Jeden z nejvýraznějších katolických obránců života, rodiny a morálního učení z řad církevní hierarchie v interview pro irskou státní televizi RTE opět naznačil, že papež František by měl "vyjasnit," že rozvedení a znovu sezdaní katolíci a aktivní homosexuálové nemohou mít přístup ke svátostem.
Kardinál Raymond Leo Burke, stejně jako během kontroverzní říjnové Mimořádné synody biskupů v Římě, i nyní uvedl ve video interview pro RTE,
"Nejsem papežem a není mým úkolem mu říkat, co má dělat. Ale velmi pevně věřím, že podle mého mínění to musí být zpřesněno a je pouze jedna osoba, která to v tomto bodě může udělat. "
Možnost, že by církev jakýmkoliv způsobem akceptovala sexuální nemorálnost, ať už ve formě rozvodů, "druhých sňatků" nebo homosexuálních skutků, musí být smetena "ze stolu" pro Synodu v příštím roce", řekl. Definitivním způsobem, který může vykonat pouze papež.
Kardinál popřel tvrzení, že je to příklad "popírání" papežovy autority, protože papež František by souhlasil, že učení církve je nezměnitelné. Ale dodal, že nevidí, že by církevní učení bylo vyjasněno během synodního procesu sáhodlouhými diskuzemi a debatami. Řekl, že slyšel od laiků, že
"jediné, co skutečně roste, je zmatek ohledně toho, co církev učí. Nedochází k žádnému vyjasnění.
"A vzniká dojem, že toto teď půjde do diecézí a oni vyjádří své názory. Biskupové pak přijdou a budou podle toho volit. Ale to není způsob, jakým se formuluje církevní řád. Církev není demokracie, "řekl kardinál Burke .
"Nepomáhá to, že lidé mají nyní dojem, že budeme mít tuto širokou diskusi" o věcech, které budou projednávány na další synodě v roce 2015 a necháme je volit, "
a nějakým takovým směrem bude potom Církev směřovat."
"V konečném důsledku pouze Svatý otec může udat směr a on se bude muset v této záležitosti vyjádřit."
Kardinál Burke rovněž důsledně vysvětlil, že ani papež nemá moc změnit katolické učení:
"Papež je první osobou povolanou poslušností slovu Kristovu. A v případě manželství máme jasné slovo od Krista, které je zaznamenáno v 19. kapitole evangelia sv. Matouše. Všichni jsme ve službě tohoto Slova, počínaje Svatým Otcem. "
Odmítl odpovědět na dotazy, jestli má jeho pontifikát
"závažné nedostatky" kvůli mlčení papeže Františka, ale opět vyslovil své dřívější tvrzení, že "
záležitost musí být vyjasněna, jasně a teď."
"Svatý Otec má svůj vlastní úsudek. Ale jako kardinál, jeden z jeho principiálních poradců, cítím potřebu tlačit na to, aby tato záležitost byla vyjasněna. Aniž bych do toho vkládal úsudky o jeho pontifikátu. ... Pouze říkám, že tato zvláštní záležitost je tak závažná, že potřebujeme důrazné vedení. "
Na říjnové Synodě byl Burke jeden z nejotevřenejších z biskupů, kteří silně zareagovali na předběžný dokument ze Synody. V něm odezněl návrh, že by Církev měla "
přijímat a vážit si" homosexuální "
orientaci" a kohabitace (- nesezdané soužití), a že takové vztahy by mohly mít pozitivní a hodnotné "prvky."
Kardinál Burke rovněž vyjádřil pochybnosti o některých návrzích, včetně papeže Františka, že řešení by mohlo poskytnout zjednodušení a "
zeštíhlení" procesu vyhlašování anulace. Při anulaci se dostává dekret, že první manželství nikdy nebylo platné. Zazněly návrhy, že by rozhodnutí o případech anulace mělo být ponecháno na místních představených, nebo dokonce na farním knězi.
Ale kardinál Burke, který je známý jako jeden z nejzkušenějších expertů v kanonickém právu a až do minulého měsíce byl hlavou Nejvyššího vatikánského tribunálu, který rozhoduje právě případy anulace, zdůraznil potřebu opatrnosti a věrnosti pravdě. Řekl:
"Je to velmi delikátní otázka prohlásit návrh na anulaci manželství za pravdivý."
"Většina těchto případů je dost složitá a vyžaduje proces, ve kterém pravda o celé záležitosti může být důkladně prozkoumána a musí být jistota, že soudci zabývající se případem dokáží dosáhnout morální jistoty ohledně návrhu na anulaci."
Poznamenal, že postoj kardinála Waltera Kaspera, že lidem žijícím v objektivně cizoložných svazcích by mělo být povoleno přijímat Svátost "
není nový." Kasper tento názor veřejně proklamuje posledních 40 let, odkdy se stal německým biskupem.
