Hlava Vatikánského úřadu pro doktrínu vydala další silné prohlášení bránící instituci přirozeného manželství a katolického učení proti rozvodu. Gerhard Müller, prefekt Kongregace pro nauku víry nedávno jmenován papežem Františkem kardinálem, varoval, že existuje vzrůstající se "ideologie proti rodině a proti manželství".
Silně zopakoval nemožnost připustit rozvedené a civilně (s jiným partnerem) znovu sezdané katolíky k přijímání kvůli tomu, že by to ohrozilo samotnou instituci manželství.
"Dogma církve není jen teorie vytvořena nějakými teology, ale je to učení církve, není to nic menší, než slova Ježíše Krista, která jsou velmi jasná. Nemůžeme změnit učení církve, " řekl Müller pro La Stampa.
Ti, kteří v církvi tlačí na změnu praxe, ne-li na samotné učení, uvádějí do potíží jednotlivce, kteří se ocitli v tom, co církev nazývá "neregulérním" stavem. Jsou to ti, kteří se rozvedli a znovu civilně zvali, ale chtějí pokračovat v praktikování své víry. Múller však odmítá takovou konstrukci argumentu a říká:
"Je zřejmé, že v manželství jsou a byly vždy individuální a osobní problémy, ale toto se týká manželství jako Božího ustanovení. Nechceme jen chránit manželství a rodinu, ale i napomoci rozvoji rodiny v naší společnosti. Je jasné, že Ježíš Kristus ustanovil manželství jako svátost s prvky nerozlučitelné bipolarity dvou pohlaví." dodal.
La Stampa uvedla, že Müllerovy připomínky pocházejí z reakcí na diskusi mimořádné konzistoře kardinálů. Tak se vyjádřil kardinál Walter Kasper, dlouholetá hlava Vatikánského úřadu pro ekumenismus a někdy i teologický oponent kardinála Ratzingera. Kasper se nedávno veřejně vyjádřil, že by v katolické "
pastorační praxi" změny měly být a budou provedeny. Ty by umožnily civilně "
znovu sezdaným" katolíkům přijímat eucharistii po zachování jistého "
období pokání", ačkoli by zůstaly v neregulérním stavu. Kasper byl hlavním řečníkem vystupujícím na konzistoři, ale o. Federico Lombardi, šéf vatikánské tiskové kanceláře, řekl, že text přednášky, který vyplnil většinu prvního rána, nebude zveřejněn. Lombardi uvedl, že diskuse "
netvrdí, že řeší všechny témata týkající se rodiny, ani se nepokouší předjímat další synodu".
Podle slov Rádia Vatikán však Lombardi řekl, že Kasper ve své řeči "
uvažoval nad tématem do hloubky a strukturovaně, velmi detailním způsobem."
"Opakoval, že v této věci je třeba spojit pastorační péči s nerozlučnou dvojicí - víra a slova Ježíše s pochopením Božího milosrdenství."
Podle katolického učení, založeného na Kristových slovech v Novém zákoně, rozvod v pravém slova smyslu je nemožný, protože manželský svazek může být rozdělený jen smrtí jednoho z manželů. Osoby, které jsou rozvedené a znovu sezdané civilním způsobem, jsou považevané v Církvi za cizoložníky a jsou tedy ve stavu "těžkého" a nebo smrtelného hříchu. Jsou proto vyloučeni z přijímání Eucharistie.
Müller řekl pro časopis
Inside the Vatican (patřící pod La Stampa) při vydání své knihy "
Poor for the Poor" vydanou vlastním Vatikánským vydavatelstvím, že uvádí předmluvu papeže i články Müllerova osobního přítele, teologa osvobození Gustava Gutiérreze i kardinála Oscara Rodrigueze Maradiagy, hlavy papežské poradní komise osmi kardinálů. Vydání knihy také uváděl kardinál Kasper, jehož představil Müller.
Maradiaga nedávno nabádal svého kolegu v Kongregaci pro Nauku víry, aby byl "
trochu flexibilnější" v otázce přijímání pro "
znovu sezdané".
Müller formálně přikázal německé konferenci katolických biskupů zrevidovat směrnice umožňující "znovu sezdaným" přijímat eucharistii. Později němečtí biskupové vydali prohlášení, že tomuto příkazu z Vatikánu budou vzdorovat a budou pokračovat se svými plány.
Podle rádia Vatikán ve své řeči před konsistoří kardinál Kasper citoval práci papeže Benedikta XVI., "
V níž se zeptal, jestli by bez přísnosti nebo laxnosti svátost pokání mohla nabídnout cestu při obtížných situacích. Také zmínil promluvu papeže Františka pro preláty Římské Roty na začátku tohoto roku, v němž hovořil o platnosti manželství a potvrdil, že právní a pastorační dimenze nestojí v protikladu."
Müller pro La Stampa řekl, že jeho výroky proti tlaku z Německa a odjinud nejsou věcí jeho osobního názoru, ale "naukou církve, která je také vyjádřena v katechismu, Tridentským koncilem, na Vatikánském koncilu a v jiných prohlášeních naší kongregace."
"Služba nemůže mít jiný koncept než doktrína. Doktrína a pastorační péče jsou stejným. Ježíš Kristus jako pastýř a učitel a Ježíš Kristus ve svém slově není rozličnou osobou, "řekl.
"Ne, nauka církve je velmi jasná. Musíme hledat způsoby, jak rozvíjet pastoraci manželů, ale nejen rozvedených a znovu sezdaných, ale [všech] těch, kteří žijí v manželství. Nemůžeme se stále soustředit na tuto jednu otázku, zda mohou přijímat přijímání nebo ne. Problémy a křivdami jsou rozvod a děti, které již nemají své rodiče a musí žít s jinými, kteří nejsou jejich rodiči. Toto jsou problémy.
"
Müller řekl, že je "politováníhodné", že mnozí katolíci neznají učení Bible a církve v této věci, ale že to není důvod, aby se měnilo. "Nemůžeme snížit zjevení a slovo Ježíše Krista proto, že mnoho katolíků nezná realitu."
"Existuje mnoho lidí, kteří se neúčastní nedělní mše, neboť nevědí, jakou hodnotou je pro jejich život," řekl. "Ale nemůžeme říci, že v důsledku toho je mše méně důležitá! Bylo by paradoxní, kdyby církev říkala, že jelikož ne každý zná pravdu, tak pro budoucnost pravda není závazná."
Souhlasil s tím, že bychom měli najít nové pastorační cesty, abychom pomohli těm, kteří jsou v obtížných situacích a abychom pomohli lidem poznat a pochopit učení církve. "Mnoho z nich neví, a myslí si, že manželství je jen svátek, který se slaví v kostele. Ten pár si však dává slovo, že budou žít úplně společně: tělem, pohlavím, duší, ve víře, v Boží milosti," řekl. Ale tyto "nové způsoby", si nemohou vzít formu, která by šla proti Kristovu učení.
"Boží milosrdenství není proti Boží spravedlnosti," řekl. "Manželství je svátost, která vytváří neoddělitelné propojení mezi oběma manžely."
Převzato z www.lifenews.sk,
článek z 31. 3. 2014 naleznete
zde.