"Český humor mám velmi rád", píše na
postoj.skJuraj Macko a pokračuje." Zaujala mě karikatura (
*) z poslední kauzy o odstranění křížů na výrobcích v rámci řeckého týdne v Lidlu." Zamyslel se nad tím a napsal, co by ho jinak ani nenapadlo....
Lidl je známý tím, že je levný. Levná a zcela zbytečná byla i jeho poslední kauza. Zcela by postačilo, kdyby do letáku vyfotili Akropoli nebo na "řecké" výrobky (Made in Germany resp. Poland) namalovali dórský či jónský sloup a nikdo by ani nepípl. Ale
oni tam dali kostely, z nichž však vymazali kříž. Stejně levné je i "vysvětlení" Lidláků z Bruselu: prý tak učinili kvůli respektování rozmanitosti. To je jako kdyby vybělili černocha a indiána kvůli respektování barevnosti. Průšvih z toho měli Lidláci nejen u nás a v ateistickém Česku, ale i v liberální Belgii. No ale nechme nyní Lidl Lidlem a podívejme na tu karikaturu z jiné strany, mnohem důležitější. Nebýt té karikatury, ani by mě to nenapadlo.
Kříž na kostele je vlastně paradox: nádhera kostela, vnitřní i vnější, je korunována na samém vrcholu něčím, co kdysi dávno sloužilo jako nástroj na krutou popravu. Jako kdybychom na nádhernou stavbu městské radnice dali na vrchol gilotinu, šibenici, elektrické křeslo nebo rovnou model plynové komory. Kříž na kostele není na ozdobu, ale má symbolizovat bolest a utrpení nejen našeho Spasitele, ale i to naše, lidské. Kříž na kostele nám ukazuje, že to utrpení má smysl, i když je někdy nesnesitelné. Kříž na samotném vrcholu kostelní věže nám ukazuje, že to utrpení má velkou hodnotu (dokonce větší než celoroční obrat Lidlu). I když nás za to nikdo neocení, ani finančně a často ani slovem. Ten kříž je i naší realitou.
A podobně jako Lidláci, i my si tuto realitu rádi upravujeme, tak jak se nám to hodí, retušujeme si svět ke svému obrazu. Děti s Downovým syndromem zlikvidujeme ještě před narozením (aby náhodou někdo netrpěl), staré lidi necháváme umírat v nemocnici za plachtou, abychom neviděli jejich utrpení. Před kolegou, sousedem, kamarádem, či rodinou své problémy zakrýváme a na Facebooku nahodíme masku úspěšného supermana. Ze svého života vyretušujeme lidi, kteří nám nějakým způsobem nevyhovují, protože nesplňují naše představy nebo nedělají to, co od nich očekáváme: odhodíme kamaráda, bratra, manželku, rodiče, neboť jsou nám už na obtíž. Každý z nás si vzpomene na příklad ze svého života, kdy jsme nějaký kříž odmítli nést. Jednoduše
děláme přesně to samé, co Lidl: odstraňujeme kříže ze svých životů. Často to "odnese" i samotný Spasitel, na kterého kvůli svému těžkému kříži zanevřeme (
Bože, proč právě já, proč právě takto a proč právě teď?).
Jenže má to dva problémy: Ten kříž sice odstraníme, ale jen navenek, virtuálně, přesně tak jako v Lidlu. Pravdu ale nevyretušujeme,
kříže na kostelech na ostrově Santorini stále jsou, taková je realita, jestli se nám to líbí nebo ne. A stejně kříž bude přítomen i v našem životě, i když se tváříme, že ne.
Druhý problém je ale zásadnější:
samotný Spasitel nás k přijetí kříže přímo vyzývá: "Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezme svůj kříž a následuje mě." Petrův návrh "
to se Ti nesmí stát, Pane" byl nemilosrdně shozen ze stolu slovy "
Jdi mi z cesty, satane! Na pohoršení jsi mi, protože nemáš smysl pro Boží věci, jen pro lidské!"
Retušováním kříže z našeho života my sami retušujeme podstatnou část evangelia: nepříjemnou, vyrušující, zraňující, takovou, která se nás dotýká na nejcitlivějším místě.
Proto prosím nás všechny (i sebe), které Lidl právem naštval, abychom se zamysleli nejprve nad tím, jestli i my neděláme přesně totéž. Vymazat kříž ze svého života je levné stejně jako Lidl. A slevy jsou někdy tak lákavé. Znám to z vlastní zkušenosti, vždyť už jsem se párkrát v životě na různé výhodné akce nechal nachytat i já ...
Převzato z
www.postoj.sk,
článek z 2. 9. 2017 naleznete
zde.
Pozn:
REAKCE KARDINÁLA DOMINIKA DUKY:
Na odstranění křížů na letácích Lidlu reagoval také pan kardinál Dominik Duka. Považuje to za bezprecedentní a nekulturní akt. V dopise řeckému velvyslanci
(najdete zde) mimo jiné napsal, že
Zatím jde „jen“ o falšování fotografií, ale jsou zde obavy, že zakrátko může dojít k odstraňování skutečných křížů i z kostelů."