Německý filozof G.W.F. Hegel na počátku 19. století popsal ve své Fenomenologii ducha (vycházeje z Diderota), jak francouzské osvícenství nepozorovaně zapříčinilo masivní změnu ve světonázorech:
..........................
Osvícenství se jako neviditelný a neznatelný duch vkrádá mezi ctihodné části nic netušícího bůžka a brzy má celkem ve své moci všechny jeho vnitřnosti a orgány. Pak "
jednoho krásného rána strčí lokty do bůžků svých současníků a bum bác, bůžek leží na zemi".
Jednoho krásného rána, jehož poledne není krvavé, protože tato infekce již pronikla do všech orgánů duchovního a kulturního života. Pak už jen paměť uchovává mrtvou podobu předchozí formy ducha jako minulost, která pominula neznámo jak. Nový had božské moudrosti, který je vyzvednut k uctívání, tak nakonec jen bezbolestně svlékl svou starou svraštělou kůži.
..........................
Hegel byl podobně jako jeho současníci zklamaný z osvícenství a v následující kapitole popisuje, jak tyto nepozorovaně a domněle nekrvavé změny vedly k teroru a gilotině.
Analogickým způsobem ovládla moderní svět antikoncepční mentalita. Darwinův synovec Francis Dalton byl průkopníkem eugenického hnutí, Margaret Sangerová (zakladatelka Plánovaného rodičovství, pozn. překl.) prosazovala kontrolu porodnosti na snížení počtu "defektních", anglikánská Lambethská konference v roce 1930 provedla změny v tradičním odmítání antikoncepčních metod ze strany křesťanství, následovalo stále větší přijímání antikoncepce v hlavních proudech protestantismu,
Griswold versus Connecticut našel v Ústavě nový "polostín" pro soukromí a pak přišla hormonální antikoncepce. V 60-tých letech se všechno změnilo a mnozí katolíci očekávali, že Církev se v rámci druhého vatikánského koncilu také připojí k tomuto trendu.
Pak však bum bác, papež Pavel VI. vydal encykliku
Humanae vitae, kde znovu potvrdil nepřetržitou křesťanskou tradici, která odsuzuje antikoncepci, a zjevně ignoroval obrovskou změnu, která se uskutečnila v kdysi křesťanském západním světě. Katolíci byli šokováni, stovky teologů zveřejnily celostránkový protest v
New York Times, mnozí biskupové a kněží namítali nebo váhali. Zpochybňovala se autorita Církve. Bouřící se "svědomí" jednotlivce se stalo "
novým hadem božské moudrosti".
Dnes můžeme vidět některé nezbytné nežádoucí účinky, které předpověděl papež Pavel, a někteří lamentuje nad "infekcí", která "pronikla do všech orgánů duchovního a kulturního života". Věřící křesťané, kteří jsou na každém kroku konfrontováni s touto skutečností, tu a tam vytvářejí skupinky aktivistů (včetně "katakomb v kyberprostoru", jako je například naše stránka), v naději, že zvrátí alespoň některé drsnější výsledky sexuální revoluce.
Potrat je rozhodně jeden z nejodpornějších morálních výdobytků. A jeho odhodlaní oponenti vymysleli množství strategií, jak ho zastavit: omezení potratů na první dva týdny, kdy je možné vytvoření dvojčat, omezení na prvních dvacet týdnů, po první známky bijícího srdce dítěte nebo po schopnost cítit bolest. Nebo strategii ve formě zákonného požadavku ukázat těhotným ženám ultrazvuk či čekat čtyřiadvacet hodin. Nebo strategii snažit se o ústavní dodatek nebo udělat z potratových zákonů věc "práv jednotlivých států".
Podobně i v případě nedávné soudní a zákonné transformace někdejší "sodomie" na zákonné a institucionalizované "manželství" sbírají šokovaní okolostojící síly a snaží se vrátit do pořádku svůj svět, který se ocitl vzhůru nohama: možná bude třeba oddělit civilní a náboženskou pravomoc kněží, aby nebyli nuceni dělat oddávající na homosexuálních či lesbických svatbách. Nebo musíme být proaktivní při tvorbě zákonů na ochranu cukrářů, květinářů a fotografů, kteří mají námitku svědomí přispívat ke gay manželství. Případně bychom mohli snad jako poslední útočiště omezit manželství na dva dospělé či dokonce dva lidi, abychom předešli některým hroznější možnostem.
Všechna tato opatření se však podobají přesouvání židlí na Titaniku, dokud je téměř všeobecně přijímána antikoncepce - zvlášť hormonální antikoncepce, která využívá umělé hormony k tomu, aby u zcela zdravých mladých žen způsobila stav napodobující menopauzu, ale prezentuje se, že je zde pro "zdraví žen", navzdory mnoha fyzickým a emocionálním vedlejším účinkům (o kterých jsem hovořil ve svém
předchozím sloupku - Pro-choice autorka se pustila do boje proti antikoncepci).
Neboť antikoncepce znamená právo na sex bez reprodukce - údajně morální právo, které zákonně chrání "polostín" v Ústavě objeven soudci Nejvyššího soudu - právo na soukromí.
Důsledky prosazování tohoto práva jsou nevyhnutelné. Jak ukazuje
případ Hobby Lobby (proces s firmou, která odmítla platit svým zaměstnancům zdravotní pojištění pokrývající antikoncepci, pozn. překl.), ne každá žena, která používá antikoncepci, rozšíří toto své morální a zákonné právo na sex bez reprodukce i na zabití nové lidské bytosti, která se jí náhodou objeví v děloze navzdory úzkostlivému používání antikoncepce. Samozřejmě, existují mnohé úrovně špatného konání. Mnozí profesionální zloději by asi nechtěli pokračovat ve své práci, kdyby její součástí bylo zabití jiné lidské bytosti. Ale mnohé uživatelky antikoncepce, přesvědčené o svém nověobjeveném právu nebýt zatížené potomstvem, rozšíří toto právo až po jeho poslední hranici.
Podobně i někteří oddáni uživatelé antikoncepce nebudou chtít uznat svazky homosexuálů a lesbiček za institucionální "manželství", které jsou stejně platná jako to jejich. Ale jejich zmatená logika jim brání vidět, že tito druzí mají stejné právo na neprokreativní sex, jaké si nárokují sami pro sebe.
Katoličtí komentátoři často obviňují biskupy a kněze, že neodsuzují dostatečně nahlas potraty a legalizaci gay manželství. Někteří to dělají. Ale
nejzákladnějším a nejodvážnějším krokem by bylo jednotné odsouzení antikoncepce. Mezi politiky se na toto téma energicky vyjádřil Rick Santorum, stejně i Konference katolických biskupů USA a někteří biskupové. Nejdůležitější však je, aby tento hlas zazněl ve "frontové linii", ve farnostech. Arcibiskup Chaput ve svých diecézních novinách postavil kněze před tuto výzvu, "
pokud kněží nebudou hlásat poselství církve o antikoncepci, nebe bude přicházet o lidi. Nebojte se. Když Ježíš hlásal pravdu, přicházel o lidi. Kousek po kousku však získal lidí ještě víc. Buďte stateční v Pánu."
Howard Kainz
Autor je
emeritní profesor filozofie na Marquette University. Mezi jeho ostatní publikace patří
Natural Law: an Introduction and Reexamination (Přirozený zákon: úvod a opětovné promyšlení, 2004),
The Philosophy of Human Nature (Filozofie lidské přirozenosti, 2008), a
The Existence of God and the Faith-Instinct (Existence Boha a instinkt víry, 2010).
Původní text:
What Lies Beneath? Contraception, medzititulky redakce.