Tentokrát vám přinášíme český překlad nedávného interview s kardinálem Burkem. Přebíráme jej z
LIFENEWS.SK, které se snaží přinášet ty nejzajímavější "zprávy které hýbou světem". Tento rozhovor přinesl jako první ve slovenském překladu.
Navštívili jsme kardinála Burkeho v jeho apartmánu, který se nachází velmi blízko u Vatikánu. Jednou z prvních věcí, kterou si hosté vstupující do domu všimnou, je portrét papeže Františka, který visí ve vstupní hale.
Raymond Leo Burke se narodil 30. června ve Wisconsinu. V roce 2003 byl jmenován arcibiskupem Saint Louis, Missouri, jedné z nejstarších a nejvíce uznávaných diecézí ve Spojených státech. Vzhledem k mezinárodní prestiži jako odborníka na kanonické právo, v roce 2008 ho Benedikt XVI. jmenoval prefektem Nejvyššího soudu apoštolské signatury a v této funkci zůstal, dokud ho papež František nepověřil zabývat se Maltézským řádem. Velmi oddaný služebník Nejsvětějšímu srdci Ježíšovu a zasvěcený své diecézi, kde mu dokonce věnoval i oltář v katedrále v Saint Louis.
Podařilo se nám s ním promluvit o Dubii, krizi Maltézského řádu, prvních třech měsících vlády Trumpa a o jiných záležitostech. Na rozhovor dohlíželi 3 obrazy: jeho fotografie s emeritním papežem Benediktem XVI., Relikvie svatého Rajmunda z Peňafortu, jeho svatého patrona, a neapolská socha odpočívajícího sv. Josefa, kterou mu někdo nedávno věnoval.
Jak hodnotíte první měsíce Donalda Trumpa v Bílém domě?
Je jasné, že je to velmi těžký čas, protože obyvatelé Spojených států uvedli, že chtějí, aby jejich země šla novým směrem. Prezident Trump se snaží tato přání splnit, protože je vyjádřili lidé, kteří ho volili. Ale to není tak jednoduché, protože je zde i velmi silná druhá strana a rovněž je novým prezidentem, což znamená, že musí najít způsob, kterým nejlépe dosáhne nové věci, které chce udělat. Myslím, že to bude v pořádku, ale prvních 100 dní je těžkých. Není o tom pochyb. Osobně ho neznám. Nikdy jsem s ním osobně nemluvil, ale věřím, že je odhodlán naplnit mandát, který dostal od lidu ve Spojených státech.
Myslíte si, že je nyní více naděje pro hnutí pro-life, aby vyhrálo více bitev, jak to řekl Mike Pence během pro-life pochodu?
Absolutně. Prezident Trump má v tom jasno, i když v minulosti tomu tak nebylo. Teď jsem si jistý, že rozumí nedotknutelné důstojnosti nevinného a bezbranného lidského života a že zákony v USA by měly chránit nenarozené děti.
Takže si myslíte, že nová vláda je skutečně oddaná ochraně života?
Určitě. Vice-prezident Pence byl velmi dlouhý čas jedním z lídrů v politice za hnutí pro-life.
Alt-right: Myslíte si, že vzestup alternativní pravice a omezení globalizace jsou dobré zprávy pro svobodu?
Pokládám za důležité, že se Církev zabývá těmito politickými vůdci, kteří mají spoustu dobrých nápadů a mluví s cílem nabídnout jim směr, který poskytuje Katolická sociální nauka, což je vždy respektování společného dobra, protože v kterémkoliv politickém programu zde mohou být aspekty, které jsou velmi dobré, ale i ty, které nejsou dobré. Rovněž je třeba je zlepšit nebo zdokonalit.
Nejdůležitější věcí pro nás je, aby se Církev nezpolitizovala a nestala se součástí jedné strany nebo druhé, ale mluvila s lídry, kteří ukazují mnoho pozitivních signálů a pomoci jim, aby jejich vize a programy mohly sloužit co nejlépe pro společné dobro.
Staví Vatikán most s Trumpovým vedením nebo právě naopak, buduje zeď?
