VATIKÁN - V dlouhé eseji, která
zdůrazňuje
učení katolické církve, že rozvedené nebo znovu sezdané páry nemají povoleno přistupovat ke svatému přijímání, prefekt Kongregace pro nauku víry spojil platnost katolického manželství s otevřeností přijmout děti. Je to požadavek, který dnes, bohužel, mnohé sňatky nesplňují.
"Dnešní smýšlení lidí se do značné míry liší od křesťanského chápání manželství, pokud jde o jeho nerozlučitelnost a otevřenost přijmout děti," napsal pro vatikánské noviny L'Osservatore Romano arcibiskup Gerhard Müller. "Protože je tím ovlivněných mnoho křesťanů,
častěji než kdykoliv předtím se stává, že jsou sňatky pravděpodobně neplatné, protože se nepohybují ve společnosti věřících a chybí v nich touha po manželství, o jakém učí katolická víra."
Pro-life aktivista Anthony Ozimica, PR manažer skupiny podporující život a rodinu, Society for the Protection of Unborn Children (SPUC), se sídlem ve Velké Británii, toto tvrzení uvítal.
"Když jsme si přečetli vyjádření arcibiskupa, ve kterém
jasně spojuje otevřenost přijmout děti s platností manželství, byli jsme mimořádně vděční," řekl pro portál LifeSiteNews.com Ozimica. "Papež František se ve své první encyklice
Lumen Fidei
jasně vyjádřil, že
potenciál heterosexuálních vztahů přivést na svět děti je nezbytným předpokladem pro manželství. Potrat, antikoncepce, sterilizace a homosexuální vztahy tento předpoklad nesplňují, a tedy jsou s manželstvím neslučitelné. "
Je třeba tuto zprávu vysvětlit zákonodárcům a politikům, kteří tvrdí, že podporují manželství a zároveň podporují metody uzavřené vůči daru života, "řekl Ozimica.
Vyjádření arcibiskupa Müllera také odráží myšlenky Papeže Františka, které vysvětlil
v rozhovoru po návratu ze Světového setkání mládeže v Riu. řekl:
Můj předchůdce kardinál Quarracino
byl zvyklý říkávat,
že pokud je mu známo,
polovina manželství je neplatná.
Proč to říkal?
Protože lidé se berou nedospělí,
neuvědomují si celoživotní závazek.
Oddají se, protože
společnost tvrdí, že se oddat musí.
A tady přichází na řadu pastorace manželství.
A pak je tu ještě problém
s právním anulováním manželství.
To musí být zkoumáno soudem,
protože církevní soud nestačí.
Problém pastorace manželství je komplexní.
Papež František během stejného rozhovoru v letadle prozradil, že touto otázkou se bude zabývat Synoda biskupů k problematice rodiny, která se již uskutečnila v říjnu.
Kodex kanonického práva katolické církve jasně uvádí otevřenost přijmout děti jako nezbytný předpoklad platného svátostného manželství.
V kánonu 1096 kodexu se píše:
"Ke vzniku manželského souhlasu je nutné, aby uzavírajícím stránkám nebylo neznámé alespoň to, že manželství je trvalé soužití muže a ženy, zaměřené na plození dětí nějakou sexuální součinností."
Jisté diecéze ve Spojených státech objasňují, že
pokud manželé od začátku nejsou ochotni přijmout děti, manželství je neplatné. Anulovat manželství znamená prohlásit, že manželství nikdy nebylo platné a partneři se mohou znovu oddat s někým jiným. Proces anulování se zabývá otázkou, "jestli byli oba lidé vstupující do svazku vědomí a způsobilí, a jestli plánovali zachovávat základní povinnosti vyplývající z povolání."
Sestra Kathleen Bierneová z řehole Obětování Panny Marie, vikárka diecézního soudu v New Ulmu v Minnesotě, objasňuje
dokument zveřejněný na webové stránce diecéze: "Pokud se během zkoumání zjistí, že manželskému slibu něco chybělo nebo svazek od začátku nevyznával základní hodnoty jako stálost, věrnost, otevřenost přijmout děti a otevřenost vůči partnerovi, pak může církev prostřednictvím diecézního soudu prohlásit manželství za neplatné. "
Převzato z
www.lifenews.sk,
článek ze 3. 11. 2013 naleznete
zde.