"Zkreslený" pohled na svědomí v Církvi vede v současnosti mnoho katolíků k domněnce, že při "
dobrém svědomí" se mohou dopouštět cizoložství, smilstva, homosexuálních aktů a jiných smrtelných hříchů a vedle toho zůstat v Boží milosti, tvrdí katolický kněz a tomistický učenec v projevu z Říma.
Dominikánský kněz
Thomas Crean dnes přednášel na Římském fóru života na Papežské univerzitě sv. Tomáše Akvinského (Angelicum). Crean vysvětloval učení sv. Tomáše Akvinského o svědomí a ukazoval, jak "
někteří preláti a teologové" v Církvi narušují toto učení takovým způsobem, aby umožnili lidem podlehnout svým hříšným sklonům a neřídit se Božími zákony. Celý příspěvek naleznete níže.
Crean vysvětloval, že skutečný
význam svědomí neznamená "
autoritu ve smyslu něčeho, co mě opravňuje konat", ale
úsudek našeho intelektu o dobrotě či zvolnosti skutků, které jsme vykonali, vykonáme nebo o tom uvažujeme.
Dominikán kritizoval "
zkreslený pohled" kardinála Blase Cupicha, podle kterého svědomí představuje "osobní Boží vedení pro zvláštnosti (lidského) života".
Crean zdůraznil, že jak svatý Tomáš tvrdil,
úsudky svědomí se mohou mýlit a je povinností každého člověka formovat své svědomí podle pravdy.
"
Co má autoritu je Bohem a dobrem; svědomí má autoritu jen do té míry, do jaké se drží Boha a dobra; to znamená, pokud to pravdivě posoudí," řekl kněz.
Během svého projevu se Crean zřejmě nepřímo dotkl výkladu svědomí, který se nachází v exhortaci papeže Františka
Amoris Laetitia z roku 2016, která je v rozporu s učením svatého Tomáše o svědomí.
Exhortace učí, že Církev musí vytvořit "
prostor pro svědomí věřících, kteří ... jsou schopni sami rozlišovat ve složitých situacích." Tento odstavec naznačuje, že "
svědomí věřících" může mít svou vlastní autoritu nezávislou od Božích zákonů a učení Církve.
V
Amoris Laetitia se v odstavci 303 tvrdí, že svědomí umí lépe rozlišit, co sám Bůh žádá než to, co přikazuje.
"
Avšak toto svědomí může poznat nejen to, že nějaká situace objektivně neodpovídá obecnému poslání evangelia," uvádí se v exhortaci. "
Může také upřímně a čestně poznat to, co je v daném okamžiku ušlechtilou odpovědí, kterou lze nabídnout Bohu a objevit s určitou morální jistotou, že právě toto je darování, které sám Bůh žádá uprostřed konkrétní složitosti ohraničení, i když to ještě naplno neodpovídá objektivnímu ideálu," píše se v exhortaci.
Podobné pasáže používají církevní preláti na legitimizaci tzv. druhého "manželství", které uzavřeli civilně rozvedení katolíci. Tato exhortace byla také interpretována jako povolení katolíkům, kteří se objektivně dopouštějí cizoložství, dostávat Svaté přijímání, což je v rozporu s katolickým učením.
Ve své řeči se Crean zabývá tématy rozhovorů "
určitých prelátů a teologů", kteří se snaží ujistit ty, kteří páchají různé vnitřně zlé činy - včetně cizoložství, homosexuality, smilstva, nemanželského soužití - že zůstávají ve stavu milosti odvoláváním se na zkreslený pocit svědomí.
Crean vysvětloval, jak
katolíci nemohou být zpupně ignorantní k Božím přikázáním, které zakazují vnitřně špatné činy a nepřipisují si žádnou vinu, když jednají proti nim. A i kdyby bylo možné, že katolík nezná tato přikázání, takové ignorantství by bylo samo o sobě "smrtelným hříchem, protože dotyčná osoba by byla vážně nedbalá při přesvědčování se o Božím zákoně."
"
Zdá se mi, že zde vidíme určité nebezpečí v maximální míře, často opakované, že "plná znalost a souhlas jsou nezbytnými podmínkami smrtelného hříchu" řekl Crean. "
Ve skutečnosti není třeba vědět, že něco je smrtelný hřích, abychom se dopustili viny smrtelného hříchu jeho spácháním. Konstantní pozicí sv. Tomáše je, že jediný druh nedostatku vědomí Božích přikázání, který může omlouvat smrtelný hřích toho, kdo je poruší, je nedostatek vědomí kvůli šílenství nebo mentálnímu postižení,"dodal.
Crean také použil učení sv. Tomáše, aby kritizoval názor, že sexuální učení Církve je "ideálem", který by měl být cílem, ale ne nezbytným k životu.
"Někdo, kdo si myslí, že to, co může nadále nazývat "Božím zákonem", je ve skutečnosti jen jakýsi ideál, je proto v pozici, o níž se mluví v první hypotéze, tj taková osoba jednoduše ignoruje Boží zákon o vnitřně špatných činech, nevědomost, kterou sv. Tomáš považuje za smrtelně hříšnou," řekl.
Dominikán se také zaměřil na názor, že člověk může porušit boží přikázání, aniž se dopustil smrtelného hříchu, kdyby se mu zdálo, že alternativní cesta zahrnuje zřejmě těžší hřích. Takový postoj je představen v
Amoris Laetitia.
"
Je nemožné pro člověka tak zamotat svůj život, že pro něj už nezbývá žádná dobrá cesta, a že musí tak či onak porušit Boží zákon," řekl Crean. "
Toto tvrdit znamená říci, že Boží zákon na nás někdy klade neslučitelné požadavky, což by bylo rouháním vůči božské moudrosti," dodal.
Crean skončil tím, že prohlásil, že "
není možné zkombinovat stav milosrdenství a vnitřně špatné skutky."
"Přestože je pro lidi možné ignorovat božský zákon a vnitřní zlo určitých druhů skutků, takové
ignoranství je neospravedlňuje od smrtelného hříchu, protože, i při působení špatného vzdělání či zkažené kultury okolí, jako zmírňujících faktorů, je jejich samotné ignoranství nadále smrtelným hříchem: nedbalost, říká sv. Tomáš, naučit se ty věci, ve kterých můžeme chránit sami sebe v Boží lásce," řekl.
44 letý Crean absolvoval první kurz BA v oboru filozofie a teologie na St. John's College v Oxfordu, předtím než získal svůj lektorát v teologii od dominikánů na Oxfordu. Svůj licenciát z teologie získal na Institutu sv. Tomáše Akvinského v Toulouse v roce 2002. Crean vstoupil do Řehole kazatelů v roce 1995 a za kněze byl vysvěcen v roce 2001.
Otec Crean, autor knihy
God is No Delusion: a Refutation of Richard Dawkins (
Bůh není žádný klam: odmítnutí Richarda Dawkinse), byl
jedním z prvních signatářů synovského napomenutí.
Zdroj:
www.lifesitenews.com, 17. 5. 2018
Převzato z
www.lifenews.sk,
článek ze 3. 8. 2018 naleznete
zde.