Budou patřit také zvířata k nádheře, která přijde? Jeden starý kněz se před nedávnem obrátil na světícího biskupa Dr. Andrease Launa s otázkou, jestli mají také zvířata naději na příští slávu. Tíží ho myšlenka, že se jednoduše propadnou do nicoty.
Podle Launa směřuje tato otázka
vlastně k Bohu. Jedná se – v odborné řeči – o problém teodiceje a zní: „Zvířata nemají nesmrtelnou duši a nebudou
spasena. Jejich cenný život je vlastně ztracený! Je tomu tak?“
Bylo by nejenom nelaskavé, ale
i nevěcné a nespravedlivé, odbýt
otázku na věčný život zvířat
jako dětinskou nebo také zbytečnou!
Naopak, taková otázka ctí muže, ukazuje,
že má dobré srdce a také jasný rozum! Taková
otázka by mohla a měla napadnout
každého věřícího člověka.
Není možné ovšem mluvit o tom s nevěřícím,
který nevidí žádný rozdíl mezi
zvířetem a člověkem, ale přesto se urazí,
když ho někdo nazve oslem, opicí nebo
hloupou husou! Člověk „je prý jenom jiné
zvíře“, opice jsou naši prarodiče? Za
tím stojí onen darwinismus, který si myslí,
že z ničeho povstalo něco, dokonce
něco, co je lepší než nic. Tito lidé vlastně
ani nevědí, proč by měli milovat lidi,
kteří jsou přece jenom zvířata, protože
zvířata jsou přece jen hromádka materiálu
a člověk také nemiluje kameny nebo
hromadu hlíny.
Lepší nejsou ani ti, kteří tvrdí, že zvířata
jsou prý znovuzrozením nějakého člověka,
třeba zemřelé babičky, a proto musí
být milována a musí se s nimi dobře zacházet.
Tedy láska ke zvířatům je „ve skutečnosti“
jenom láskou k babičce nebo k mrtvým?
Proč by se pak mělo mluvit o lásce
ke zvířatům? Správné je spíše toto: Opravdová
láska ke zvířatům ponechává psovi,
slonu nebo kosu a pstruhovi jejich nynější
přirozenost a miluje je jako zvířata, taková,
jaká jsou. Každé zvíře smí zůstat, čím
je, nepotřebuje průkaz předků, ani žádná
lidská práva. To, co jim patří, jsou určitá
„práva zvířat“, která mají jako Boží tvorové,
nic více, ale také nic méně!
A teď přichází shora uvedená otázka!
Musíme zaměřit pohled na Boha, jaké
mohou být úmysly Boží se zvířaty, co
o tom víme, co se smíme domnívat a co
Jemu máme přenechat jako jeho překvapení
pro nás.
Bůh miluje svá zvířata
Dá se snadno ukázat, že Bůh miluje nejenom
nás lidi, ale také svá zvířata. Nejprve
se podívejme na dějiny stvoření. Tam
stojí: „I řekl Bůh: »Vydej země rozmanité
druhy živočichů, dobytek, plazy a rozmanité
druhy zemské zvěře.« A stalo se
tak. Bůh učinil rozmanité druhy zemské
zvěře i rozmanité druhy dobytka a rozmanité
druhy všelijakých zeměplazů. Viděl,
že to je dobré.“ (Gn 1,24–25) Tedy,
Bůh sám nám říká, že stvoření zvířat bylo
dobré, že se mu podařilo a vůbec všechno,
co učinil, bylo nejen dobré, nýbrž dokonce
„velmi dobré“ (Gn 1,31).
Samozřejmě, že si Bůh je vědom toho,
že všechna zvířata jsou jeho tvory a jeho
vlastnictvím! (Ž 50,10) Když to shrneme,
v Bibli se říká: „Ty miluješ všechno,
co jest, a neopovrhuješ ničím, co jsi udělal;
vždyť kdybys něco nenáviděl, nebyl
bys to stvořil. Jak by mohlo něco existovat
bez tvé vůle, nebo jak by mohlo být
něco zachováno, co bys nepovolal k životu?
Ty chráníš všechno, protože je to tvoje
vlastnictví, Pane, Příteli života.“ (Mdr
11,24–26)
Že jsou zvířata krásná a dobrá, to pochopil
ihned i Adam. Dokud byl ještě
sám, přimkl se ke zvířatům, radoval se
z nich a dával jim jména. (Gn 2,19) Ona
mu dělala jeho samotu snesitelnou, i když
mu nepostačovala, nemohla úplně zahnat
jeho smutek. To mohla teprve žena, kterou
mu Bůh dal, ale ani ona to nakonec
nemohla, protože brzy oba, Adam i Eva,
pochopili: vlastním středobodem jejich
života byl Bůh!
