Člověk touží po manželství, ať se nachází v jakékoliv životní situaci. Co však v případě, že je tímto "záujemcem" kněz nebo řeholník vázaný slibem čistoty? Může se katolík oddat s muslimem? Dá se v těchto případech něco udělat nebo se jedná o neřešitelné situace?
V předchozím článku
Manželské překážky 1: Kdy nás kněz nemůže oddat? jsme si vysvětlili, co jsou to manželské překážky a představili jsme si ty z nich, které jsou Božího práva, a tedy z podstaty jsou nedispenzovatelné. Dnes zaměříme pozornost na druhou, početnější kategorii, kterou tvoří překážky církevního práva.
Věk
K uzavření manželství je třeba, aby muž dovršil 16 let a žena 14 let. Pokud by však jednomu z nich nebo oběma chybělo několik dní či měsíců, místní ordinář může udělit dispens. Samozřejmě, je ideální, pokud snoubenci vstupují do manželství alespoň v takovém věku, jak je standardní pro poměry v dané zemi (na Slovensku je to 18 let). Je důležité, aby k tak závažnému rozhodnutí, jakým je manželství, přistupovali snoubenci až ve věku, kdy si uvědomují závazky s ním spojené. [1]
Rozdílnost náboženství
Další překážkou je rozdílnost náboženství. Pokud se katolík chce oddat s osobou, která je nepokřtěná (ateista, muslim, hinduista apod.), je třeba k platnosti takového manželství požádat o udělení dispenze. Tato překážka poukazuje na skutečnost, že katolická strana se v takové situaci vystavuje určitému nebezpečí ochladnutí v praktikování své víry či její úplnému opuštění (mnohdy pro klid v rodině). Je třeba, aby se pokřtěná strana zavázala k tomu, že se bude usilovat o to, aby děti byly pokřtěny a vychovávány v katolické víře. Nepokřtěná strana s těmito "závazky" pokřtěné stránky musí být seznámena. I tato překážka je církevního práva, a tedy je dispenzovatelná. Dispens může udělit ordinář. [2]
Svátostná svěcení
Překážka svátostného svěcení se vztahuje na všechny tři stupně kněžského svěcení - jáhen, kněz, biskup. Jelikož jde o překážku církevního práva, Římský velekněz (papež) může od ní udělit dispens. Vzhledem k tomu, že všechny tři stupně jsou vázány i závazkem celibátu, je třeba, aby žadatel obdržel od římského biskupa i dovolení (osvobození) od závazku celibátu. [3]
Veřejný a doživotní slib čistoty v řeholní společnosti
Druhou překážkou týkající se zasvěceného života je překážka trvalého slibu čistoty v řeholní společnosti. Veřejný slib je takový, který je přijat jménem Církve (např. Představený řeholního institutu přijímá slib od kandidáta před celou řeholní komunitou). Do této kategorie nespadá např. soukromý slib, který udělá nějaká osoba soukromě. Druhou podmínkou je, aby tento slib byl doživotní. V praxi to znamená, že kandidát slibuje čistotu doživotně (do konce života). Třetí podmínkou je, aby tento slib byl složen v řeholní společnosti (řehole jako dominikáni, františkáni apod.). Dispens uděluje buď ordinář, jestliže se jedná o řeholní institut diecézního práva nebo Apoštolský stolec v případě společnosti papežského práva. [4]
Únos
V tomto případě je žena unesena nebo vězněna za účelem uzavření manželství buď přímo mužem, kterému jde o manželství, nebo prostřednictvím někoho jiného. Unesená žena musí být osvobozena od únoscova vlivu a přemístěna na bezpečné místo. Poté se rozhodne, zda se s daným mužem opravdu chce oddat nebo ne. Když je žena osvobozena, mluvíme o zániku překážky, což je nejčastější způsob řešení této situace. Ve výjimečných případech je však možné, aby ordinář udělil dispens. [5]
Zločin
V případě překážky zločinu (vraždy) jde o situaci, kdy jeden z manželů zavraždí nebo se postará o vraždu druhého manžela, aby mohl uzavřít nové manželství s jinou osobou. Tato překážka je církevního práva a je dispenzovatelná. Dispens uděluje Apoštolský stolec jen z velmi vážných důvodů a pouze v případě, že se jedná o tajný zločin, čili nedokazatelný na veřejném fóru. [6]
Pokrevnost v boční linii
Na rozdíl od pokrevnosti v přímé linii se tato překážka vztahuje na širší rodinné příbuzenstvo. Pro bližší určení tyto rodinné vztahy rozlišujeme na tzv. stupně. Např. příbuzenství mezi strýcem a neteří, resp. mezi tetou a synovcem je třetího stupně. Vztah mezi bratrancem a sestřenicí je na úrovni čtvrtého stupně. Zmíněná překážka se váže pouze na příbuzenstvo 3. a 4. stupně. Je to překážka církevního práva, a proto je dispenzovatelná ordinářem. [7]
Příbuzenství
Překážka příbuzenství vzniká mezi manželem a pokrevními příbuznými manželky a naopak. To znamená mezi manželkou a pokrevními příbuznými manžela ve všech stupních přímé linie. Např. otec manžela (tchán) se stává i otcem synovy manželky a naopak, matka manželky (tchyně) se stává matkou i manžela své dcery. Příbuzenství se chápe jakoby zrcadlově. Překážka příbuzenstva se vztahuje na všechny stupně přímé linie. Protože se nejedná o pokrevnost, je to překážka církevního práva a je dispenzovatelná ordinářem. [8]
Veřejná mravopočestnost
Překážka vzniká ve dvou situacích: z neplatného manželství s následným soužitím domnělých manželů nebo ze společného života ve veřejně známém konkubinátě. První situace nastává tehdy, pokud alespoň jeden z partnerů je katolík, a přesto uzavře pouze civilní sňatek a po jeho uzavření následuje společný život manželů. Před církví je toto manželství chápáno jako neplatné, protože katolík je vázán uzavřít církevní sňatek.
