Alexander Schmorell
je jako bojovník odporu
proti nacismu
a člen skupiny Bílá růže známý
na celém světě. Může nám být příkladem odvahy.
Kdo čte šest letáků skupiny odporu „Bílá růže“, je otřesen. Současně ho však naplňují tyto
nesrovnatelné dokumenty nadějí. Ukazují totiž, že lidského ducha nelze nikdy zcela potlačit.
Dokáže hájit pravé lidské hodnoty navzdory lidské moci a všem hrozbám. Přesto si klademe
otázku, odkud vzali tito studenti během Třetí říše onu sílu, aby formulovali tyto myšlenky
a riskovali kvůli nim svůj život. Ústřední roli v tom sehrál německý Rus Alexander Schmorell.
V únoru tohoto roku byl v ruské pravoslavné církvi prohlášen za svatého.
Alexander Schmorell
je jako bojovník odporu
proti nacismu
a člen skupiny Bílá růže známý
na celém světě. Málokdo však
ví, že byl krátce po svém narození
pokřtěn v pravoslavné církvi
a zůstal své víře věrný až do své
smrti. Mimoto se zcela ignoruje,
že jeho celoživotní svědectví
vyrostlo především z jeho víry.
Odvážnému povstání proti Hitlerovu
režimu je možno porozumět
jen díky jeho náboženskému
přesvědčení. Bez této duchovní
síly by nebylo letáků ani Bílé růže.
To byl rozhodující zdroj, který
inspiroval Alexandra i jeho
přátele. Na to poukázalo 5. února
2012 jeho svatořečení, které
připomnělo náboženské pozadí
jeho odporu i Bílé růže.
Zakořeněn v pravoslaví
Alexander Schmorell už jako
dvouletý ztratil svou matku a jako
čtyřletý uložil nesmazatelně
do vlastní duše své dojmy z ruské
země a její kultury jakožto své
vlasti. Již jako mladý člověk hledal
svou identitu a našel ji ve spiritualitě
pravoslavné církve, která
mu zprostředkovala základní
postoj pro jeho budoucí poslání.
Měl záměr po hrůzách druhé
světové války vrátit se do Ruska,
k němuž vždy pociťoval lásku.
Oporou tohoto citu se stala prostá
ruská žena, chůva Feodosija
Lapšinová, která byla po ztrátě
matky jeho pěstounkou v dětství
a mládí.
Narodil se 16. září 1917
v Orenburgu na evropsko-asijské
hranici u řeky Uralu, která
dala jméno celému horskému
pásmu. Jeho otec Hugo Schmorell
byl lékařem a pocházel z německé
rodiny, která se v půli
19. století vystěhovala z Východního
Pruska do Ruska za obchodem
s kožešinami. Alexandrova
ruská matka se jmenovala Natalija
Petrovna Věděnskaja a byla
dcerou pravoslavného kněze.
Zemřela na podzim roku 1918
na epidemii tyfu. Hugo se podruhé
oženil s Alžbětou Hoffmanovou,
dcerou majitele pivovaru
německého původu. Kvůli
občanské válce se Hugo v roce
1921 vystěhoval do Německa
a působil jako lékař v Mnichově.
Chůva se rozhodla provázet
rodinu do zahraničí. Jejím prostřednictvím
se Alexander seznámil
s ruskými pohádkami a písněmi.
Protože neznala německy,
vyrůstal se svým mladším bratrem
ve dvojjazyčném prostředí.
Jeho mateřštinou byla vlastně
ruština, řeč jeho dětských
písní a modliteb. V Mnichově
vstoupil do styku se zahraniční
ruskou pravoslavnou církví
a navštěvoval soukromou náboženskou
výuku.
Později absolvoval Alexander
v Mnichově reálné gymnázium.
Po maturitě byl zařazen do říšské
pracovní služby a od roku
1937, kdy musel narukovat, vykonával
vojenskou službu na území
Rakouska, Československa,
Francie a Ruska. Současně začal
studium medicíny v Hamburku
a pak v Mnichově. Zde se formoval
jeho odpor k nacismu, který
vedl 24. února 1943 k jeho zatčení
a 13. července 1943 k popravě
gilotinou ve vězení v Mnichově-
-Stadelheimu. Z výslechů i dopisů,
které psal domů, vyplývá
jednoznačně, že základem jeho
jednání a postojů byla pravoslavná
víra. Až do smrti ho provázel
pravoslavný kněz. Byl jím pozdější
arcibiskup Alexander v diecézi
Berlín a Německo.