Nemám o tom žádné informace, protože jsem nekomunikoval s ministrem, který by byl do toho zapojen. Musím říci, že
Osservatore Romano, což jsou oficiální vatikánské noviny, jsou docela negativní k prezidentu Trumpovi. Myslím, že to není nápomocné.
Novinář Jason Horowitz pro News York Times řekl, že jste se setkali s Stephenem K. Bannonem (Trumpův alt-right poradce. Editor). Skutečně se to stalo nebo je to "falešná zpráva?"
Říkají mi, že jsem mu byl před lety představen, ale rozhodně jsme se nesetkali nyní. Ve skutečnosti si nepamatuji setkání s ním, ale řekli mi, že jsem se s ním seznámil. Když mám být upřímný, nepamatuji si přesně, jak vypadal ... Nikdy jsem s ním neměl (účelové) setkání.
Čili nemáte spojení na Trumpovo vedení ...
Ne, nemám.
Dubia: Jaký byl hlavní důvod, že čtyři kardinálové vytvořili veřejnou Dubii?
Hlavní důvod byl zmatek v Církvi, co se týče základních otázek, které jsou definovány s ohledem na vnitřní morální zlo, na svaté přijímání a správnou přípravu na přijetí sv. přijímání a s ohledem na nerozlučitelnost manželství.
Je tam tak mnoho zmatku, že v první řadě jsem požádal papeže, aby objasnil tyto základní otázky. Omezili jsme naše prosby jen na čtyři otázky. Jelikož jsem nedostal odpověď - protože mnoho lidí nám říkalo: "
Proč si vy, kardinálové, neplníte své povinnosti a neučíte zřetelně o těchto záležitostech?" - tak jsme věděli, že musíme dát lidem vědět o Dubiích. Ano, snažíme se ze všech sil, snažíme se od papeže přijmout směr, kterým Církev potřebuje nyní přijmout. Protože existuje velmi nebezpečný zmatek a se zmatkem přijde rozdělení.
Kněží proti kněžím a neshody mezi katolíky o tom, zda jste schopni přijímat svátosti pokud žijete v neplatném manželském svazku. Dokonce se našly neshody mezi biskupy, a to by se nemělo stát ... To není dobré pro Církev.
Proč se pod to podepsali jen čtyři kardinálové?
Mohu vám říci, že více než jen čtyři kardinálové podporují Dubii, ale pro různé důvody o tom nechtějí mluvit veřejně. My čtyři kardinálové, kteří jsme se podepsali pod Dubii, jsme prostě věděli, že je to naše povinnost a nemysleli jsme na to, že potřebujeme mít určitý počet kardinálů. My čtyři jsme věděli, že to musíme udělat, tak jsme to i udělali.
Čili máte osobní podporu jiných kardinálů?
Ano.
Co byste řekli těm, kteří řekli, že jste zpochybňovali papeže?
Neexistuje žádný útok na papeže. Ve skutečnosti tradice přinášet Dubie a otázky papeži jsou velmi starý zvyk v Církvi a dokument prokázal úctu papeži, který vede Církev v kritickém momentě nebo v době zmatku nebo omylů. Čili pokud budete číst Dubii, všimnete si, že jsme velmi zdvořilí. Z ničeho neobviňujeme Svatého otce. Prostě jsme ve prospěch Církve žádali, aby v těchto záležitostech bylo jasno.
Mluvili jste o nějakých precedensech formálního opravování papeže v historii Církve ...
Myslím například papeže Jana XXII., který nesprávně učil o Visio beatifica. Určití biskupové a teologové na tuto skutečnost upozornili. Zpočátku se bránil nápravě, ale pak, předtím než zemřel, odvolal to, co řekl. Uznal, že to byl omyl.
Jsou zde i jiné případy, které jsou v historii Církve podobné. Některé z nich jsou o větších praktických záležitostech, dokonce i o správě pozemských záležitostí. Například, když kardinálové šli ke Svatému otci a řekli mu: "Podle našeho názoru neřídíte dobře záležitosti Církve," a papež se pak opravil.
Myslíte si, že bude i takovéto formální a veřejné opravování papeže Františka?
