Zamyšlení nad evangeliem druhé neděle adventní- cyklus B
Začátek evangelia o Ježíši Kristu, Synu Božím: Je psáno u proroka Izaiáše: „Hle, já posílám svého posla před tebou, on ti připraví cestu. Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky!“ Když Jan Křtitel vystoupil na poušti, hlásal křest pokání, aby byly odpuštěny hříchy. Vycházel k němu celý judský kraj a všichni jeruzalémští obyvatelé, dávali se od něho křtít v řece Jordánu a přitom vyznávali své hříchy.
Jan nosil šat z velbloudí srsti a kolem boků kožený pás. Živil se kobylkami a medem divokých včel. Jan kázal: „Za mnou už přichází mocnější, než jsem já; nejsem hoden, abych se sehnul a rozvázal mu řemínek u opánků. Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým.“ (Mk 1,1-8)
Být pokorným pomocníkem spásy
Jan Křtitel si je vědom, že je jen malým pomocníkem spásy: heroldem, vyvolávačem a upozorňovatelem na přicházejícího Pána. Pokora vyplývá z poznání pravdy, s níž si uvědomíme svůj vlastní význam a své úkoly. Každý křesťan, zvláště má-li nějakou zodpovědnost v Božím lidu a jeho úřadech, potřebuje nutně toto pravdivé pokorné smýšlení: jsem jen ukazatelem u silnice k Bohu; metařem cesty, po níž jede Spasitel; lešením Boží stavby; nanejvýš snad i dveřmi, jimiž projde Pán – ale ničím víc!
Sdílím Janovu obavu, že se mi dostává příliš mnoho úcty? Jsem připraven být pomocníkem v díle Boží spásy, a to pokorným pomocníkem?
Jan Křtitel kázal
a)
PŘÍKLADEM – jeho šat, jeho postní jídlo a svobodně zvolena samota s odříkáním všech světských rozkoší kázaly hlasitěji než jeho ústa.
b)
SLOVEM – kázání není samolibé sdělování „lepšího vědění“, plynoucího z duchovní převahy; není však ani nejistou teorií, kterou předkládá kazatel s pocitem méněcennosti. Kázání vyžaduje od kazatele vnitřní schopnost slyšet dobře Boží poselství a přinášet je nezkresleně druhým; tedy být otevřen nahoru i dolů. Duchovní namáhavé cvičení spolu s modlitbou („nahoru“) a bdělá láska („dolů“) jsou k tomu nutným předpokladem.
c)
DUCHOVNÍ OBNOVU – původní slovo v textu „metanoeite“ znamená obnovte se na duchu, změňte smýšlení od zlého k dobrému či od dobrého k lepšímu. Stát se křesťanem znamená podstatně změnit smýšlení. Nestačí tedy „nikoho nezabít a neokrást“, odbírat zbožný časopis a jít v neděli do kostela: nutno nést celý život vědomě v modlitbě k Bohu, tedy i ložnici, dílnu, školu, pole, kancelář, cestování autem, dovolenou a taneční sál.
Je třeba se namáhat o smýšlení Kristovo, o smýšlení Božích dětí, a to po celý život.
Perly a chléb 1.díl, Perly a chléb 2.díl
autor: Josef Hrbata
rok vyd.: 1991
vydalo: katolické nakladatelství COR JESU, Český Těšín
ISBN: 80-900746-1-8