Zamyšlení nad evangeliem slavnosti Narození Páně - cyklus B
V TĚCH DNECH VYŠLO NAŘÍZENÍ OD CÍSAŘE AUGUSTA, ABY SE V CELÉ ŘÍŠI PROVEDLO SČÍTÁNÍ LIDU. TO BYLO PRVNÍ SČÍTÁNÍ A KONALO SE, KDYŽ BYL V SÝRII MÍSTODRŽITELEM KVIRINIUS.
ŠLI TEDY VŠICHNI, ABY SE DALI ZAPSAT, KAŽDÝ DO SVÉHO MĚSTA. TAKÉ JOSEF SEODEBRAL Z GALILEJSKÉHO MĚSTA NAZARETA VZHŮRU DO JUDSKA DO MĚSTA DAVIDOVA, KTERÉ SE JMENUJE BETLÉM, PROTOŽE BYL Z RODU A KMENE DAVIDOVA, ABY SE DAL ZAPSAT SPOLU S MARIÍ, SOBĚ ZASNOUBENOU ŽENOU, KTERÁ BYLA V POŽEHNANÉM STAVU.
KDYŽ TAM BYLI, NAPLNIL SE JI ČAS, KDY MĚLA PORODIT. A PORODILA SVÉHO PRVOROZENÉHO SYNA, ZAVINULA HO DO PLÉNEK A POLOŽILA DO JESLÍ, PROTOŽE V ZÁJEZDNÍM ÚTULKU NEBYLO PRO NĚ MÍSTO. V TÉ KRAJINĚ NOCOVALI POD ŠÍRÝM NEBEM PASTÝŘI A STŘÍDALI SE NA HLÍDCE U SVÉHO STÁDA. NAJEDNOU U NICH STÁL ANDĚL PÁNĚ A SLÁVA PÁNĚ SE KOLEM NICH ROZZÁŘILA A PADLA NA NĚ VELIKÁ BÁZEŇ.
ANDĚL JIM ŘEKL: „NEBOJTE SE! ZVĚSTUJI VÁM VELIKOU RADOST, RADOST PRO VŠECHEN LID: V MĚSTĚ DAVIDOVĚ SE VÁM DNES NARODIL SPASITEL – TO JE KRISTUS PÁN. TO BUDE PRO VÁS ZNAMENÍM: NALEZNETE DĚŤÁTKO ZAVINUTÉ DO PLÉNEK A POLOŽENÉ V JESLÍCH.“
A NÁHLE BYLO S ANDĚLEM CELÉ MNOŽSTVÍ NEBESKÝCH ZÁSTUPŮ A TAKTO CHVÁLILI BOHA: „SLÁVA NA VÝSOSTECH BOHU A NA ZEMI POKOJ LIDEM, V KTERÝCH MÁ BŮH ZALÍBENÍ. ( Lukáše 2,1-14)
Bůh bere každého do svých služeb
ať se mu chce či nechce. Všechno stvoření patří Pánu Bohu a musí mu sloužit: buď bez vlastního svědomí a bez zásluhy, nebo vědomě a záslužně.
Neboj se; nebeský Otec má v rukou pevně kormidlo světa. Neexistuje bouře dějin či zloba pekla, jež by byly silnější než On.
Sloužíš nejvyššímu Pánu!
První adorace Páně
je radostné přivítání Spasitele svatou Pannou a sv. Josefem v betlémské jeskyni. Je to klanění plné víry, lásky a oddanosti.
I při naší adoraci bychom měli nést z lásky a oddanosti sílu od svátostného Pána do Božího království.
Je mé svaté přijímání a návštěva kostela proniknuta tímto duchem?
V útulku nebylo pro ně místa
Noclehárna nebyla jistě vhodným místem pro svatou hodinu Mariinu. Tradice však hovoří i o tvrdosti srdce majitelů volných bytů v Betlémě pro chudé pocestné z Nazareta…
Je pro Pána místo v mém srdci? Jak smýšlím o lidech, kteří stojí sociální úrovní pode mnou - a mnohdy bez své vlastní viny?
„Co jste učinili jednomu z mých bratří nejmenších, mně jste učinili“.
Je křesťanská láska osou mého sociálního cítění?
Boží ponížení
Narození Páně v jeskynním chlévě ukazuje hluboký význam Božího ponížení pro nás! Které lidské dítě přichází na svět v takové opuštěnosti a chudobě? Kdyby ses dobrovolně stal psem a pocítil všechnu bídu psího života, nebylo by to ještě ani stínem nekonečného Božího ponížení k člověku vtělením!
Bůh se ponížil k člověku, aby byl člověk povýšen k Bohu – totiž do Božího synovství. To je největším důvodem k vánoční radosti.
Pouť sv. Panny s Ježíškem
Cesta do Betléma je po návštěvě sv. Alžběty druhou cestou sv. Panny s Kristem Pánem pod srdcem. Jistě to byla pro svatou Pannu namáhavá cesta v jejím stavu!
Být s Kristem na cestě k lidem bude vždy znovu spojeno s námahou – ale i radostí vánoc a jejich milosti.
Vánoce jako protest
Božím ponížením do betlémského chléva jsou vánoce protestem:
a)
Proti velikášství; Boží láska, jež se stala dítětem, je pravou velikostí. Proti tomu je vojenské , umělecké, sportovní či jiné světské velikášství přímo smíšené.
b)
Proti zbožňování majetku; U Boha je malé, co je zde zdánlivě velké. Platí tedy nová stupnice hodnot a jen Bůh může naplnit lidské srdce.
c)
Proti hladu po moci; slabé dítě zcela bezmocné podle lidských měřítek, je skutečným Pánem světa.
DEJ MI, PANE, VÁNOČNÍ MILOST, ABYCH CHÁPALA TENTO TROJÍ PROTEST A NALEZLA SPRÁVNÝ NÁZOR!
Perly a chléb 1.díl, Perly a chléb 2.díl
autor: Josef Hrbata
rok vyd.: 1991
vydalo: katolické nakladatelství COR JESU, Český Těšín
ISBN: 80-900746-1-8