Názor, že synoda o rodině skončila smírem mezi konzervativci a liberály, neodpovídá realitě.
Synoda o rodině skončila smírem mezi konzervativci a liberály. Asi takto bude většina médií hodnotit výsledky třítýdenního setkání biskupů, které se v neděli skončilo ve Vatikánu.
Synoda o rodině skončila smírem mezi konzervativci a liberály. Asi takto bude většina médií hodnotit výsledky třítýdenního setkání biskupů, které se v neděli skončilo ve Vatikánu. Všeobecnou shodu by mohlo naznačovat i schválení závěrečné zprávy. Právě ona však ukazuje hluboký nesoulad v jednom klíčovém tématu.
Konzervativci i liberálové během synody jednohlasně opakovali, že žádné změny v učení církve nelze očekávat. Přitom část veřejnosti očekávala právě to, jestli synoda řekne něco nového k tématům, jako jsou homosexuální svazky či udělování svátostí rozvedeným a znovu sezdaným katolíkům.
Synoda nemůže měnit učení církve. Může však papeži navrhovat změny v pastorační praxi. A právě o pastoračních přístupech k rodinám - v rozkvětu, v krizi, ale i po rozpadu - diskutovalo téměř 360 účastníků řádného zasedání synody biskupů.
Výsledkem jejich úvah je 94-článková závěrečná zpráva, kterou schválili v sobotu. Papež František rozhodl nejen o zveřejnění textu, ale i výsledků hlasování - i když nemusel.
O každém z článků se přitom hlasovalo zvlášť. Aby byl článek schválen, musel získat dvoutřetinovou většinu. Jelikož na hlasování se zúčastnilo 265 synodálních otců (laici či příslušníci jiných církví přítomni na synodě nemají hlasovací právo), na schválení bylo potřebných 177 hlasů.
Rozlišovat případ od případu
Všechny články prošly bez problémů - až na tři, které se týkaly nejmedializovanějšího tématu udělování svátostí rozvedeným a znovu sezdaným katolíkům (články 84 - 86). Klíčový z těchto článků prošel jen "
o chlup", když ho podpořilo 178 hlasujících.
Přesto, že tento článek pouze rozvíjí učení papeže Jana Pavla II. o rozvedených a znovu sezdaných, které definoval v roce 1981 v apoštolské exhortaci Familiaris consortio, konzervativní část účastníků synody se ho pokusila zablokovat.
Synoda neřekla "
ano" přistupování rozvedených a znovu sezdaných ke svátostem, ale vyzvala k "
pastorálnímu rozlišování" mezi konkrétními situacemi. "
Je opravdu rozdíl mezi těmi, co usilovali zachránit první manželství a byli docela nespravedlivě opuštění, a těmi, co z vlastní těžké viny rozvrátili kanonicky platné manželství. Nakonec jsou i tací, co uzavřeli nové životní společenství jen z ohledu na výchovu dětí a někdy jsou ve svém svědomí subjektivně přesvědčeni, že předchozí manželství, už nenapravitelně rozvrácené, nebylo vlastně nikdy platné," zopakoval téměř neschválený článek slova Jana Pavla II.
"
Synoda nechala otevřené mnohé cesty,"
zhodnotil výsledný text předseda maltských biskupů Mario Grech. "
Synodní otcové předali papeži text, který zahrnuje cestu opatrné otevřenosti při hodnocení situací případ od případu. Přitom nechali na něm a možném budoucím dokumentu přijetí rozhodnutí,"
konstatoval vatikanista Andrea Tornielli. Papež František by tak mohl učinit například v posynodální exhortaci, kterou papežové nazvykli napsat na základě závěrečných usnesení synody.
Kritika rigoristů
Mimo závěrečné zprávy se pozornost upírala na
závěrečný projev papeže Františka (zde česky). Zvolil v něm nezvykle kritický tón. V jeho slovech se našly zejména ti, které vatikanista Tornielli označil za "rigoristy".
