Sv. Ludvík Maria Grignion z Montfortu
II. Mariánská úcta je ještě nezbytnější pro ty,
kdo jsou
povoláni ke zvláštní dokonalosti
II. Mariánská úcta
je ještě nezbytnější pro ty,
kdo jsou
povoláni ke zvláštní dokonalosti
43
Jestliže mariánská úcta je nezbytná pro všechny lidi, aby vůbec dosáhli spásy,
je mnohem nezbytnější pro ty, kdo jsou povoláni ke zvláštní dokonalosti. Nevěřím, že by někdo mohl dosáhnout důvěrného spojení s Pánem Ježíšem a dokonalé věrnosti Duchu Svatému, aniž by byl velmi silně spojen s Pannou Marií a závisel na Její pomoci.
44
Jediná Maria nalezla u Boha milost bez pomoci jiné stvořené bytosti.(1) Všichni, kdo od té doby nalezli a naleznou u Boha milost, nalezli a naleznou ji jen skrze Marii. Maria byla plná milosti, když Ji pozdravil archanděl Gabriel,(2) a Duch Svatý Ji naplnil milostí v překypující míře, když
Ji nevýslovným způsobem zastínil.(3) Maria pak den ode dne a v každém okamžiku tuto dvojí plnost tak rozmnožovala, že dosáhla nesmírného a nepochopitelného stupně milosti. Bůh Ji tedy učinil jedinou správkyní svých pokladů a rozdavatelkou svých milostí, aby zušlechťovala, vyvyšovala a obohacovala ty, které chce, aby uváděla na úzkou cestu k nebi ty, které chce,
aby navzdory všemu provázela těsnou branou do života ty, které chce, a aby dávala trůn, žezlo a královskou korunu těm, kterým chce. Ježíš je vždycky a všude plodem a Synem Mariiným a Maria je všude opravdovým stromem, který nese plod života, a je pravou Matkou, která Ho rodí.
45
Jedině Marii dal Bůh klíče od sklípků (4) božské lásky a moc vstupovat na nesmírně vznešené a tajemné cesty dokonalosti a přivádět na ně ostatní. Jediná Maria vpouští ubohé děti nevěrné Evy do pozemského ráje, aby se tam s Bohem příjemně procházely a bezpečně se skrývaly
před svými nepřáteli. Vpouští je tam, aby se s rozkoší a beze strachu ze smrti živily ovocem ze stromu života a ze stromu poznání dobra a zla a aby tam dlouhými doušky pily nebeské vody toho krásného pramene, který tam hojně vyvěrá.
Nebo ještě spíše: Protože Maria sama je tím pozemským rájem neboli tou panenskou a požehnanou zemí, z níž byli vyhnáni hříšní Adam a Eva, vpouští k sobě pouze ty, ve kterých se Jí zalíbí, aby z nich utvořila světce.
46
Všichni bohatí z lidu, abych užil výrazu Ducha Svatého podle výkladu svatého Bernarda,(5) [
všichni bohatí z lidu] se k Tobě budou pokorně obracet se svými
prosbami po celá staletí, a zvláště na konci světa. To znamená, že největší světci, duše nejbohatší na milosti a ctnosti, se budou neúnavně modlit k Panně Marii, aby stále žili v Její přítomnosti, řídili se Jejím dokonalým příkladem a zakoušeli Její velkou pomoc.
47
Řekl jsem, že to nastane zvláště na konci světa, a to už brzy, protože Bůh se svou svatou Matkou způsobí, že povstane mnoho velkých světců a světic, kteří svou svatostí převýší skoro všechny ostatní svaté, tak jako libanonské cedry převyšují keříčky. Tak to bylo zjeveno jedné
svaté duši, jejíž život popsal P. de Renty.(6)
48
Tyto veliké duše, plné milosti a horlivosti, budou vyvoleny, aby se postavily na odpor Božím nepřátelům, kteří budou křičet ze všech stran. Tyto duše budou jedinečným způsobem uctívat Pannu Marii.
Jednou rukou budou bojovat a druhou stavět, osvěcovány Jejím světlem, živeny Jejím mlékem, vedeny Jejím duchem, podpírány Její paží a střeženy Její ochranou. Jednou rukou budou přemáhat, porážet a drtit bludaře s jejich bludy, rozkolníky s jejich rozkoly, modláře s jejich
modlami a hříšníky s jejich bezbožností.
Druhou rukou pak budou stavět chrám pravého Šalamouna a tajemné Boží město, to znamená Pannu Marii, kterou svatí Otcové nazývají chrámem Šalamounovým a tajemným městem Božím. Slovem i příkladem budou všechny lidi přitahovat k pravé mariánské úctě. Získají tím mnoho nepřátel, ale také mnoho vítězství a slávy samotného Boha. Tak to zjevil Bůh svatému Vincenci Ferrerskému,(7) velikému apoštolovi své doby, jak to on rozsáhle vylíčil v jednom svém díle.
Zdá se, že Duch Svatý to předpověděl v žalmu 58, kde čteme: A poznají, že Bůh vládne nad Jakubem a nad celou zemí. K večeru se obrátí a budou trpět hladem jako psi a budou obcházet městem,(8) aby nalezli, co by mohli sníst. Tím městem, které lidé na konci světa naleznou,
aby se obrátili a utišili svůj hlad po spravedlnosti, je Panna Maria, kterou Duch Svatý nazývá městem Božím a obcí Boží. (9)
(Pokračování)
O pravé mariánské úctě (Úryvek z knihy – 1)
Z francouzského originálu „Traité de la vraie dévotion à la Sainte Vierge“,
vyd. Société Saint-Paul, Sherbrooke, Québec – Canada 1954
přeložil a poznámkami opatřil P. ThLic. Filip M. Antonín Stajner OP
Převzato z knihy „O pravé mariánské úctě“,
vyd. Matice cyrilometodějská s. r. o., v MCM s. r. o., vydání třetí, Olomouc 2011
Poznámky k textu:
(1) Lk 1,30.
(2) Lk 1,28.
(3) Srov. Lk 1,35.
(4) Srov. Pís 1,4; Gerson, Collect. in cant. Magnificat; sv. Jan z Kříže, Duchovní píseň, 25.
(5) Srov. Ž 45,13. Srov. sv. Bernard, Sermo 4 in antiph. Salve Regina.
(6) Ta „svatá duše“ byla Marie des Vallées, slavná mystička, která zemřela roku 1656. Jejím životopiscem byl abbé de Renty a zpovědníkem sv. Jan Eudes.
(7) Toto proroctví je nejasné a nevztahuje se na Pannu Marii.
(8) Ž 59(58),14–15: Et scient quia Deus dominabitur Jacob et finium terrae; convertentur ad vesperam et famem patientur ut canes, et circuibunt civitatem. V literárním smyslu se tento
žalm týká obrácení židů nebo kázání evangelia na konci světa.
(9) Srov. Ž 87,3.
Převzato z časopisu Světlo č. 18/2016, str. 7.
Archív periodika Světlo, rok 2016
(Na Fatym.com vydáno 23. 5. 2016; 10. 5. 2021 - 8462 přečtení)
| Zdroj: Světlo č. 18/2016