Druhý případ vzniká z veřejně známého konkubinátu (žijí jako druh a družka). Veřejný znamená, že jeho existenci lze prokázat na vnějším fóru (např. před soudem) a známý značí, že o něm lidé vědí. Překážka vzniká v prvním stupni přímé linie mezi manželem a pokrevními příbuznými manželky a naopak, tedy mezi manželkou a pokrevními příbuznými manžela. Jedná se o první stupeň vzestupně (rodiče druha / družky) a sestupně (děti druha / družky). I tuto překážku církevního práva může dispenzovat místní ordinář. [9]
Pro vysvětlení: Tato překážka se nevztahuje na dva žijící v konkubinátě, ale na "partnera" a pokrevních "partnerky" a naopak. Například: Petr a Marie spolu žijí v konkubinátě. Mezi Petrem a pokrevními příbuznými Marie vzniká jistý vztah (i uvnitř rodiny, i před společností). Ale Petr se časem rozhodne, že by se chtěl oddat s již dospělou Mariinou dcerou Janou. Jelikož Petr i Jana jsou svobodní, mohou se oddat. Ale protože Petr předtím žil s Marií, před veřejností jsou vnímáni jako pár a Jana jako jeho dcera. Proto by to před lidmi mohlo způsobit pohoršení. Ale protože nejsou pokrevní příbuzní, váže Petra a Janu překážka veřejné mravopočestnosti. Tím, že biskup udělí dispens (nemusí ho udělit automaticky, vždy záleží na okolnostech), dává souhlas k tomuto sňatku. Jasně se tím říká: ano, Petr a Marie předtím spolu žili v konkubinátě, ale ten skončil a Petr si nyní chce vzít Janu za svou manželku.
Jak říká sám název, jde o to, aby se uklidnilo veřejné mínění a stanovil pořádek ve vztazích v rodině.
Adopce
Poslední překážkou církevního práva je adopce. Tato vzniká mezi osvojitelem a osvojeným (vztah jako mezi rodičem a dítětem), dvěma osvojenými (jako mezi sourozenci) a mezi osvojeným a vlastními dětmi osvojitele (opět jako mezi sourozenci). Překážka vzniká ve všech stupních přímé linie a ve druhém stupni boční linie. I tato překážka, protože je pouze církevního práva, je dispenzovatelná ordinářem. [10]
Autor Helena Lukianová
Poznámky k textu:
[1] Srov. Kódex kánonického práva, kán. 1083; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico : commento giuridico-pastorale, č. 3870-3881
[2] Srov. KKP, kán. 1086; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3909-3919.
[3] Srov. KKP, kán. 1087; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3920-3927.
[4] Srov. KKP, kán. 1088; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3928-3936.
[5] Srov. KKP, kán. 1089; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3937-3948.
[6] Srov. KKP, kán. 1090; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3949-3957.
[7] Srov. KKP, kán. 1091; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3958-3965.
[8] Srov. KKP, kán. 1092; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3966-3971.
[9] Srov. KKP, kán. 1093; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3972-3980.
[10] Srov. KKP, kán. 1094; CHIAPPETTA, L.: Il Codice di diritto canonico, č. 3981-3989.
Převzato z
http://zastolom.sk,
článek z 31. 1. 2017 naleznete
zde.