Synoda podle papeže "
obnažila uzavřená srdce, která se často skrývají dokonce za církevním učením nebo za dobrými úmysly, zasedají na Mojžíšovu katedru, odkud někdy nadřazeně a povrchně posuzují obtížné případy a zraněné rodiny". K tomu dodal, že "
pravými obránci nauky nejsou ti, kteří brání literu, ale ducha; ne ideje, ale člověka; ne formulace, ale nezaslouženost Boží lásky a jeho odpuštění ". Základní povinností církve podle papeže není distribuovat rozsudky a Anathemy, ale hlásat Boží milosrdenství.
František zároveň zkritizoval "
konspirativní hermeneutiku", kterou musela synoda překonávat, či "
ne právě nejlaskavější metody", kterými byly vyjadřovány některé názory. Synodální polemiky podle papeže vyplývaly z toho, že to, co se zdá normální biskupovi z jednoho kontinentu, může být až skandální pro biskupa z jiného kontinentu.
Ve stejném tónu papež pokračoval i během nedělní závěrečné mše, když
varoval( - Homília Svätého Otca na záver synody zde v sk) před "
spiritualitou fatamorgánny", která ignoruje realitu, tak před "
tabulkovou vírou", kterou vyrušuje každá komplikace na předem vytyčené cestě.
Aktualizace v pondělí, 26.10., v 9.10:
Němečtí biskupové: Na synodě chybělo více odvahy
Zástupci německých katolíků na synodě - kardinál Reinhard Marx, arcibiskup Heiner Koch a biskup Franz-Josepf Hermann Bode - vydali prohlášení, podle kterého závěrečná zpráva synody neznamená konec debaty, ale je dvojtečkou, za kterou musí následovat pokračování diskuse. Podle německých biskupů kromě katolické církve neexistuje žádná jiná globální instituce, která by se tímto způsobem věnovala rodině. V prohlášení také uvedli, že není třeba mluvit jen o tom, co církev dělá, ale i co zmeškala: "
V nesprávně chápané snaze zdůraznit církevní učení se v pastoraci často používají tvrdé a nemilosrdné postoje, které přinášejí lidem utrpení, zvláště pokud jde o postoje týkající se svobodných matek a dětí narozených mimo manželství, lidí v předmanželských či mimomanželských vztazích, homosexuálně orientovaných lidí a rozvedených a znovu sezdaných. Jako biskupové prosíme tyto lidi o odpuštění."
Němečtí biskupové u tématu rozvedených a znovu sezdaných ocenili, že závěrečná zpráva požaduje nahlížet na každou životní situaci individuálně, současně však vyjádřili jisté zklamání z toho, že na synodě chybělo více odvahy. Svou naději vkládají do papeže. "
Biskupská synoda papeži radí. Další cestu budeme doprovázet našimi modlitbami. Před papežem Františkem stojí nyní úkol využít všechny výsledky synody ve prospěch církve," dodal trojlístek německých biskupů.
Aktualizace v pondělí, 26.10., Ve 13.00:
O homosexuálech se mluvilo málo
Navzdory veřejnému vystoupení vysoce postaveného polského kněze Krzysztofa Charamse, který se těsně před začátkem synody přiznal k homosexuálnímu vztahu, se o postoji církve k homosexuálům mluvilo v synodní aule překvapivě málo. Přitom na loňské mimořádné synodě šlo o jednu z nejpalčivějších témat.
V letošní závěrečné zprávě je homosexuálům věnován jen jeden článek (76), který opakuje vyjádření z minulého roku: homosexuálové mají být přijímání s respektem, je třeba se vyhýbat jakékoliv diskriminace a rodiny, ve kterých žijí lidé s homosexuálními sklony,je třeba doprovázet se zvláštní pozorností.
Účastníci synody však zároveň odmítli, aby se vytvářely jakékoli analogie mezi homosexuálními svazky a Božím plánem s manželstvím a aby mezinárodní organizace podmiňovaly finanční pomoc chudým zemím podporou homosexuálním svazkům.
Paradoxem je, že zatímco loni se tyto názory setkaly s nevýraznou podporou (při závěrečném hlasování bylo 118 hlasů "
pro" a 62 hlasů "
proti"), letos prošly bez větších problémů (221 "
pro" a 37 "
proti").
Článek postupně aktualizujeme o další informace.
Převzato z
https://svetkrestanstva.postoj.sk/svet-krestanstva,
článek z 25. 10. 2015 naleznete
zde.