"V krvi je život", je psáno ve 3. knize Mojžíšově, v krvi Kristově pak je věčný život, neboť On sám je Život, který se nám zcela dává - nejen skrze své slovo, ale zejména v oné hodině Kříže skrze své tělo a krev, jež vyjadřují i udělují mystérium věčného života - krvavě na Kříži, nekrvavě v eucharistii. A skrze tuto krev a vodu prýštící z Kristova probodeného boku zakládá Kristus svoji Církev - vodou a krví posvěcenou Nevěstu, s níž bude navěky sdílet své Nebe, jak naznačuje sv. Jan Zlatoústý (+ 407) ve svém krásném a hlubokém textu.
Chceš slyšet, jak mocná je Kristova krev? Pak se musíme vrátit k jejímu obrazu, připomenout si dávný předobraz a vyložit staré Písmo.
Mojžíš říká: „Zabijte jednoročního beránka a potřete jeho krví veřeje."[1] Co to říkáš, Mojžíši? Vysvobodila už někdy krev ovce rozumného člověka? Zajisté, praví, ale ne proto, že je to krev, nýbrž proto, že je to obraz krve Páně. Proto nyní nepřítel tím spíše prchá, když vidí už nikoliv předobraznou krev na veřejích, nýbrž pravou krev zářící v ústech věřících[2] a obětovanou v Kristově chrámě[3].
Chceš poznat i jinou moc této krve? Podívej se, odkud nejprve vytryskla a z jakého pramene vytekla. Nejprve vyprýštila ze samotného Kříže; oním zdrojem byl Pánův bok. Když totiž Ježíš zemřel a visel ještě na Kříži, přistupuje vojín, bodne ho kopím do boku a hned vytekla krev a voda.[4] Tak to stojí v Písmu. Jedno je symbolem křtu, druhé je symbolem svátosti. Vojín otevřel bok a tím otevřel stěnu svatého chrámu. A já vzdávám díky, že jsem nalezl skvělý poklad a převeliké bohatství. A tak to bylo i s oním beránkem. Židé zabili ovci a já jsem poznal užitek oběti.
Z boku vyšla krev a voda. Nechci, milý posluchači, abys jen tak přešel tak veliké tajemství. Musím totiž promluvit o skrytém tajemství. Řekl jsem, že ona voda a krev je symbolem křtu a svátostí. Na nich totiž byla založena svatá církev, a to na koupeli znovuzrození a obnovení Duchem svatým, totiž na křtu a na svátostech, jež zřejmě vyšly z boku. Ze svého boku tedy Kristus vybudoval církev, jako z boku Adamova vyšla jeho manželka Eva[5].
Vždyť o tom svědčí i Pavel: „Jsme z jeho těla a z jeho kostí."[6] Tím míní bok. Jako z onoho boku stvořil Bůh ženu, tak i ze své ho boku nám dal Kristus vodu a krev, aby tím obnovil církev. A jako Bůh otevřel ve spánku bok odpočívajícího Adama, tak nám hned po smrti daroval vodu a krev.
Hleďte, jak se Kristus spojil se svou Snoubenkou! Hleďte, jakým pokrmem nás živí! Z téhož pokrmu se rodíme a týmž pokrmem se živíme. Jako žena z přirozené lásky spěchá krmit své dítě svým mlékem a svou krví, tak i Kristus stále živí svou krví ty, které sám znovu rodí.
[Cat. III,13-19; in SC 50,174-177. Český překlad převzat ze samizdatového vydání Denní modlitby Církve a mírně upraven a doplněn poznámkami pod čarou redakcí Revue Theofil.]
Poznámky:
[1] Srov. Ex 12,21-22. Pozn. RTh.
[2] Sv. Jan má na mysli eucharistii, která je pravou krví a pravým tělem Ježíše Krista, jež věřící přijímají nekrvavým způsobem pod způsobami chleba a vína. Pozn. RTh.
[3] Eucharistie je pravou obětí Ježíše Krista, která se při slavení eucharistie zpřítomňuje a dává na jejím ovoci podíl těm, kteří eucharistii s vírou přijímají. Pozn. RTh.
[4] Srov. J 19,34. Pozn. RTh.
[5] Srov. Gen 2,21-22. Pozn. RTh
Litanie k Nejdražší Krvi Kristově
Ve jménu Otce, Syna i Ducha svatého
Pane, smiluj se. Pane, smiluj se.
Kriste, smiluj se. Kriste, smiluj se.
Pane, smiluj se. Pane, smiluj se.
Bože náš, nebeský Otče, .............................smiluj se nad námi.
Bože Synu, Vykupiteli světa,
Bože Duchu Svatý,
Bože v Trojici jediný,
Krvi Kristova, Krvi jednorozeného Syna věčného Otce,
.................... buď naší spásou.
Krvi Kristova, Krvi vtěleného Syna Božího,
Krvi Kristova, Nové a Věčné Úmluvy,
Krvi Kristova, ve smrtelné úzkosti kanoucí na zem,
Krvi Kristova, vytrysklá při bičování,
Krvi Kristova, prolitá na kříži,
Krvi Kristova, ceno naší spásy,
Krvi Kristova, bez níž není odpuštění,
Krvi Kristova, svátostný nápoji a očisto duší,
Krvi Kristova, řeko milosrdenství,
Krvi Kristova, vítězi nad zlými duchy,
Krvi Kristova, statečnosti mučedníků,
Krvi Kristova, sílo vyznavačů,
Krvi Kristova, z níž klíčí čistota duší,
Krvi Kristova, oporo těžce zkoušených,
Krvi Kristova, úlevo namáhavě pracujících,
Krvi Kristova, potěšení v pláči,
Krvi Kristova, naděje kajícníků,
Krvi Kristova, útěcho umírajících,
Krvi Kristova, pokoji a smíre srdcí,
Krvi Kristova, záruko věčného života,
Krvi Kristova, jež vysvobozuješ duše z očistce,
Krvi Kristova, hodná veškeré cti a slávy,
Beránku Boží, tys na sebe vzal hříchy světa, smiluj se nad námi. 3x
Krví svou jsi nás, Pane, vykoupil,
a učinil jsi z nás království Boží.
Modleme se:
Všemohoucí věčný Bože, ustanovil jsi svého jednorozeného Syna Vykupitelem světa a chtěl jsi být usmířen jeho krví; prosíme tě proto: dej, ať tak uctíváme tuto cenu své spásy a její mocí jsme uchráněni všeho zla v životě časném, abychom se mohli radovat z jejích plodů v nebi. Neboť on s tebou žije a kraluje na věky věků.
Amen
Článek
Moc Kristovy krve (16. 4. 2014) je převzatý z
www.theofil.cz,
i s dalšími odkazy ho najdete
zde.