Exorcismus: Kdo hned nepomyslí na hrůzné scény ze strhujících filmů? Když
o tom samotní křesťané slyší, kroutí jenom hlavou: už dávno překonané, středověké... A přitom: všude v Evropě stoupá poptávka po tomto způsobu osvobození, které patřilo ke službě církve od nepaměti. Přinášíme tedy rozhovor s exorcistou P. Piotrem Markielowskim.
Jaké vlastnosti musí exorcista mít?
P. Piotr Markielowski: Musí mít bázeň
před Bohem, být přátelský, nesobecký,
pozorný, netoužit po senzacích a být
člověkem schopným jít na hlubinu. Služba
exorcisty je jedna velká výzva, vyžaduje
používání rozumu a silné, živé víry, aby na
jedné straně prohlédl ďábelské triky a na
druhé straně se nenechal svést pokušením.
Někdy může ďábel ukázat i slabosti a hříchy
kněze. Mně osobně už předhazoval
moji slabost pro internet. Samozřejmě
se nenechám vtáhnout s ďáblem do rozhovoru
– protože démoni jsou mnohem
prohnanější než my. Nemají se mu klást
otázky, protože exorcismus není žádná
spiritistická seance. Pokládám jen otázky
po počtu démonů (zohledňuji při tom
i skutečnost, že démoni mohou samozřejmě
lhát) a po jménu toho, s kterým mluvím.
Poručím mu vyjít. Ale ne vždy se to
podaří. Někdy se i zeptám, v které části
těla se démoni nacházejí. Jednou mi jeden
odpověděl, že je ve slinivce břišní.
Bohužel jsem tenkrát nevěděl, kde přesně
tento orgán leží, ačkoli už 21 let pracuji
jako nemocniční kaplan. Tak jsem se
ho zeptal, kde se slinivka břišní nachází,
a on mi odpověděl: „Podívej se na internet,
děláš to přece tak rád!“
Jak přijdete k přesvědčení, že je někdo
posedlý a ne nemocný?
Markielowski: Když je to nutné, provedu
exorcismus na zkoušku. Kromě toho
je jedna moje známá psychiatrička, osoba
hluboké víry. Pomáhá mi rozpoznat
možnou poruchu. Když ji poprosím, přijde,
modlí se s námi a posoudí, jestli je
dotyčná osoba posedlá, nebo psychicky
nemocná. Podle toho se rozhodnu, jestli
provedu exorcismus, nebo zda je nutné
psychiatrické vyšetření. U psychicky nemocných
se s těmi postiženými modlím,
aby někoho získali, komu se mohou svěřit.
Je posedlých mnoho?
Markielowski: Všeobecně je mnoho lidí,
kteří hledají kontakt na nějakého exorcistu.
Myslí si, že exorcismus je všelékem
na všechny jejich problémy: například při
nevěře (muže), alkoholismu syna, nebo
když dcera žije ve vztahu s mužem atd.
To jsou ovšem situace, u nichž stačí jít ke
zpovědi nebo si o tom popovídat s knězem.
Abych udržoval kontakt s těmito lidmi,
zavedl jsem dvakrát týdně v nemocnicích
„otevírací hodiny“ pro lidi, kteří se
chtějí vyzpovídat, chtějí si popovídat nebo
se jen pomodlit.
Může se stát, že je psychicky nemocný
zároveň i posedlý?
Markielowski: Ano, i to se může stát,
když se někdo chová zcela nerozumně.
Pak ale stojím před dilematem, jestli
mám osobě hned pomoci, nebo ji nejdříve
poslat na terapii. Musím zde zmínit, že
exorcista není pro lidi, kteří k němu přicházejí,
vždy absolutní autoritou. Často
mají své vlastní představy a nechtějí poslouchat
jeho rady.
Dokážete opravdu rozlišit, kdo vaši pomoc
potřebuje?
Markielowski: Pokouším se to určit.
Exorcistou jsem teprve čtyři roky a netvrdím,
že se ve všem vyznám a nedělám
žádné chyby. Ale Duch Svatý mi pomáhá;
napovídá mi, a tak to můžeme společně
zvládnout. Horší je, když je nějaká osoba
démony manipulována, že se od nich
nenechá zcela osvobodit. Je to iracionální,
ale stává se to často. Tak sice někdo
přijde k exorcistovi, ale nespolupracuje
s ním. Možná je vnitřně stále ve svazku
s démonem. To nelze vyloučit. Kde modlitba
nepomůže, nebo se situace dokonce
zhorší, se mohu domnívat, že ona osoba
se sice exorcismu chce podrobit, ale
vnitřně stále lpí na příslušnosti k Satanovi,
protože v ní vyvolává strach, či sliby zamlžuje
a uvádí do omylu.
Proč se musí za mnohé modlit dlouho,
často i roky?
Markielowski: Ježíš může samozřejmě
způsobit zázrak a v jediném okamžiku
osobu osvobodit. Myslím ale, že Ježíšovi
jde často i o uzdravení celé rodiny.
Stává se, že vinu na posedlosti nějakého
člověka mají i jiné osoby či okolnosti,
přičemž dotyčná osoba může být odlákána
od Boha a církve, například když
vstoupí k nějaké sektě a uzavře smlouvu
s ďáblem. Když se chce někdo osvobodit
exorcismem a přijde společně s rodiči
a sourozenci, kteří se s ním společně
modlí a podpoří osvobození, je to vynikající
rodinná terapie. Ale jsou případy,
kde to tak není. Dotčené osoby se stydí
o své zátěži mluvit. Mají strach, že by
u svých příbuzných nenalezli pochopení.
