V nedávno zveřejněném rozhovoru, na LifeSiteNews.com, kardinál Burke udělal následující prohlášení o hodnotě liturgie. Otázka, kterou mu položila spisovatelka Izabella Parowiczová, byla:
Jak nám může naše uctívání Boha pomoci postavit se na obranu lidského života?
Odpověď kardinála byla: "Podle starověké moudrosti Církve, zákon uctívání je v podstatě spojený se zákonem víry a zákonem praxe. Kristus přichází mezi nás skrze posvátnou liturgii, zvlášť přes svátost Nejsvětější Eucharistie a svátost smíření, aby očistil naše srdce od hříchu a zapálil ho svoji láskou skrze vylití Ducha Svatého. Jen tehdy, když máme silný smysl pro realitu střetnutí se s Kristem v posvátné liturgii, budeme chápat pravdy víry a morální život a co pro náš každodenní život znamenají.
Tento smysl se posilňuje prostřednictvím takového způsobu slavení posvátné liturgie, při kterém upíráme svoje oči na Krista a ne na sebe. Nemělo by nás překvapit, že pokoncilové experimentování s liturgií, tedy období, které bylo poznamenané tolika liturgickými nejasnostmi, bylo též provázeno ztrátou víry a morálního úpadku.
Jestliže je posvátná liturgie chápána jako čistá lidská činnost, jako nějaký lidský vynález, nebude to už víc skutečné společenství s Bohem, a proto už nebude víc živit víru a její praktikování v každodenním životě."
Toto jednoduché vysvětlení je shrnuto do starověkého výrazu Lex orandi, lex credendi - pravidlo modlitby, pravidlo víry. Jestliže přijmeme to, co říká, říká nám, že když víra slábne, musíme se poohlížet po odpovědi v liturgické praxi. Navíc vzhledem k tomu, že současná kultura je inkarnací hlavních priorit a přesvědčení společnosti, potom
nejvyšší zbraní, kterou máme na evangelizaci kultury, je liturgie. Tímto způsobem vytváříme kulturu života.
Kromě toho je toto přesně ten princip, který jsme já a Leila Lawlerová měli na mysli, když jsme napsali knihu, The Little Oratory- A Beginners Guide to Prayer in the Home (Malé oratorium- Průvodce domácí modlitby pro začátečníky). Kniha podporuje myšlenku liturgické domácí zbožnosti, která je odvozena od mše svaté a poukazuje na ni. Liturgie hodin je zavádění mše svaté do celého dne a do našich každodenních životů. Modlitba liturgie hodin je proto nadpřirozeným klíčem k uspořádání každého aspektu našeho života v souladu s liturgickou zbožností. Takže stejně jak se zaměřujeme na to nejdůležitější- na mši svatou, měli bychom vzít do úvahy i liturgii hodin. Všechny katolické pobožnosti by totiž měly spíše podporovat než odvádět pozornost od naší liturgické praxe. Jak se toto všechno sjednotí, život modlitby dělá běžný život lehčím a není (jak si to někdy někdo myslí) zátěží, či neustále rostoucím záznamem věcí, které bychom měli plnit a cítit se provinile, jak jsem všechny tyto věci neudělal.
Převzato z
lifenews.sk, 2.května 2014
článek naleznete
zde.