Není to zatím jasné. Normálně řečeno, předtím než by se podstoupil tento krok, kardinálové by přistoupili k Svatému otci osobně a řekli by mu: Svatý Otče, záležitost je tak vážná, musíme ji napravit a věřím, že Svatý otec v tom okamžiku odpoví.
Ale nemyslíte si, že rozhovor s kardinálem Müllerem v Il Timone byl odpovědí na Dubii?
Věřím tomu. Určitě se to týká celé diskuse a je zřejmé, že Církev se ohledně těchto věcí učí. Věřím tomu, ale nevím, protože jsem nemluvil s kardinálem Müllerem, že na jeho straně je rozhovor pastoračním úsilím, které jasně uvádí učení Církve.
Ale papež ještě neodpověděl ...
Pokud mi je známo, mně ne a nemyslím si, že ostatním kardinálem ano. Nemyslím si, že nám dal nějakou odpověď.
A ohledně data formálního opravování?
Opravdu nemohu o tom mluvit, protože jde o záležitost, ke které je třeba přistupovat delikátně a s velkou úctou. A já nechci navrhnout datum, které by v každém případě negativně ovlivnilo řízení v této záležitosti, nebo by zneuctilo někoho ze zúčastněných.
Předtím a poté, co jste zveřejnili Dibii, jste v kontaktu s emeritním papežem?
Ne, nikdy jsem s ním o Dubiích nemluvil.
Skončila konečně krize Maltézského řádu?
Na tuto otázku je těžké odpovědět. V tomto okamžiku nemám žádné spojení s Maltézským řádem. I když si kardinál Patron udržel titul, papež dal jasně najevo, že jediná osoba, která může zadávat dotazy Maltézskému řádu jménem Svatého otce je arcibiskup Beccia. Takže nevím.
V dubnu by měla být volba nového velmistra a mám naději, že bude vybrán vynikající představený z těch, kteří se hlásí k Rytířům. Velmistr by urovnal spory a vedl by Rád správným směrem. Svatý otec mi ve svém listě 1. prosince minulého roku jasně napsal, že co se týče Maltézského řádu, má vážné obavy. Podle mého názoru jsou tyto obavy určitě opodstatněné a nový představený bude muset řešit tyto starosti.
Požádal vás papež, abyste vykázal zednáře z Maltézského řádu?
Papež měl jasno v tom, že zednáři nemohou být členy Maltézského řádu. Proto mi řekl, že v případě, že tam budou rytíři, kteří trvají na tom, že jsou členy zednářství, musí být vyloučeni. Stále na tom pracuji.
Byl to konflikt zájmů mezi členy komise navrhované Svatým stolcem jak řekli někteří vatikanisti nebo dokonce velmistr?
Je to důležité pro krizi Maltézského řádu a tato záležitost by měla být zcela jasná. Protože pro každého člověka se zdravým rozumem se zde děje něco divného. Co se týče tohoto posledního dedictví [dedičastva] (odkázaného Řádu někým. Editor), jehož součástí bylo, abych se tímto Řádem již nezabýval, není jasné, kdo je dárce, což je přesnou podstatou odkazu, jak se to provádí a to není správné. Tyto záležitosti musí být jasné.
A navíc je to velmi podivné, když tři lidé, kteří jsou přímo zapojeni do této záležitosti s odkazem majetku, by měli být součástí tzv. "Skupiny", která vyšetřuje celou záležitost odvolání velkého kancléře a doporučili, aby se měl vrátit do funkce.
Bratr Von Boeselagera byl jmenován do IOR (Vatikánská banka).
Albrecht von Boeselager, velký kancléř, byl požádán, aby odstoupil, a pak, když odmítl, byl zbaven funkce. Pak o několik dní později jeho bratr, Georg von Boeslager, byl jmenován do Commission of Control of the Institute for the Works of Religion, což je vlastně Vatikánská banka. Zdá se to divné.
Po nominaci Beccia, jaká je vaše role v organizaci?
Nemám žádnou roli. Mám titul, ale nemám funkci.
Máte svázané ruce ....
Ano. Respektuji nařízení papeže a právě teď nemám s řádem nic dělat.