„Je nejvyšší čas vymýtit
hnědou hordu!“
Již v roce 1935 poznal Alexander
na gymnáziu Christopha
Probsta, na podzim roku
1940 v Mnichově Hanse Scholla
a v letním semestru 1942 Williho
Grafa. Od počátku roku 1941
zval Hanse Scholla do svého
domova v Mnichově. Shromažďoval
kolem sebe mladé lidi
stejného smýšlení a četl a diskutoval
s nimi o teologických,
filosofických a literárních dílech.
Od května do června 1942
sestavil s Hansem Schollem čtyři
letáky. V prosinci 1942 hledal
kontakt s prof. dr. Kurtem Huberem.
Společně poté sestavili
v lednu 1943 pátý leták „Provolání
ke všem Němcům!“, který
pak Alexander šířil v rakouských
městech. Spolu s Hansem
Schollem a Willim Grafem psali
na domovní stěny v Mnichově
hesla jako „Pryč s Hitlerem!“
„Svobodu!“.
Od Schmorella pochází tento
úryvek z druhého letáku, který
odhaluje poprvé veřejně fakt
vraždění Židů:
„Nechceme v tomto letáku
psát o židovské otázce, nesestavujeme
obranné projevy, chceme
jen upozornit na skutečnost,
že po záboru Polska bylo v této
zemi brutálně zavražděno tři sta
tisíc Židů. Zde vidíme strašné
zločiny proti lidské důstojnosti,
jakým se nevyrovnají žádné jiné
v lidských dějinách. I Židé jsou
přece lidé – je možno se stavět
k židovské otázce tak či onak –
tyto zločiny byly spáchány na lidech.
Někdo snad řekne, že Židé
si takový osud zasloužili. Takové
tvrzení by bylo hroznou nehorázností;
ale jak se pak postavit
ke skutečnosti, že byla zničena
všechna polská šlechtická mládež
(dej Bůh, aby tomu tak nebylo!).
Ptáte se, jak se to mohlo
stát? Všichni mladí šlechtici
ve věku mezi 15 a 20 lety byli
posláni do koncentračních táborů
v Německu na nucené práce,
všechny dívky stejného věku byly
zavlečeny do Norska do bordelů
SS. Proč vám to všechno
sdělujeme, vždyť sami víte nejen
o těchto, ale i o jiných, stejně
těžkých zločinech tohoto
strašného podniku? Dotýkáme
se zde otázky, která nás všechny
musí vést k vážnému zamyšlení.
Proč je německý národ k těmto
tak ohavným a lidsky nedůstojným
zločincům tak apatický?
Nikdo se touto myšlenkou nezabývá.
Skutečnost je přijímána
jako taková a odložena ad acta.
A německý národ opět spí svým
tupým, slabomyslným spánkem
a poskytuje těmto fašistickým
zločincům odvahu a příležitost
pokračovat dále v tomto počínání.
Má to být znamení, že Němci
ustrnuli ve svém primitivním
lidském cítění, že se v nich před
tváří takových zločinů nerozezvučí
ostře žádná struna, že
jsou ponořeni do smrtelného
spánku, ze kterého není nikdy
probuzení? Zdá se, že je to tak
stanoveno, pokud se Němec konečně
z této hlouposti neprobere,
pokud neprotestuje, kde jen
může, proti zločinům, pokud
nemá soucit se statisíci obětí.
A musí najít nejen soucit, musí
najít mnohem více: vědomí
spoluviny. Protože skrze jeho
apatické chování získávají tito
zatemnění lidé teprve možnost
takto jednat, on snáší tuto »vládu
«, která na sebe naložila tak
nekonečnou vinu, ano, on sám
je vinen, že něco takového vůbec
mohlo vzniknout! Každý
se chce od takové spoluviny nějak
osvobodit, udělá to a zase spí
s klidným nejlepším svědomím.
Ale nikdo se nemůže osvobodit,
každý je vinen, vinen, vinen! Ale
ještě není pozdě odstranit z vedení
tohoto světa tak hrozné
stvůry a nezatěžovat se dále spoluvinou.
