Evangelijní úryvek nejbližší neděle (Jan 1,35-42) popisuje povolání prvních Ježíšových učedníků. Učednictví je cesta, na níž se rodí i naše povolání. Jde o dynamickou událost, která nekončí.
Ddynamika pohledů
První pohled se vztahuje na Jana Křtitele, který zahlédne (řecké sloveso "
emblepo") Ježíše. Jde o pohled hlubší, než nabízí tělesný zrak. Jan Křtitel vidí = poznává v Ježíši Božího Beránka. Dva jeho učedníci, když slyší toto vyznání, ho přijímají jako výzvu stát se učedníky Beránka.
Druhým je pohled Krista, který vidí, že jdou za ním dva učedníci. Je to pohled, který zkoumá jejich srdce a úmysly. V tomto případě je použito jiné sloveso (
theaomai), které znamená i intenzivně hledět, kontemplovat.
Třetí pohled nabízí Kristova výzva "
Pojďte a uvidíte!" Je použito už třetí odlišné sloveso (
horao). V tomto případě vystihuje pozvání pro učedníky vidět v jeho osobě Boží přítomnost, věčné Slovo, které se stalo tělem.
Nakonec celou scénu povolání uzavírá čtvrtý pohled. Je to Kristův pohled při povolání Šimona Petra. Nyní je použito opět sloveso "
emblepo", které je slovesem učednictví. Nové povolání zvýrazňuje i změna jména, které bude od nynějška charakteristikou tohoto apoštola. Bude Kéfas - Skala. Tato "výměna" pohledů má v sobě dvojnásobnou dynamiku. Je to v první řadě pohled Boha, který neustále hledá a povolává člověka, jak vyjadřuje text známé písně "
Ó, Pane, i na mě ses podíval ..." Je to však i touha člověka, který touží po Bohu: "
Pane, já hledám tvou tvář."(Ž 27,8)
Zůstat s Ježíšem
První Ježíšova slova v Janově evangeliu tvoří otázka: "
Co hledáte?" V této chvíli se Ježíš neobrací pouze na dva Janovy učedníky.
Svým pohledem, který proniká až do hloubek lidského "já", se obrací na každého z nás. Nutí nás přemýšlet nad smyslem života, nad mou vírou. Kam v životě kráčíš? Koho nebo co v životě následuješ? Proč chceš být Ježíšovým učedníkem? Co od toho očekáváš?
Český text zachytil odpověď učedníků: "
Kde bydlíš?" Řecké sloveso "
meneo" má význam bydlet ale také zůstávat, přebývat a je znovu použito ve vyjádření "
... a zůstali ten den u něho".
Následování Krista není jako přijít na krátkou návštěvu. Je to trvalé rozhodnutí přebývat, zůstat při Něm a s Ním. I když přijde utrpení, zkouška, zklamání, úspěch ...
Toto sloveso je jedno z klíčových výrazů pro celou janovskou terminologii, kterou nacházíme v evangeliu, Apokalypse a ve třech Janových listech. "
Bůh je láska; a kdo zůstává v lásce, zůstává v Bohu a Bůh v něm zůstává." (1 Jan 4,16)
Zůstat znamená vydat se na cestu
Příběh povolání pokračuje dál. Jan Křtitel ukázal učedníkům cestu ke Kristu. Kristus je povolal, aby s ním zůstali. Nyní jeden z povolaných - Ondřej porozumí, že "zůstat" znamená vlastně vydat se znovu na cestu.
Ondřej vyhledá svého bratra Šimona a přivede ho ke Kristu. Jde o nádhernou dynamiku sloves, které charakterizují povolání: hledat - najít - přivést - zůstat.
Učednictví není jednorázová událost. Je to spíše proces. Je to rozhodnutí nastoupit na cestu zrání.
Je naším úkolem přicházet a zároveň vždy vychádať a přivádět druhé při respektování jejich životní situace, aby hledali, našli a zůstali s Kristem.
P. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 11. 1. 2018 naleznete
zde.