Vatikán. Papež František dnes zveřejnil dva apoštolské listy formou Motu Proprio datae, kterými upravuje průběh soudního řízení ve věci prohlášení neplatnosti manželství. Dokument pod názvem
Mitis Iudex Dominus Iesus vnáší změny do Kodexu kanonického práva, zatímco druhý list pod titulem
Mitis et misericors Iesus se týká právního kodexu východních katolických církví. Oba apoštolské listy nesou datum 15. srpna a změny, které zavádějí, mají být v právních kodexech zaneseny k osmému prosinci tohoto roku.
Nové papežské dokumenty dnes ve Vatikánu představila tisková konference, během které vystoupilo šest přednášejících. Jako první promluvil děkan tribunálu Římské roty, mons. Pio Vito Pinto, který byl zároveň předsedou studijní komise, již Svatý otec v září loňského roku pověřil studiem reformy kanonického řízení ve věcech manželských.
Jak papež předesílá v úvodu svého dokumentu, nezamýšlí jím podporovat zneplatňování manželských svazků, nýbrž zejména zaručit rychlost soudního procesu tam, kde pro něj existují předpoklady. František ve stopách svých předchůdců zdůrazňuje, že manželství je základem a počátkem křesťanské rodiny. Petrova nástupce vede k reformě kanonických řízení především starost o spásu duší, čteme dále, a proto předkládá biskupskému sboru text, který je pokračováním práce započaté na loňské synodě o rodině. Velký počet věřících totiž touží nastolit pořádek ve svém svědomí, ale v konečném důsledku se příliš často odvrací od církevních soudů kvůli morální nebo fyzické vzdálenosti. Rychlejší a přístupnější proces anulace manželství, který požadovala rovněž poslední mimořádná biskupská synoda, tam může zabránit tomu, aby srdce věřících, očekávajících vyjasnění vlastního stavu, dlouhodobě zatěžovaly temnoty pochybnosti.
Řízení ve věcech manželství budou nadále probíhat soudní, a nikoli administrativní cestou, aby byla nanejvýš chráněna pravda o posvátnosti manželského svazku. Kvůli urychlení soudního řízení však bude postačovat jediný rozsudek o neplatnosti manželství, který vynese soud první instance. V tomto případě nebude nutné postupovat kauzu k církevnímu soudu druhé instance, aby rozsudek potvrdil, jak tomu bylo doposud. Diecézní biskup se podle nového dokumentu stává soudcem ve své místní církví, ve které má ustavit církevní soud. Papež upozorňuje na nutnost existence církevních soudů jak ve velkých, tak v malých diecézích. Biskup nemá bezezbytku přenechávat kuriálním úřadům výkon soudní pravomoci při řízeních ve věcech manželských, ukládá apoštolský list.
Děkan Římské roty mons. Pinto a předseda Zvláštní komise pro reformu manželského práva v souvislosti s posílením biskupské autority říká:
„
Papež biskupům důvěřuje. Žádný papež nepořádal dvě synody rok po sobě. Nynější reforma se soustředí na diecézního biskupa a vyžaduje poctivost a otevřenost celé jeho duší, ale také mysli a srdce ve vztahu k množství chudých. Když papež opakuje, že se církev má otevřít chudým, kteří jsou na periferiích, má na mysli také množství rozvedených, kteří představují určitou kategorií chudých,“ říká.
Vedle současné ustálené formy soudního řízení ve věcech manželských zavádí nový dokument
zkrácenou formu procesu pro případy, kdy se na podporu žalované neplatnosti manželství vyskytují zjevné důkazy. Tedy kupříkladu tehdy, když podávají žalobu na manželství oba dva manželé společně, ale také kvůli chybějící víře jednoho z manželů, která způsobuje vadu manželského souhlasu, či při dlouhodobé manželské nevěře. Při užití zkrácené formy soudního řízení je zapotřebí zvýšenou měrou chránit princip nerozlučitelnosti svátostného manželského svazku. V těchto případech se tedy soudcem stane diecézní biskup, který je zárukou jednoty v katolické víře a církevní kázni.
Možnost zkráceného procesu se netýká již probíhajících manželských řízení, nýbrž vstupuje v platnost zároveň s dnešním apoštolským listem.
Předseda Papežské rady pro výklad legislativních textů, kardinál Francesco Coccopalmerio, zdůrazňuje operativní rozměr této reformy:
„
Týká se procesu vedoucího k prohlášení o neplatnosti manželství. Jinými slovy jde především o to, zda manželství je neplatné, a v případě, že ano, prohlásí se za neplatné. Nejde tedy o proces, který vede automaticky ke zneplatnění manželství. Důvody, které rozhodují o nulitě manželství jsou rozmanité, a mějme na paměti, že jde o konstatování tohoto důvodu a nikoli jeho vytvoření. Proces zneplatnění je tedy jinými slovy o proces vedoucí k věcné pravdě,“ říká italský kardinál.
Papežský dokument opětovně zavádí
odvolací řízení u metropolitního církevního soudu, zatímco dosud se sporné případy předkládaly k definitivnímu rozhodnutí Papežskému soudu Římské roty. Toto ustanovení, píše papež František, je znamením církevní synodality a konečně se jím naplňuje Druhý vatikánský koncil. V platnosti nicméně zůstávají rovněž odvolací řízení u soudu Apoštolského stolce, která posilují svazky mezi Petrovým stolcem a místními církvemi. Římský biskup se obrací také k jednotlivým biskupským konferencím, které má především pohánět apoštolský neklid a pastorační péče o rozptýlené věřící. Kromě toho mají biskupské konference ctít právo jednotlivých biskupů na organizaci soudní pravomoci ve své vlastní diecézi. Zejména však papež všechny biskupy vyzývá, aby byli znamením konverze v církevních strukturách.
A konečně se dnes publikované papežské motu proprio zmiňuje
o ekonomické stránce soudního řízení ve věcech manželských. František naléhá na bezplatnost procesů. Jak píše, církev se má vůči věřícím projevovat jako velkorysá matka a zejména za okolností úzce provázaných se spásou duší prokazovat nezištnou lásku Krista, který nám všem přinesl spásu.
Převzato z
http://radiovaticana.cz,
článek z 8. 9. 2015 naleznete
zde.