Není divu, že se útok ďábla zaměřil nejprve
na vztah s Bohem! Tím, že lidi svedl
ke hříchu, zničil nejprve jejich lásku k Bohu,
současně s tím vztah mezi mužem
a ženou (Gn 3,16) a v následnosti také
vztah ke zvířatům, který je dodnes často
určován vzájemným strachem (Gn 9,2).
Oproti tomu popisuje prorok Izaiáš
znovunastolení Božího pořádku a následkem
toho také míru mezi lidmi a zvířaty.
K tomu slouží pohádkové obrazy, jak žijí
„lvíče vedle telete“ a „kojenec si hraje
nad děrou zmije“ – aniž by se stalo neštěstí
(Iz 11,6–8).
Je pravda: Bible počítá se vzájemným
strachem, tedy s narušením vztahu mezi
člověkem a zvířetem, s následky hříchu.
I když to není v Bibli zmíněno, můžeme
tu snad něco dodat: Existují zvířata, především
určití paraziti, kteří nemohou být
přičítáni lásce a moudrosti Boží; jsou pochopitelní
opravdu jenom jako následek
hříchu, a kteří tak, jak jsou, by neměli
být v ráji.
Ale nazpět k lásce Boží ke zvířatům:
Potom, co se stal hřích lidí tak velikým,
že Bůh chtěl lidstvo zničit, vzpomněl si
Bůh nejenom na svého spravedlivého služebníka
Noema, ale také na zvířata a Noemovi
dal za úkol, aby s sebou do archy
vzal všechny druhy zvířat, samečka a samičku,
aby zajistil přežití druhů – přežití
svých milých zvířat! (Gn 6,19)
Bible vypráví také o soucitu Božím se
zvířaty, zvláště pěkně v příběhu svého odbojného
proroka Jonáše. Ten jako prorok
nechtěl připustit, že Bůh nechce zničit
město Ninive, které mu nadělalo tolik
mrzutostí, a nechce mu dovolit, aby k tomu
přihlížel. Bůh se ptá svého nechápavého
proroka: „Nemělo by mi být líto Ninive,
velkého města, v němž žije více než
120 000 lidí, a kromě toho hodně dobytka?“
(Jon 4,11) Vyskytuje se ještě jiné, Boha
poslušné zvíře v Jonášově příběhu: ryba,
která nejprve Jonáše pohltila, pak ho
měla zase vyplivnout, a toto všechno podle
Božího plánu. (Jon 2,1)
Bible vypráví o zvířatech,
která Boha poslouchají
a jemu slouží
Lvi ušetří proroka Daniela, ale sežerou
ihned ty zlé. (Dan 6,25) A opravdu
smí „řvát po kořisti“ (Ž 104,21), kterou
přece potřebují, protože Bůh myslí také
na krmivo potřebné pro zvířata.
Opět je to ryba, která v životě Ježíšově
pomůže, a to ve sporu o daně. „Jdi k moři,
vhoď udici, a tu rybu, která se první
chytí, vezmi, otevři jí ústa a najdeš stříbrný
peníz. Ten vezmi a dej jim za mě i za
sebe.“ (Mt 17,27)
Sloužící osel je také privilegovaným
zvířetem v příběhu o uzdravení: Nejprve
se oslu v nářku Izaiášově připisuje nějaký
druh zvláštního poznání: „Vůl zná
svého hospodáře, osel jesle svého pána,
mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý!“
(Iz 1,3) Proto byla oběma zvířatům
prokázána Kristem ta čest, že mohla
stát u jeslí. – Také skutečný osel má
zvláštní postavení v životě Ježíšově: Nejdříve
pomáhá osel při útěku do Egypta
a také při návratu do Nazareta. O mnoho
později vjíždí Ježíš na oslu do Jeruzaléma.
(Lk 19,30)
K tématu o oslu v Bibli patří také milá
příhoda s oslem, který patřil proroku Bileámovi:
Osel viděl anděla Božího, který
se postavil prorokovi do cesty dříve, než
prorok sám, a zůstal stát. Bileám se rozzlobil
a uhodil osla, ale tu energicky zasáhl
anděl a bránil osla proti Bileámovi.
(Nm 22,21nn)
Také pro člověka obtížná a nebezpečná
zvířata slouží konec konců plánům
a úmyslům Boha: saranče, komáři, žáby,
kteří donutili faraona a jeho Egypťany konečně
k ústupu. (srov. Ex 8 a 10) Podobný
úkol mají také jedovatí hadi na poušti,
kteří měli přivést hříšníky k obrácení.