Tyto posílám spíše k psychiatrovi, i když
jsem přesvědčen, že se jedná o posedlé.
Jak staří jsou lidé, kteří k vám přicházejí?
Markielowski: Většinou je jim mezi
15 až 30 lety. Z 90 procent jsou to ženy.
Dle názoru P. Gabriela Amortha, římského
exorcisty, mají muži ostych hledat
pomoc u nějakého exorcisty.
Také panuje
mínění, že ženy jsou k působení zlého ducha
náchylnější...
Markielowski: To je možné.
Ale zpět k problému dlouhotrvajícího
exorcismu. Jak to, že jsou mnozí schopní
tak dlouho odolávat a nepoddají se moci
modlitby? Je možné, že by to byla vůle
Boží?
Markielowski: Pro to existuje mnoho
příčin: na jedné straně nedostatečně
hluboká víra. Možná se ta osoba skutečně
neobrátila a nezřekla se svých hříchů,
například když je stále závislá na horoskopech
a pornografii. Tím je její vůle
hodně oslabena. Je i možné, že je to vůle
Boží, že skrze dlouhotrvající modlitbu
je uzdravena celá rodina, dcera se nakonec
rozhodne pro církevní sňatek nebo
překoná touhu či závislost. To je hodně
důležité, zvláště když jsou závislosti propadlí
rodiče. Pokud totiž dítě vidí rodiče
stále opilé, může v něm vzniknout nenávist,
která způsobí mnoho zlého: myšlenky
na sebevraždu, sebepoškozování nebo
jiné formy sebeagrese. I tam nemusí
exorcismus pomoci.
V čem tkví moc modlitby exorcisty?
Proč například nestačí, že se modlí volné
modlitby? Proč k tomu potřebujeme církevní
rituál?
Markielowski: Ostatní modlitby, například
růženec, mohou být též účinné. Ale
tradice církve je důležitá, protože uchovává
rituály k uzdravení. Existují dva rituály:
Jeden z roku 1614 v latině a druhý
z roku 1998. Používám oba. Je důležité,
aby se tyto modlitby vyslovovaly. Dostávají
se ďáblovi na tělo. Poroučím démonu,
aby se před vystoupením z nějakého
člověka modlil „Zdrávas, Maria“. To je
znamení, že postiženou osobu opravdu
opouští. Velkou moc má i Eucharistie. Ve
filmu „Svědectví“ je ukázáno, jak blahoslavený
papež Jan Pavel II. provádí nad
někým neúspěšně exorcismus. Nakonec
osobě řekne, že bude druhý den ráno slavit
mši svatou. Nato démon posedlou osobu
s obrovským křikem opustí.
Ještě jedna otázka k těm, co podepsali
smlouvu s ďáblem. Jak dalece je to vážné,
nebo je to jen hra?
Markielowski: Existuje široké spektrum
od hry až po velmi vážné případy.
Ale ve všech případech je to tak, že vědomí
je potom manipulováno Zlým.
Znamená skutečnost, že jsou posedlí
především mladí lidé, důkaz, že jsou ovlivňováni
dnešní kulturou, která je protknutá
ďábelskými obsahy?
Markielowski: Příčiny jsou jak v dnešní
kultuře, tak ve slabosti osobní víry, která
už nemá sílu v boji proti pokušením.
Když je víra silná, může být každý křesťan
sám sobě exorcistou.
Západní společnosti se orientují na hodnotově-
neutrální pohled na svět. Platí proto
názor, že problém posedlosti se týká jen
věřících lidí, ve smyslu: „Přestaň chodit
do kostela, pak se tento problém vyřeší“?
Markielowski: Existuje mnoho křesťanů,
kteří neberou Satana vážně a vnímají
ho jako nějakého maskota a ne jako to,
co je o něm psáno v evangeliu.
Co si myslíte o názoru nevěřících, že
stačí nevěřit v Boha a Zlý zmizí sám?
Markielowski: Myslím, že je má už ďábel
v ruce, protože ve skutečnosti stojí na
jeho straně. Posedlá osoba se může v civilní
společnosti chovat zcela normálně
a dobře fungovat. Pro ni začínají problémy
teprve tehdy, když se pokouší obrátit se.
Jak se daří postiženým po jejich osvobození?
Markielowski: Pokud byl exorcismus
úspěšný a démon osobu opustil, přijde
okamžik velké úlevy. V mžiku všechny
problémy zmizí. Pokud je ale jejich víra
slabá, je i jejich vazba na Ježíše slabá. Potom
je nutný i čas rekonvalescence. Pro tyto
lidi mám následující doporučení: denní
modlitba a návštěva mše svaté, růženec,
adorace Nejsvětější svátosti, duchovní
přijímání, když se nemohu mše svaté zúčastnit,
duchovní četba Písma, společná
modlitba rodičů s dětmi atd.
P. Piotr Markielowski je nemocniční
kaplan a exorcista v polské diecézi Kielce.
Tento rozhovor je výtahem z rozsáhlejšího
příspěvku v časopise Miesiecznik
egzorcysta č. 9 ze září 2013.
Z VISION 2000 – 6/2013 přeložil -tk-
Světlo 50/2013