Kdybychom se zeptali náhodně kolemjdoucích, co je milost, byli by možná schopni nám odpovědět, kdo ji uděluje. Ale její přesnou definici by nám stěží někdo dal.
Velmi jednoduše a laicky řečeno dostává milost ten, kdo si ji nezaslouží.
Neboli je to dar pro člověka, který neudělal nic proto, aby tento dar dostal. Pokud člověk něco vykoná a něco za to dostane, je to odměna. V případě milosti, kterou udělují císařové, králové nebo prezidenti svým poddaným, jde o milost pro odsouzené, kteří se něčím špatným provinili.
V případě Božské milosti, jak o ní hovoříme v Loretánských litaniích, jde nejenom o dar, který dává Bůh člověku, který se něčím provinil, dává mu své odpuštění, dává mu svou lásku, dává mu své požehnání, i když si ho člověk ničím nezasluhuje. Bůh dává milost i těm, kteří nevykonali ani nic dobrého. V tom je ona velkorysost Boží. V tom je ono „Boží kavalírství“ vůči člověku. Pramenem je samotný Bůh.
Bůh je pramenem božských milostí. Studna, která nemá pramen, má suché dno a není schopna napojit kolemjdoucího. Jenom studna, která má bohatý pramen, je studnou doslova životodárnou. Panna Maria je pak tou studnou, ve které pramen vyvěrá. Tuto roli v životě křesťanů zastupuje ona Matka božské milosti.
Abychom uspokojili žízeň svého těla, chodíme k pramenům, u kterých se můžeme napít a nasytit. Abychom uspokojili své duševní potřeby, chodíme k jiným pramenům, kterými jsou knihovny, kulturní stánky. A abychom nasytili hlad po duchovních darech, po božských milostech, je potřeba jít ke studnici, kterou je Panna Maria.
Mohla by zde být námitka: Potřebujeme k tomu, aby se nám dostalo milosti od Boha, nějakou prostřednici? Mohli bychom se zeptat stejně: Potřebujeme k tomu, abychom dostali duševní hodnoty od moudrých tohoto světa rovněž jiné prostředníky?
Panna Maria je jedním z prostředníků, i když pramenem je samotný Bůh. Je možné jít k pramenu milosti, k samotnému Ježíši Kristu, k jeho Otci, k Duchu Svatému, k celému samotnému Bohu Trojjedinému, ale Panna Maria nám onu cestu zprostředkovává.
Zde bych řekl spolu s biskupem Josefem Hlouchem: Skrze Marii k Ježíši! Skrze tuto studnici k Ježíši! Protože Maria jako studna je zárukou nezkalenosti toho, co vychází z čistého srdce Ježíšova.