(Nm 21,6)
Bůh používá zvířata
také v podobenstvích
Bůh sám je ve starosti o svůj lid jako
orel, „který bdí nad svým hnízdem a nad
svými mláďaty se vznáší, svá křídla rozprostírá,
své mládě bere a na své peruti
je nosí“. (Dt 32,11)
Bůh se chová k hříšníkovi jako medvědice,
které sebrali mládě. Co to znamená,
nepotřebuje, jak se domnívá prorok,
žádný bližší popis.
Bůh je jako lev, který si nedá vzít svoji
kořist (srov. Iz 31,4). Ježíš je srovnáván
s beránkem, který je obětován. Bůh také
po delší dobu dovoluje, aby mu byla přinášena
jako oběť zvířata, i když později
zastavil tento způsob uctívání a nebyl nadále
platný (Ž 50,9). Jenom v přirovnání
přežívá praxe zvířecích obětí, a to na
prominentním místě, když dodnes kněz
při každé mši svaté opakuje dvojnásobné
zvolání Jana Křtitele, to zvolání, jímž
připomíná dějiny vyjití z Egypta, a přitom
Ježíše přirovnává k osvobození obětovaného
beránka: „Hle, Beránek Boží,
který snímá hříchy světa!“ (Jan 1,29.36)
Ovce mají v životě podobně jako osel
zvláštní postavení: aby vysvětlil lásku k lidem,
připomíná jim lásku dobrého pastýře
k jeho ovcím. K tomu se vztahuje
ostatně také příběh o lásce ke zvířatům,
který vyprávěl prorok Nátan králi Davidovi,
aby ho přivedl k poznání jeho velkého
hříchu: Jeden boháč vzal ovci chudému
a porazil ji. Sprostotu boháče objasňuje
prorok tím, že líčí lásku toho chudáka ke
zvířeti: „Chudák neměl nic kromě jediné
malé ovečky, kterou si koupil. Vychoval ji
a ona vyrostla spolu s jeho dětmi. Jedla
z jeho kusu chleba a pila z jeho nádoby
a byla pro něho jako dcera.“ (2 Sam 12,3)
Duch Svatý, určitým způsobem nejtajemnější
ze tří božských Osob, je srovnáván
s holubicí a od té doby je tak zobrazován
v křesťanském umění (Lk 3,22).
Zvířata jako důkaz Boží proti lidské
nafoukanosti
Jsou to zvířata, která mají Jobovi ukázat,
jak velký je Bůh a jak malý je on sám.
Bůh připomíná Jobovi lvy, havrany, pštrosy,
jeleny a jiná zvířata, především ale
hrocha a krokodýla, kteří jsou přesně popisováni.
Při jejich pozorování má Job konečně
pochopit, jak veliká a podivuhodná
je tvořivá síla Boží. Zvířata jsou v tomto
příběhu jako důkazy Boha v ústech Boha
samého. (Job 39,1nn) Je krokodýl „krásný“?
Pravděpodobně spíše není, ale majestátní
je, a je také jednou z působivých
„stop“, které zanechal Bůh sám ve svém
stvoření, aby v nich lidé četli a poznávali
jeho velikost.
Jenom v příběhu o pokoušení a potom
zase v Apokalypse vystupují zvířata
ve službách Zlého. Povšimněte si ale, že
„had“ v Genesi se vynořuje jenom jako
symbolické zvíře, zvířata v tajemných zjeveních
jsou jako bytosti ze science fiction,
politické fantazie ve zvířecích maskách,
žádná skutečná, Bohem stvořená zvířata.
Položená otázka, zda se zvířata rozpadnou
v nic, nebo je určitá naděje, je
oprávněná, protože Bůh stvořil zvířata
a také svá zvířata miluje. Na tomto pozadí
se naskýtá otázka starého kněze: Stvořil
Bůh zvířata jenom pro krátký čas lidem
na zemi, nebo existuje pro ně nějaký
„Boží plán“? – Existují především v Bibli
tři místa, která zpochybňují otázku, že
je to se zvířaty tak, „že zahynou, jako by
nikdy nebyla“.
