Někdo řekne, že jeho babička měla dětskou víru, protože ona neuměla ani číst. Její víra se nemohla rozvíjet, protože nečetla teologické knihy a náboženské časopisy. Ale sv. Bonaventura napsal, že nějaká taková babička může mít pevnější víru než nějaký teolog.
Manóachova žena uvěřila andělovi, že, i když je neplodná, porodí syna (Soudců 13). Zachariáš, přestože byl kněz a byl v chrámě, zapochyboval, nevěřil, že by mu žena Alžběta mohla porodit syna (srov. Lukáš 1). Potom co uvěřila, vyprávěla Manóachova žena svému muži, co zažila. Potom co Zachariáš neuvěřil, oněměl a potrvalo to nějaký čas, než opět promluvil. Ten čas je mu darován k vnitřnímu prožívání, k mlčení, k naslouchání, k otevření srdce, k růstu důvěry v Boha.
Na počátku Postního období jsme vyzýváni, abychom jako Zachariáš zmlkli, aby se v srdci probudila a rostla víra a důvěra v Boha.
Za židovským mudrcem přišla žena, která nemohla mít děti a prosila ho, aby se za ní modlil, aby mohla porodit dítě. Když jí vyslechl, vyprávěl jí příběh své vlastní matky, která také nemohla mít děti. Když slyšela o nějakém svatém člověku, vzala drahocenný dar a překonala velikou vzdálenost, až ho našla a přednesla mu svojí prosbu. „
On jí slíbil, že se za ni bude modlit, a ona odešla uklidněná domů. Za rok jsem já přišel na svět“ – skončil mudrc svoje vyprávění. Když žena slyšela ten příběh zvolala: „
I já tě bohatě odměním, jestli budu mít dítě.“ „
To už je pozdě, protože ty jsi slyšela ten příběh, ale moje matka předtím nic neslyšela, jen pevně věřila a doufala.“
Znalosti o víře a víra se mohou velmi odlišovat. Znalosti jsou potřebné v mnohých oblastech života jako technika, věda, medicína, atd.
Ale vědomosti o Bohu se v některých případech mohou stát velikou léčkou. A důvodem je jistota a přesvědčení o správnosti vlastních znalostí.
Když se člověk opře o své znalosti, pomyslí si, že vlastní i pravdu. Začne si myslet, že ví, kdo je Bůh. Kdo je on a kdo jsou druzí. Přílišná jistota vytváří přesvědčení, že jediné pravdivé je jeho uvažování a jeho názory. Jistota a přesvědčení o správnosti vlastního posuzování mohou dovést k zaslepení pro pravdu. I k tomu, že se člověk začne opírat jen o sebe.
A tak se stane, že znalosti o Bohu budou veliké a důvěra v Boha a spolehnutí se Něj slabé nebo žádné.
Nic proti vědomostem. Naopak! Důležité je vědět, že u Boha nic není nemožné – jak nás učí Boží slovo, že je viditelný i neviditelný, jak se učíme z Vyznání víry. Ale tady se může skrývat léčka. Rozhodně, jestli pomyslíme, že je to všechno co potřebujeme vědět a činit.
„
O Kristu známe všechno, dokonce se pokoušíme Ho i milovat, ale nejsme v Něm znovuzrozeni“ (Vladimir Solovjev).
Víru nesytí znalosti, ale modlitba. Znovuzrození srdce se děje v modlitbě srdcem, v osobním setkání s Ježíšem.
Stále znovu je slyšet z mnohých úst: Proč je v naší farnosti tolik výzev - a to tak často – k modlitbě, k rozhovoru s Bohem? Ale kde je odpověď na otázku proč víra slábne, proč je řeč věřících o víře a o Bohu podobná cimbálu, který zvučí (1 Kor 13,1)? Proč i věřící mají pocit, že je Bůh daleko od nich? Není ta odpověď právě v nedostatku rozhovoru s Bohem, tedy v Modlitbě?
(Glasnik Mira, č.1/2018)
Převzato z
www.medzugorje-dve-srdce,
článek z 22. 2. 2018 naleznete
zde.
| Zdroj: www.medzugorje-dve-srdce...