Zamyšlení nad evangeliem 10. neděle v mezidobí.
Ježíš šel do města – jmenovalo se Naim. Šli s ním jeho učedníci a velký zástup. Když se přiblížil k městské bráně, vynášeli právě mrtvého; byl to jediný syn, a jeho matka byla vdova. Z města ji doprovázel velký zástup. Když ji Pán uviděl, bylo mu ji líto a řekl jí: „Neplač.“ Přistoupil k márám a dotkl se jich. Ti, kdo je nesli, se zastavili. Řekl: „Mládenče, pravím ti, vstaň!“
Mrtvý se posadil a začal mluvit. Ježíš ho vrátil jeho matce. Všech se zmocnila bázeň, velebili Boha a říkali: „Veliký prorok povstal mezi námi“ a „Bůh navštívil svůj lid!“ Tato zpráva se roznesla po celém Judsku i po celém okolí. (Lk 7,11-17)
Souboj Života a smrti
Písmo učí, že padlý anděl, Satan, je „vrahem od začátku“, smrtelným nepřítelem lidstva a snaží se přivést člověka těžkým hříchem do věčné smrti, jejímž obrazem a zároveň následkem hříchu je tělesné umírání. Naše existence by byla jen odsouzením k smrti, kdyby nebyl přišel Pán života a nebyl přemohl hřích a smrt.
Spasitel pomáhá v beznadějné situaci: mrtvý člověk je nejen stromem bez listí, nýbrž i bez kořenů. Ježíš není jen těšitelem v bolesti, nýbrž je vítězem a Pánem: autoritativně poroučí nosičům rakve zastavit se a autoritativně poroučí smrti: „Pravím ti, vstaň!“ Kristus neprosí Otce v nebi o zázrak, nedovolává se někoho jiného, nýbrž jen své vlastní moci a vůle: „Já ti pravím…“ Jak pravdivé je slovo modlitby v „Gloria“: „Ty jediný jsi Pán!“
Boží slovo dovede vzkřísit z mrtvých
Boží slovo stvořilo vesmírné světy; Boží slovo daruje znovu nadpřirozený život odpuštěním hříchů; Boží slovo dovede doslova vzkřísit i mrtvé tělo.
Mám důvěru v Boží slovo, jež mi stále nabízí v Písmě nadpřirozené stvoření života milosti?
Soucitné srdce Páně
Pláčeme nad mrtvými, protože nám smrt bere naše drahé a ničí naše radostná a důvěrná společenství; tím vlastně truchlíme nad sebou samými. Spasitel však má soucit s naší bolestí, ačkoliv ví, že jsme si zasloužili smrt svými hříchy. Má dojemný soucit s těžce zkoušenou matkou – vdovou, jež ztratila jediného syna.
Možná myslel při tom Pán i na sv. Bohorodičku, která bude též zakrátko oplakávat svého Božského Syna. Jaký pohled do milosrdného a dobrotivého srdce Páně nám dovoluje tato scéna!
A jakou naději smíme mít pro věčnost, až Pán ukáže svou celou moc proti ďáblu, hříchu, smrti a „setře každou slzu s jejich očí a nebude již smrti ani zármutku ani nářku ani bolesti, neboť co dříve bylo, přestalo“.
Usiluj o ušlechtilou lidskost
Křesťan musí usilovat o oslavu Boha Stvořitele i Vykupitele ušlechtilým lidstvím i nadpřirozenou křesťanskou vírou. Je hrubým omylem a škodí Božímu království, když křesťané chtějí rozdělit svůj život na dva světy, které by spolu neměly nic společného: prostor zbožnosti a ostatní životní prostor. Tímto osudným dělením vznikají smutně proslulé karikatury pobožnůstkářů, s nimiž však nikdo nevydrží v rodině, v práci, ve společnosti. Jako neexistuje rozdělený Bůh kostela a světa, tak nelze oddělovat úctu k Bohu v kostele od úcty k Bohu ve světě. Kristovo vtělení je posvěcením přírody i těla a e nejen přiblížením Boha k lidstvu, nýbrž i přiblížením lidství k Bohu. Toto přiblížení nám přináší povinnost, abychom se k Bohu přibližovali vědomě ušlechtilým lidstvím, tedy vzdávali Bohu úctu už přirozenými prvky života. Kdykoliv máme upřímnou soustrast s plačící matkou jako Pán v Naimu; lítost s truchlícím otcem jako byl Jairus; kdykoliv jsme pohnuti v duchu krásou květin, hor a jezer, tichem noci a dětskýma očima jako se Spasitel podobně radoval z těchto dojmů; kdykoliv se snažíme pomoci druhým lidem z nezaviněné trapné situace jako pomohl ježíš snoubencům v Káně; kdykoliv jsme lidsky velkomyslní, pozorní, vděční, taktní, přístupni pro všechno opravdově krásné a dobré, pohostinní, kamarádští, pravdomluvní, spolehliví, věrní a ochotní k pomoci potřebným – tehdy stojíme v duchovně – lidské blízkosti nejdokonalejšího člověčenství Spasitelova, tehdy oslavujeme Boha Stvořitele a jsme otevřenou brázdou pro vyšší dar Boží spásy.
Perly a chléb 1.díl, Perly a chléb 2.díl
autor: Josef Hrbata
rok vyd.: 1991
vydalo: katolické nakladatelství COR JESU, Český Těšín
ISBN: 80-900746-1-8