"Myslím si, že má falešnou koncepci vztahu víry a kultury." Burke řekl, že souhlasí s Kasperem v tom, že
"kultura je velmi nepřátelská vůči stabilitě manželství," ale nesouhlasí s jeho řešením. "
Jeho představa je, že máme jít směrem ke kultuře a přijmout ji ... najít, dobré prvky 've věcech, které jsou ze zásady nesprávné."
"Neříkám, že tito lidé jsou špatní. Církev to nikdy neřekla. ... Otázka je, že když vycházíme, abychom se setkali s kulturou ... Církev přináší pravdu jejího učení do této situace, aby mohla vyzvat kulturu k transformaci. "
Řekl, že Kasper se "
zásadně mýlí při interpretaci církevních otců," nejranějších vykladačů Písma, na jejichž teologickém porozumění Katolická církev vždy zakládala své učení. Kasper na podporu svého přesvědčení tvrdí, že tito křesťanští učitelé prvních staletí křesťanství povolovali lidem uzavřít druhé manželství. Ale kardinál Burke namítal, že v záznamech děl a spisů církevních otců "
není žádný důkaz, který by na to poukazoval."
Jako odpověď na časté tvrzení, že papež František reprezentuje více "
pastorační" nebo "
soucitný" přístup, na úkor více "
dogmatického" stylu papežů Benedikta XVI. a Jana Pavla II., kardinál Burke řekl, že v Katolické církvi se věrouka a pořádek nepovažují za "
blok" nebo "
překážku" pro "
milosrdenství," soucit a pastorační péči.
"Dívá se na ně jako na dar pro nás, abychom dokázali "potkat" Krista a byli disponováni udělat to, co je nejlepší pro našeho bližního, zvláště pro ty, kteří to nejvíce potřebují. Takže v katolické církvi nemůže být tato dvojznačnost ... mezi věroukou, kterou poznáváme Krista a vším, co On zamýšlí pro nás v Církvi a řádem, jehož prostřednictvím jsme připraveni Ho následovat. "
Burke, jehož specializací je kanonické právo, dodal, že církevní řád "
je ve službě nejvyšších realit našeho života v Kristu."
Na stále opakované vyjádření papeže Františka, že by Církev neměla být "
posedlá" kázáním o sexuální morálce, Burke odpověděl:
"Nevím, co tím Svatý otec mínil," ale "hodně laiků mi řeklo, že ... nikdy neslyšeli v homilii něco o sexuální morálce. ... Posedlá? Nikdy o těch věcech neslyšíme. "
Pro novináře z RTE Burke opět zdůraznil,
že i když Církev nikdy nezavrhuje osoby s přitažlivostí ke stejnému pohlaví nebo jinými obecnými sexuálními pokušeními, ale odsuzuje skutky, které "samy o sobě jsou nezřízené."
Udělal rozdíl mezi vážením si lidi s přitažlivostí ke stejnému pohlaví založeném na jejich základní lidské důstojnosti a vážením si hříšnosti homosexuálních skutků. Řekl, že "
osoby se neidentifikují sexuální přitažlivostí, kterou mají k osobám stejného pohlaví. Ale identifikují se svou vlastní lidskou důstojností, a to musí být vždy v Církvi respektováno".
Podotkl, že existují jednotlivci, kteří "
jsou nenávistní" vůči lidem s přitažlivostí vůči stejnému pohlaví, ale "
Církev se nikdy nedržela tohoto postoje".
"Ale skutky samotné jsou nezřízené. Stačí se pouze podívat na způsob, jakým nás Bůh stvořil. Bůh nestvořil muže k sexuálnímu svazku s mužem a ženu k sexuálnímu svazku se ženou. Nemůžeme tvrdit, že je v tom něco dobrého. Je to prostě proti přirozenosti."
"Církev rozumí, že jsou lidé, kteří mají tuto přitažlivost a někdy na cestě padají, a snaží se pomoci takovým jednotlivcům. Ale nikomu nepomůžeme, když mu řekneme, 'Ó, to je ale fajn, co děláš'." Místo toho Církev pracuje na tom, aby pomohla lidem "
najít způsob, jak žít v čistotě."
Na konci interview kardinál opět potvrdil svůj často zmiňovaný postoj, že katoličtí politici, kteří podporují zákonodárné iniciativy jako "
manželství homosexuálů" nebo legalizaci potratů, které jsou "
v rozporu s morálním zákonem," nemohou být připuštěni ke Svatému přijímání. Upozornil na to, že je nejen zneuctěná Svátost samotná, ale vzniká i "
skandál," když veřejné osobnosti, které jsou katolíky, jednají v rozporu s morálním učením Církve. To "
učí" ostatní, aby se chovali podle jejich příkladu.
Ohledně své vlastní budoucnosti kardinál Burke řekl, že se mnoho nezměnilo. "
Jsem biskup a kardinál a moje role zůstává stejná," bez ohledu na služební pozici. "
Budu pokračovat v učení a psaní ... Mám vážnou odpovědnost vytrvat v učení a mluvení o církevní nauce jako biskup a jako kardinál a budu tímto způsobem pokračovat."
Převzato z
lifenews.sk, 21. listopadu 2014
článek naleznete
zde.