Nyní, kdy se nám v posledních
letech zcela otevřely
oči, když víme, s kým máme tu
čest, je nejvyšší čas tyto hnědé
hordy vymýtit. Až do vypuknutí
války byla většina německého
národa zaslepena, nacisté se neprojevovali
ve své pravé podo bě,
ale nyní, když jsme je poznali,
je jedinou a nejvyšší povinností
každého Němce tyto bestie
vyhladit!“
Člověk je svobodný,
ale bez Boha je proti zlu
bezbranný
Současně si byl Alexander
Schmorell vědom, že v případě
nacismu se jedná o tajemství zla.
Ve čtvrtém letáku píše:
„Každé slovo, které vyjde
z Hitlerových úst, je lež. Když
mluví o míru, má na mysli válku,
když rouhavě jmenuje jméno
Nejvyššího, má tím na mysli
moc zla, padlého anděla, satana.
Jeho ústa jsou páchnoucí stoka
pekla a jeho moc je v podstatě
zvrhlost. Boj proti teroru národního
socialismu je třeba vést racionálními
prostředky, ale kdo
dnes ještě může pochybovat
o démonické moci, která stojí
na metafyzickém pozadí této
války? Za vším konkrétním, za
smysly vnímatelným, za všemi
věcnými a logickými úvahami
stojí iracionální skutečnost: je
to boj proti démonovi, proti poslu
Antikrista. Všude a za všech
dob číhali démoni na hodinu,
kdy člověk bude slabý, kdy opustí
jednostranně své postavení
založené od Boha na svobodě,
kdy se poddá tlaku Zlého,
kdy se uvolní od moci vyššího
řádu a dobrovolně udělá první
krok a hnán k druhému, třetímu,
se stále dále divoce rostoucí
rychlostí. Ale vždy, za všech
dob v nejvyšší nouzi povstali lidé,
proroci, světci, kteří hájili
svobodu, kteří poukazovali na jediného
Boha a s jeho pomocí
vyzývali lid k obrácení. Člověk
je jistě svobodný, ale bez pravého
Boha je bezbranný proti zlu,
je jako loď bez kormidla vydaná
na pospas bouři, jako kojenec
bez matky, jako mrak, který
se rozplývá.
Může ještě být, ptám se tě,
který jsi křesťanem, může ještě
být v tomto zápase o zachování
tvého nejvyššího dobra čas k váhání,
ke hře s intrikami, k odsouvání
rozhodnutí v naději, že někdo
jiný zvedne zbraň, aby tě
chránil? Nedal ti sám Bůh sílu
a odvahu k boji? Zlo musíme napadnout
tam, kde je nejsilnější,
a je nejsilnější v moci Hitlera.“
To, co mladí studenti pocítili
z vlastních zážitků diktatury, našlo
silnou ozvěnu ve slovech německého
papeže 28. května 2006
na půdě koncentračního tábora
v Osvětimi-Březinkách. Jako něžná
květina „Bílá růže“ – odkázaná
zcela jen na sebe – se snažila
odsoudit události, tak vážil
i papež své hodnocení. Když
slyšíme papežova slova o holokaustu,
musíme si nutně vzpomenout
na smýšlení Alexandra
Schmorella:
„V hloubi svého záměru chtěli
tito zločinci vyhlazením tohoto
Božího národa zabít Boha,
který povolal Abraháma, který
promluvil na Siónu, a tak stanovil
pevná pravidla lidství. Jestliže
tento národ je prostě svým
bytím svědectvím o Bohu, který
promlouval k lidstvu, aby ho
mohl také povolat k odpovědnosti,
pak měl být tento Bůh konečně
mrtvý, panování mělo nadále
náležet jen lidem – jim samým,
kteří se cítili být nejsilnější, kteří
se domnívali, že mají strhnout
svět na sebe. Zničením Izraele,
skrze šoa měly být vytrženy poslední
kořeny, na kterých spočívá
křesťanská víra, a definitivně ji
měla nahradit víra vlastní výroby
a nadvláda člověka, silnějšího.“
Dne 2. července 1943, tedy
11 dní před svou popravou, napsal
Alexander Schmorell svůj
dopis na rozloučenou: „...nyní
jsem tak daleko, že ve svém
současném postavení jsem veselý
a klidný, plný důvěry – ať
přijde cokoliv. Doufám, že i Vy
jste prošli podobným vývojem
a že po hluboké bolesti z rozdělení
jste dospěli k postoji, kdy
za všechno děkujete Bohu.
