mu klanět. Tito bouřící se andělé pokládali jeho lidskou přirozenost za příliš ubohou na to, aby se s ní Bůh spojil, a tím způsobem ji nad ně povýšil.
Proto se vzbouřili proti Bohu. Plán Vtělení jim v jejich pýše připadal nedůstojný a opovážili se opovrhovat vůlí Všemohoucího.
Sám Lucifer vyřkl ona známá slova "
Nebudu sloužit!" Tím dobrovolně a navždy sjel z cesty pravdy, spravedlnosti a lásky.
Oproti tomu moudrý Michael odpovědí "
Kdo je jako Bůh?" pravdu, spravedlnost a lásku přímo následoval, navíc poukázal na absolutní pošetilost Lucifera, který se vydal cestou lži, zkázy a zoufalství. Jasně tím vyjádřil, že
služba Bohu, kterému se nic nevyrovná, není jen povinností všeho stvoření, ale i nekonečnou radostí.
Na nebi nastal boj: Svatý Jan v knize Zjevení následující událost líčí takto: "
A strhla se bitva na nebi: Michael a jeho andělé bojovali s drakem. Drak a jeho andělé bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A velký drak, ten starý had, nazývaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem a s ním i jeho andělé. A uslyšel jsem mocný hlas v nebi:, Nyní přišlo spasení, moc a království našeho Boha a vláda jeho Mesiáše; neboť byl svržen žalobce našich bratří, který je před Bohem osočoval dnem i nocí. Oni nad ním zvítězili pro krev Beránkovu ... '" (Zj 12, 7 - 11)
Svatý Petr o tom píše: "
Vždyť Bůh neušetřil ani anděly, kteří hřešili, ale strhl je do temné propasti podsvětí a dal je hlídat aby byli postaveni před soud." (2. Petr 2, 4)
A svatý Juda: "
Také anděly, kteří si nezachovali své vznešené postavení, ale opustili určené místo, drží ve věčných poutech v temnotě pro veliký den soudu." (Jud 6)
Dante v Božské komedii umístil Lucifera až na dno pekla jako svrženého na zemi, kde se vytvořil obrovský kráter.
Ve sborech svatých andělů vyniká archanděl Michael jako vítězný bojovník pro Boha a jeho království. Jeho jméno značící: "
Kdo jako Bůh" je i jeho posvátné heslo.
Bůh mu propůjčuje moc k potírání svých nepřátel. Proto je také svatý Michael zvláštním ochráncem Církve a vynikajícím pomocníkem pro křesťany, kteří bojují zdánlivě nerovný boj v prostředí Bohu nepřátelského světa, čelící tisícům různých vnitřních i vnějších útoků na vlastní víru a věrnost Božímu zákonu.
Inspirace svatým Michaelem Archandělem: Jednání a slova svatého Michaela Archanděla nám ukazují, že ctitel a pokorný služebník Boha není žádný slaboch nebo chudák, ačkoli celou svou vůli a život svěřuje do cizích (ne vlastních) rukou a vůle.
Člověk odevzdaný Bohu je silný a mocný právě proto, že se nespoléhá na své schopnosti a síly, ale vlastní existenci a budoucnost svěřuje do rukou, vůle a moci bytosti, která stojí vysoko nad ním a převyšuje ho nepopsatelným a neměřitelným způsobem.
Naopak rozhodnutí sloužit svému Stvořiteli je známkou rozumnosti, síly a úcty k pravdě - na skutečnost, že tvor by bez svého Stvořitele nejen vůbec nebyl na tomto světě, ale bez jeho pomoci by nebyl schopen nejmenšího ušlechtilého činu.
Pýcha a chválení se vlastními výkony je známkou nerozumnosti, ale výslovná vzpoura vůči Bohu, bez kterého by vzbouřenec nikdy nespatřil světlo světa, je opovážlivostí tak velkou, že si oprávněně zaslouží trest, který postihl padlé anděly, kteří jednali právě opačně, než jednal svatý a dobrý milovník Boha - Archanděl Michael.
Svatý Michael jako ochránce Církve dominuje z vrcholu Andělského hradu v Římě, který je z historie známý jako pevnost papežů. Je zobrazován ve zbroji, jak poráží Satana. Mnohokrát se v minulosti ještě zjevil lidem zde na zemi.
Převzato z
https://doverujem-a-verim.blogspot.com/,
článek z 28. 9. 2017 naleznete
zde.
(Na Fatym.com vydáno 29. 9. 2018; 27. 9. 2020 - 2344; 25. 9. 2021 - 4778; 28. 9. 2024 - 7785 přečtení)