Byl jste hlavním cílem (této) krize?
Nevím. Celý ten vývoj je takový divný, že je pro mě složité pochopit, co bylo konečným cílem. Jistě, jedna věc je jistá, že návrat hlavního kancléře byl hlavní cíl. Zda to rovněž zahrnuje i můj odstup jako Kardinálního Patrona, to nevím.
Říkalo se, že vás poslali na ostrov Guam jako trest papeže kvůli Dubiím. Nicméně návštěva byla naplánována už měsíce předtím než se zveřejnila dubie. Je to další ukázka "falešných zpráv", které nový prezidet Trump tak velmi kritizuje?
Byla to lež nebo falešné zprávy. Myslím, že to bylo v říjnu, když mě požádali, abych předsedal pěti soudcům, kteří měli posoudit případ arcibskupa Apurona v Církvi. Jinými slovy, soud měl najít pravdu ohledně obvinění, která byla vznesená proti arcibiskupovi Guamu, a proto tento výlet do Guamu byl celý naplánován nezávisle od potíží ohledně Dubií nebo obtíží v případě Maltézského řádu. Další skutečnost je, že jsem tam jel z velmi specifických důvodů a byl jsem tam tři dny. Čili asi těžko to bylo vyhnanství.
Jaký je váš vztah se Svatým otcem?
Nemluvil jsem s ním od našeho posledního setkání, které se uskutečnilo v prosinci minulého roku. Pozdravil jsem ho po setkání kolegia kardinálů a římské kurie před Vánocemi, ale nemluvil jsem s ním a neudělil mi audienci. Takže nevím, co si myslí.
Poprosili jste ho o audienci?
Ano.
A během krize s Maltézský řádem?
Neměl jsem příležitost si o tom s ním promluvit.
Co si myslíte o nedávných prohlášeních generálního představeného jezuitů, v nichž zpochybnil důslednost Svatých evangelistů?
Je to celé špatně. Ve skutečnosti považuji za neuvěřitelné, že mohl udělat takový druh vyhlášení. Rovněž je třeba, aby se to opravilo. Je nesmyslné se domnívat, že slova v evangeliích, což jsou slova, která po staletích studií byly chápány jako přímé slova našeho Pána, nejsou nyní slova Pána, protože nebyly nahrané na páskách. Nedokážu to pochopit.
Ale to není jednoduchá chyba ...
Je to vážná chyba, která musí být napravena.
A kdo může napravit tato prohlášení?
Řekl bych, že Kongregace pro nauku víry, papežův orgán pro zajištění pravdy víry a morálky.
- Vatileaks: Úniky informací hovořily o 1 000 bytech Svaté stolice po celém Římě. Věříte tomu, že když je Církev největším vlastníkem půdy, odebírá to na věrohodnosti evangelního poselství?
Zaprvé, neznám pravdu o tom. Co mohu říci je, že si nemyslím, že pokud Církev vlastní půdu, odebírá to na její věrohodnosti, ale způsob, jakým se řídí se velmi odrazí na věrohodnosti Církve. Ve skutečnosti, když má Církev všechny tyto majetky, může je použít pro mnoho dobrých účelů, ale administrace musí být striktně podle církevního práva. Neříkám, že to tak není, ale pro mě jediný skandál by byl, kdyby nějakým způsobem tyto majetky nebyly dobře spravovány.
Vatikánská diplomacie se výrazně změnila v posledních letech. Jak hodnotíte, že Svatý stolec považoval za "manžela" homosexuálního milence prezidenta Lucemburska?
Myslím, že je třeba něco udělat, aby se věnovali veřejnému obrazu, který se takovým jednáním vytvořil. V minulosti Svatý stolec velmi diskrétně a s respektem odmítl dovolit takovou věc. Musíme se k tomu vrátit, protože když veřejně dovolujeme takovou věc, budí to dojem, že teď to Svatý stolec schvaluje. Čili to musí být srozumitelné. Také si myslím, že podmínky pro výběr těch, kteří jsou pozváni, aby oficiálně přišli a mluvili na konferencích při Svaté trojici, musí být jasné. Nerozumím, jak lidé, kteří se otevřeně postavili Církvi a jejímu učení, mohou být pozváni na takové druhy konferencí.
