Prominentní katolický blog
Rorate Caeli informuje
o důležitých novinkách
z Říma příchozích přes Francii.
L'Homme Nouveau, francouzský katolický časopis, hlásí, že
Kongregace pro nauku víry (zkr. CDF; známá také jako "
Svaté oficium") vydala oficiální odpověď...
Kongregace pro nauku víry vydala oficiální odpověď (
Responsum), kterou potvrzuje, že ke svatému přijímání nesmí přistupovat katolíci, kteří žijí v civilním manželství s novým partnerem po tom, co se rozvedli se svým partnerem ze svátostného manželství.
Zde je překlad textu otázky (
dubium), kterou Svaté oficium dostalo a
responsum Svatého oficia:
[Responsum] k otázce francouzského kněze:
"Může zpovědník udělit rozhřešení kajícníkovi, který poté, co byl svátostně (dosl. nábožensky) sezdaný, uzavřel po rozvodu nový svazek?"
Odpověď Kongregace pro nauku víry ze dne 22. října 2014:
"A priori nelze vyloučit rozvedeného a znovu oddaného kajícího věřícího z procesu pokání, který by vedl ke svátostnému smíření s Bohem, a tedy i k přijetí Eucharistie. Papež Jan Pavel II. v apoštolské exhortaci
Familiaris consortio (v češtině) (č. 84) ) předpokládá takovou možnost a podrobně uvádí i její podmínky: - Smíření ve svátosti pokání, které otevírá cestu k Eucharistii, se může udělit jen těm, kteří litují, že porušili znamení smlouvy a věrnosti s Kristem a jsou upřímně ochotni vést takový život, který není v rozporu s nerozlučitelností manželství. To ve skutečnosti vyžaduje, aby se muž a žena, kteří z vážných příčin, jako je například výchova dětí, nemohou splnit požadavek vzájemného rozchodu, zavázali, že budou žít v naprosté zdrženlivosti, čili zdrží se aktů, jež jsou manželství vlastní -. " (viz také Benedikt XVI.:
Sacramentum caritatis (v češtině) , č. 29)
K zahájení procesu pokání je třeba vzít v úvahu tyto prvky:
1 - S respektováním pravdy ověřit platnost svátosti manželství a přitom se vyhnout dojmu jakéhosi "katolického rozvodu".
2 - Ověřit, zda se dané osoby - s pomocí milosti - nemohou oddělit od svých nových partnerů a smířit se s těmi, od kterých se oddělily.
3 - rozvedené a znovu sezdané osoby, které z vážných důvodů (například z důvodu dětí), nelze oddělit od jejich partnera vyzvat k tomu, aby žili jako "bratr a sestra".
V každém případě rozhřešení nelze udělit bez jistoty o skutečné kajícnosti, kterou je "smutek mysli, nenávist k provedenému hříchu a úmysl v budoucnu nezhřešil" (Tridentský koncil,
Doktrína o svátosti pokání, 4).
V souladu s tímto rozvedené a znovu sezdané osoby nemohou být platně rozhřešené pokud se pevně nerozhodnou, že "v budoucnu nezhřeší", a tedy, že se zdrží aktů vlastních manželům tím, že učiní v tomto smyslu vše, co je v jejich silách."
Zdroj:
www.lifesitenews.com, 14.11. 2014
Převzato z
www.lifenews.sk,
článek naleznete
zde.