Zamyšlení nad evangeliem 6. neděle velikonoční.
Ježíš řekl svým učedníkům: „Jako Otec miloval mne, tak já jsem miloval vás. Zůstaňte v mé lásce. Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce. To jsem k vám mluvil, aby moje radost byla ve vás a aby se vaše radost naplnila. To je mé přikázání: Milujte se navzájem, jako jsem já miloval vás. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele položí svůj život. Vy jste moji přátelé, když děláte, co já vám ukládám. Už vás nenazývám služebníky, protože služebník neví, co dělá jeho pán. Nazval jsem vás přáteli, protože vám jsem oznámil všechno, co jsem slyšel od svého Otce. Ne vy jste si vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a určil jsem vás k tomu, abyste šli a přinášeli užitek a váš užitek aby byl trvalý. Potom vám Otec dá všechno, oč ho budete prosit ve jménu mém. To vám přikazuji: Milujte se navzájem.“ (Jan 15,9-17)
Přikázání lásky
které dal Pán formálně při poslední večeři krátce před řečí na rozloučenou, je tak důležité, že je Pán opakuje. Láska je zde dvakrát zdůrazněna jako podstata učednictví:
„Toto je mé přikázání: Milujte se navzájem, jako jsem já miloval vás. Toto vám tedy přikazuji: Milujte se navzájem.“ Trojí poznání plyne jasně ze slov Ježíšových:
a)
Sílu k žádané lásce dostane ten, kdo „zůstává v Kristu“, zůstává s Pánem svátostně, láskou a modlitbou: osmkrát opakuje Spasitel v jediné 15. kapitole Janova evangelia slovo:
„Zůstaňte ve mně.“
b)Jde zásadně o
nezištnou lásku a také o lásku k nepřátelům, tedy nikoliv snad jen o lásku pouhého příbuzenství, přátelství či vděčnosti. Boží i Kristova láska k lidem sklízí většinou nevděk: nevděk vyvoleného lidu starozákonního i novozákonního, nevděk jednotlivců i můj nevděk. Bůh nás však dále miluje a Kristus Pán slíbil, že neopustí ani do konce světa svou klopýtající Církev:
„Jestli vás svět nenávidí, uvažte, že mě měl v nenávisti dříve než vás. Kdybyste byli ze světa, svět by se k vám choval přátelsky jako k svým vlastním. Že však nejste ze světa, proto vás svět nenávidí… Když pronásledovali mne, budou pronásledovat i vás.“
c) Jde o
lásku bez míry a bez hranic: „Jako jsem já miloval vás. „Kristova láska byla Boholidskou láskou, nekonečně dokonalou a byla ochotna k oběti kříže za nás. Nikdo z nás tedy nemůže nikdy říci: „Až sem – dál ne, již jsem naplnil přikázání lásky!“
Nikdy nedosáhneme dokonalosti v lásce – máme tedy před sebou věčný úkol!
Dokonalá radost
je cílem hlásání křesťanství:
„Toto jsem k vám mluvil, aby radost, která je ve mně, byla i ve vás a aby vaše radost se dovršila“. Jak mohl někdy vzniknout dojem, že křesťanství je zatuchlým škarohlídstvím, prokletím všeho krásného, podezíráním všeho tělesného, útěkem ze společnosti, hospodářství, vědy a správy státních věcí? Způsobilo to hlavně přezírání stvoření jako Božího díla, dále nákaza nekřesťanskými ideologiemi manicheismu a dualismu a k tomu někdy také jednostranná a do celku zbožnosti nezačleněná askeze, i když sama o sobě dobrá a nutná.
Křesťanství je především
radostným poselstvím o dobrotivém, nevýš moudrém a mocném Bohu – Otci, jenž vše stvořil a miluje lidi, které chce přivést k věčnému životu zásluhami svého Syna, pokud se lidé nezatvrdí ve zlém svou vlastní vinou.
V každé lásce mezi svobodnými lidskými bytostmi se skrývá i temná možnost zrady a ztráty milovaného partnera; proto jsou obsažena i temná varování v poselství milujícího Otce nebeského. Tato záporná alternativa je však přirozeným rubem lidské svobody, pozvané Bohem k věčné radosti, lásce a přátelství:
„Vy jste moji přátelé“.
Tajemství vyvolení
„Ne vy jste si vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a určil jsem Vás k tomu, abyste šli a přinášeli užitek…
Zde je naznačeno tajemství Božího předurčení, tj. Božího účinného omilostnění od věčnosti:
Bůh nám připravil od věčnosti svou lásku, odpuštění a milost, takže křesťan není přes svou svobodu voličem, nýbrž Božím vyvoleným.
Má nás naplnit vděčnost za tuto lásku a Boží vyvolení.
Perly a chléb 1.díl, Perly a chléb 2.díl
autor: Josef Hrbata
rok vyd.: 1991
vydalo: katolické nakladatelství COR JESU, Český Těšín
ISBN: 80-900746-1-8