Jako Paul Ehrlich ...
Přesně, Paul Ehrlich ... první příklad.
Ano, ale ten, kdo byl zodpovědný za toto pozvání, byl kardinál Ravasi, který napsal "Cari fratelli Masoni" v Il Sole 24 ...
Ano, ještě jsem nečetl tu knihu (Alberto Barcenas: Masonería, Religion y política) ale kdokoliv je za to odpovědný, je zodpovědný za to, aby na to odpovídal.
List kardinála Ravasiho?
Nečetl jsem ten dopis. Nečetl jsem to, ale slyšel jsem o něm.
Islám: Kardinál Sarah varoval před dvěma hrozbami: islámem a gender ideologií. Věříte, že islám je vhodný na soužití v západním světě?
Sdílím jeho obavy. Toto jsou dvě velké hrozby současnosti. Jsem silně přesvědčen, že jeden z hlavních způsobů jak je řešit je přes vzdělání. Musíme se ujistit, že na našich školách a univerzitách se bude vyučovat pravda.
Obě otázky o lidské podstatě a gender problému jsou celé uměle vytvořené určitou ideologií. Rovněž je DŮLEŽITÉ i to, že se bude učit pravda o islámu. Podstata islámu je forma vlády. Podle jejich vlastních názorů či principů má v úmyslu vládnout světu. A také o Alláhovi. Postava Alláha v koránu a v jiných islámských spisech je zcela odlišná od Boha v judeo-křesťanské víře.
Jaké důvody pro naději dává katolická rodina v dnešním světě poznamenaném kulturou smrti a kde se gender ideologie považuje za jedinou pravdu o lidské bytosti?
Samozřejmě, existuje důvod k naději, protože Kristus vždy dává své milosti jednotlivcům a rodinám. A tato celá situace se může změnit díky jednotlivcům a rodinám. Mnoho cestuji do různých částí světa. V Americe a všude jinde kam jdu, poznávám mladé lidi, dobré mladé rodiny a jiné rodiny, které možná nejsou mladé, ale jsou to velmi oddané katolické rodiny. To mi dává naději, protože když více můžeme podpořit jeden druhého, abychom byli věrní Kristu, tak se to může změnit.
Jakou radu byste dali těmto katolickým rodinám, které chtějí, aby jejich děti vyrůstaly ve svobodě?
Moje rada by byla, aby se modlily, hlavně přijímali sv. přijímání a pravidelně chodili ke zpovědi; zadruhé je centrum rodinného života, aby obrátily svou pozornost na vzdělávání svých dětí jednoznačně podle učení Církve a podle morálního zákona a zatřetí, aby spolupracovaly s ostatními rodinami a aby se podporovaly a staly se velkou silou pro dobro ve světě.
Papež vydal prohlášení, ve kterém se nyní svatby, které sloužili kněží z Kněžského bratrstva sv. Pia X., budou uznávat.
Ještě jsem to nečetl. Je to velmi významný krok Sv. otce a také to znamená, že nějakým způsobem zde musí existovat i usmíření s FSSPX, protože v zásadě to co říká papež je, že kněží ve společnosti, když jsou svědky manželství, vykonávají jurisdikci v Římskokatolické církvi. Čili je to velmi zajímavé.
Myslíte si, že osobní prelatura je správná cesta ke smíření?
Věřím, že to bude velmi účinná cesta ke smíření
Byla by to velká novinka?
Ano. Modlím se za to a doufám, že to přijde. Ale smíření musí být samozřejmě založeno na společném porozumění si. Nemůžeme to prostě sílit. Jinak řečeno, pokud zde není společné porozumění, to co my usmíříme, bude mít za následek všechny druhy konfliktů a problémů. Musíme se ujistit, že je tu společné porozumění pokud jde o veškeré otázky, které v minulosti mělo FSSPX vůči Církvi, Svaté stolici a s vedením Katolické církve.
Zdroj:
https://infovaticana.com, 10. 4. 2017
Převzato z
www.lifenews.sk/,
článek naleznete
zde.