Vatikán. Petrův nástupce 1. 9. 2015 vydal list o aplikaci odpustků spojených se slavením Svatého roku Milosrdenství. Adresoval jej předsedovi Papežské rady pro podporu nové evangelizace arcibiskupovi Fisichellovi a specifikoval některé podrobnosti.
Jak oznámil už v papežské bule
Misericordiae vultus, budou odpustky vázány nejenom na pouť ke svaté bráně čtyř bazilik do Říma, nýbrž do katedrály každé diecéze, popř. dalších míst, která určí místní biskup. „
Je důležité – píše papež František –
aby se tato pouť pojila především s přijetím svátosti smíření a s účastí na svaté eucharistii spolu s rozjímáním o milosrdenství.“ Tyto bohoslužby - sděluje dále Svatý otec - budou nezbytně doprovázeny vyznáním víry a modlitbou za papeže a na úmysly, které mu leží na srdci pro dobro církve a celého světa.
Nemocní a nemohoucí budou moci obdržet jubilejní odpustky účastí na bohoslužbách prostřednictvím sdělovacích prostředků a prožíváním svého „
utrpení jako zkušenosti přiblížení se Pánu, který v tajemství svého umučení, smrti a vzkříšení ukazuje mistrovskou cestu, jež dává smysl každé bolesti i osamění.“
Jubileum je určeno také
vězněným lidem. Papež František zmiňuje v této souvislosti amnestii, pro kterou byl Svatý rok vždycky příležitostí, a vyprošuje všem vězněným milosrdenství Otce, který je nablízku tomu, kdo má nejvíce zapotřebí jeho odpuštění. „
Odpustky mohou věznění obdržet ve vězeňských kaplích. A pokaždé když budou procházet dveřmi svojí cely, obrátí-li se myšlenkou a modlitbou k Otci, bude to mít stejný význam jako průchod Svatou branou.“
Papež František dále zdůrazňuje
konání skutků duchovního a tělesného milosrdenství. Každý kdo vykoná jeden nebo více takových skutků, obdrží rovněž odpustky.
Obsáhlejší pasáž věnuje Petrův nástupce „
jednomu z vážných problémů naší doby“, kterým je „
změněný vztah k životu. Velmi rozšířená mentalita totiž vedla ke ztrátě nezbytné osobní a sociální vnímavosti k novému životu,“ konstatuje papež.
Drama umělého potratu někteří vnímají povrchně bez uvědomění si závažného zla, které v sobě takovýto čin obsahuje. Mnozí jiní jej naopak prožívají jako selhání. „
Pouze pochopení hluboké nespravedlnosti tohoto činu v jeho pravdě však umožňuje neztratit naději. Boží odpuštění komukoli, kdo lituje, nemůže být odmítnuto,“ píše papež a oznamuje, že „
během Svatého roku budou mít všichni kněží pravomoc odpouštět hřích umělého potratu těm, kdo se ho dopustili, litují a žádají rozhřešení.“ (To ovšem neznamená, že mimo Svatý rok tento hřích odpouštěn není. V každé diecézi jsou kněží, kterým tuto pravomoc uděluje místní biskup - pozn. překl.)
Poslední úvahu věnuje papež „
věřícím, kteří z různých důvodů navštěvují kostely, ve kterých působí kněží z Bratrstva sv. Pia X. Tento jubilejní rok Milosrdenství nevylučuje nikoho – píše František.
Z různých stran mi někteří spolubratři biskupové referovali o jejich dobré vůli a svátostné praxi, spojené však s pastoračně obtížnou situací. Doufám, že v blízké budoucnosti budou nalezena řešení k obnovení plného společenství s kněžími a představenými tohoto Bratrstva. Ve snaze o prospěch těchto věřících proto mezitím z vlastního rozhodnutí stanovuji, že ti, kdo během Svatého roku Milosrdenství přistoupí ke svátosti smíření u kněze z Bratrstva sv. Pia X. budou platně a dovoleně přijímat rozhřešení ze svých hříchů.“
V závěru svého listu pak Petrův nástupce svěřuje přípravu mimořádného Jubilea Matce Milosrdenství.
Převzato z
http://radiovaticana.cz,
článek naleznete
zde.