Zamyšlení nad evangeliem 5 neděle velikonoční.
Když Jidáš odešel, Ježíš řekl: „Nyní je oslaven Syn člověka a Bůh je oslaven v něm. Je-li Bůh v něm oslaven, oslaví Bůh i jeho v sobě, a hned ho oslaví. Dítky, jen krátký čas jsem s vámi. Nové přikázání vám dávám: Milujte se navzájem; jako jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku k sobě navzájem.“ (Jan 13,31-33a.34-35)
Oslavení Páně je jeho vítězství nad zlem
Jidášův odpad byl objektivně hříchem, ale Bůh používá i hříšníky a hřích pro svůj plán spásy a všechno musí oslavit Boha, i zlo Jidášovy zrady. Kristovo oslavení začíná tím, že on se nebrání apoštolově zradě, dobrovolně se ubírá na obětní smrt a vstane z mrtvých; odtud lze rozumět slovům Kristovým o „jeho hodině“ a nadšeně znějícímu slovu Páně, jež zní jako ozvěna zpěvu andělů nad Betlémem: „Nyní je oslaven Syn člověka a Bůh je oslaven v něm“.
Povolání k lásce
je nejkrásnějším poselstvím Kristovým a nejvíce zušlechťuje lidskou důstojnost svobodné osobnosti. Uvážíme-li výši této důstojnosti, pochopíme smysl přikázání lásky: „dávám vám nové přikázání: Milujte se navzájem; jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte“.
Co je na tomto přikázání nového? Lásku k bližnímu přikazoval již Starý zákon, i když nedokonalým způsobem. V Kristově příkazu je trojí nový prvek:
a) „Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný“. Nikdo z lidí by si nemohl troufat říci něco podobného ani jako pouhé fantastické přání, kdyby byl Bůh nezjevil tuto úžasnou lásku.
b) „Jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku k sobě navzájem“. Nová je zde síla lásky (z Krista, zvláště z eucharistie) a nové smýšlení křesťanů (jako Kristus), kteří se snaží milovat dokonale všechny lidi rozměrem Kristovy lásky, ano i nepřátele.
c) „Boží Syn pojal ke mně lásku a obětoval se za mne“. Boholidská láska umírající za svět – to je úžasně nová skutečnost a nové přikázání v dějinách lidstva.
I kdyby Kristus Pán nevykonal žádný jiný čin než tento nový příklad a přikázání lásky, byl by nesmírně obohatil lidstvo a zařadil se tím mezi největší dobrodince dějin. Pramen Božské lásky bude zásobovat a proměňovat svět ve všech dobách a národech od prvních vyznavačů až do konce světa, ano do věčnosti.
Přikázání lásky
je největším Božím přikázáním a největším úkolem křesťana. Všechny úkoly a přikázání jsou obsaženy v tomto jediném jako svorníku dokonalosti.
Perly a chléb 1.díl, Perly a chléb 2.díl
autor: Josef Hrbata
rok vyd.: 1991
vydalo: katolické nakladatelství COR JESU, Český Těšín
ISBN: 80-900746-1-8