Všechno toto neštěstí bylo
potřebné, aby mi otevřelo oči,
ale nejen mně, ale všem, všem,
kteří jsou postiženi – také naší
rodině. Doufám, že jste nyní
správně pochopili prst Boží.“
Závěrečné provolání čtvrtého
letáku uvedli autoři slovy:
„Po ukazujeme vědomě na to,
že Bílá růže není v žoldu žádné
zahraniční mocnosti. I když víme,
že nacistická moc musí být
zlomena vojensky, hledáme zevnitř
obnovení těžce zraněného
německého ducha.“
V důvěře v Boha a v život věčný
nasadil za tuto obnovu svůj
pozemský život. Při výslechu
na gestapu řekl: „Bylo nám zcela
jasno, že zhotovování protistátních
tiskovin je jednání proti
národněsocialistické vládě, které
v případě dopadení povede
k nejvyšším trestům. To, co jsem
udělal, jsem neudělal nevědomě,
nýbrž počítal jsem s tím, že při
soudním přelíčení mohu ztratit
svůj život. Přes to všechno jsem
se prostě přenesl, protože moje
vnitřní povinnost jednat proti
národněsocialistickému státu
stála u mne výše.“ Rozhodně odmítl
svého jednání litovat a požádat
o milost. Raději šel ve věku
25 let na popraviště.
Mosty mezi
Německem a Ruskem
Soudní protokoly se čtou jako
životní zpověď. S důvěrou, s jakou
dítě svěřuje matce svá nejvnitřnější
tajemství, vysvětluje
Schmorell úředníkům konflikty
ve vývoji svého svědomí a z toho
vyplývající průběh života. S ryzostí
dítěte ujišťuje, že mu šlo
o to, tímto způsobem přispět
svou pomocí k záchraně jak německému,
tak ruskému národu.
Své sympatie k Rusku vyjádřil
např. ve svých dopisech Angelice
Probstové. 28. srpna 1937
napsal: „Ale právě proto pravděpodobně
toužím po ní obzvláště
silně (po vlasti), protože jsem si
ji ve své fantazii tak umístil, jak
si to myslím a jak se mi líbí, široká,
nekonečně širá, s prostými,
otevřenými a upřímnými lidmi.“
A 26. dubna 1941: „Můj otec
mi vyprávěl o Rusku, rád vzpomínal
na ty neopakovatelné časy.
Mluvil o statku, jaký mu přineslo
pohoří Ural. Byl velký
64 000 ha a ležel na úpatí hory,
daleko od všech měst, byl to ráj.“
Celé Rusko pokládá Schmorell
za svaté. Bylo pozoruhodné,
jakou pozornost věnovala média
jeho „oslavě“. Dokonce v hlavních
zprávách byly uváděny důležité
body jeho života. Na Schmorella
jsou hrdí nejen ti, kteří jsou
v Rusku nyní u moci, ale i opozice
odhalila jeho oslavu ve svatořečení.
Tak např. ruský politický
komitét ho staví před oči jako
zářný příklad. Ten v souvislosti
s předvolební kampaní organizoval
velkou demonstraci proti
Putinovi. Poukázal na to, že
Alexander Schmorell měl v třicátých
letech kontakty s tzv. Národním
svazem nové generace
(dnes Sdružení solidaristů Ruska).
Jedná se o spojení exilových
Rusů, kteří bojovali proti bolševismu
v Rusku a byli činní v podzemí.
Mnozí z nich se stali obětí
nacistické diktatury v létě 1943.
Ale Alexandra Schmorella
si žádná strana ani konfese nemůže
přivlastňovat. Jeho široké
uznání je třeba přijmout proto,
že všem staví před oči odpovědnost
lidského ducha, aby byly
strženy všechny masky a došlo
k upřímnému spojení všech lidí
a věřících. Je strážcem ducha
a pravé svobody, která je základem
naší důstojnosti a uschopňuje
nás, abychom neohroženě
bojovali za pravé Boží ideály.
Kirche heute 3/2012
Překlad -lš-
Světlo 42/2012