Zaprvé říká Pavel: „Jsem přesvědčen,
že utrpení tohoto času nejsou ničím ve
srovnání se slávou, která se na nás v budoucnosti
zjeví. Celé tvorstvo totiž nedočkavě
čeká, až se Boží synové zjeví
ve slávě. Vždyť tvorstvo bylo podrobeno
pomíjejícnosti, avšak ne z vlastní vůle,
ale kvůli tomu, který ho podrobil. Zůstala
však tvorstvu naděje, že i ono bude
vysvobozeno z porušení, a to k účasti na
svobodě, kterou oslavením nabudou Boží
děti. Víme přece, že celým tvorstvem jde
jeden jediný vzdech a všechno tvorstvo že
svírá bolest až doposud.“ (Řím 8,18–22)
A to by mohlo platit také pro zvířata: „Ale
doufáme-li v něco, co ještě nevidíme, čekáme
na to s vytrvalostí.“ (Řím 8,25) Přeloženo:
Smíme také za zvířata „doufat“,
i když ještě nevidíme, co to má znamenat.
Ale že čekají úplně „nadarmo“, to
Pavel určitě nemyslí.
Zadruhé: „A tak všechno vezme za své
(...) Ale my čekáme – jak to on slíbil – nová
nebesa a novou zemi, kde bude mít svůj
domov spravedlnost.“ (2 Petr 3,11–13)
A Bůh říká: „Minulá soužení budou
zapomenuta, ukryta před mým zrakem.
Hle, já tvořím nová nebesa a novou zemi.
Věci minulé nebudou připomínány,
nevstoupí na mysl.“ (Iz 65,16–17) A prorok
komentuje: „Potom jsem spatřil nová
nebesa a novou zemi – dřívější nebesa
a dřívější země zmizely a ani moře už není.
A viděl jsem svaté město, nový Jeruzalém,
jak sestupuje z nebe od Boha; bylo
vystrojeno jako nevěsta okrášlená pro
svého ženicha. A uslyšel jsem od trůnu
mohutný hlas: »Hle, Boží přebývání s lidmi.
Bůh bude s nimi přebývat; oni budou
jeho lid, a on – Bůh s nimi – bude jejich
Bůh.«“ (Zj 21,1–3) Je opravdu nemožné,
představit si „novou zemi“ holou, kromě
nás lidí, bez života a mrtvou!
Zatřetí: Izaiáš popisuje přicházející slávu
Boží v nádherných obrazech, v těchto
jeho „obrazech“ žijí také zvířata: „Povstaň,
rozjasni se, protože ti vzešlo světlo,
vzešla nad tebou Hospodinova sláva.
Hle, temnota přikrývá zemi, soumrak
národy, ale nad tebou vzejde Hospodin
a ukáže se nad tebou jeho sláva. K tvému
světlu přijdou pronárody a králové
k jasu, jenž nad tebou vzejde. Rozhlédni
se kolem a viz, tito všichni se shromáždí
a přijdou k tobě; zdaleka přijdou tví synové
a dcery tvé budou v náručí chovány.
Až to spatříš, rozzáříš se, tvé ustrašené
srdce se radostně rozbuší, neboť hučící
moře tě zahrne svými dary, přijde k tobě
bohatství pronárodů. Přikryje tě záplava
velbloudů, mladých velbloudů z Midjánu
a Éfy; přijdou všichni ze Sáby, ponesou
zlato a kadidlo a budou radostně zvěstovat
Hospodinovu chválu. K tobě se shromáždí
všechny ovce z Kédaru, nebajótští
berani ti budou k službám.“ (Iz 60,1–7)
Z těchto míst nelze udělat „reklamní
list“ nového nebe a nové země, také zvířaty
obydlené země, ale smíme dále vyvozovat:
Bůh nezapomíná na „svoje zvířata“!
Budou také patřit neznámým způsobem
k novému stvoření. „Nová země“, pokud
má být ještě pěknější než současná, je nepředstavitelná
bez rostlin a zvířat. Jestliže
„nebe a země jsou už teď plné slávy Boží“,
jak slyšíme v každé mši svaté při Sanctus,
a jestliže se touto „nádherou země“ myslí
všechny krásy světa, pak k tomu patří rovněž
zvířata a budou také navěky přítomna.
Ovšem, zůstanou zvířaty a nebudou
moci „patřit na Boha“. Ale tak jako nejvěrnější
milovaný pes žije v rodině jako
„člen rodiny“ a je všemu přítomný, také
když není možné oddělit od sebe mnoho
přátel rodiny, podobně by tomu mělo být
také na věčnosti. – Jako nějaká vlaštovička,
která zabloudí do chrámu, nerozumí
mši svaté, ale je jí přítomna. Tato přítomnost
zvířat v nebi se možná odhalí jako
jedno z jeho mnoha radostných překvapení
pro nás. Jestliže nás lidi Bůh miluje
více, než nás milují naši rodiče a přátelé,
pak tomu bude stejně i se zvířaty: Bůh je
miluje více, než je milujeme my, nechejme
se tedy v důvěře překvapit.
Z Kirche heute 6/2013 přeložil -mp
Světlo 28/2013