VATIKÁN - Na webstránce Vatikánských novin dnes vyšla dlouhá esej v pěti jazycích. Arcibiskup Gerhard Muller, prefekt Kongregace pro nauku víry, v ní píše, že učení Katolické církve přísně zakazuje, aby k svátosti přijímání přistupovali rozvedení a znovu sezdaní katolíci.
Výroky papeže Františka během
návratu
ze Světových dnů mládeže v Riu o jeho pohledu na rozvedené a znovu sezdané katolíky vedly ke spekulacím, že se v této dlouhé katolické tradici chystá změna. Tento názor ještě posílila blížící se říjnová synody o rodině. Avšak když
jedna německá diecéze
přijala pokyny pro přijímání pro rozvedené a znovu sezdané, Vatikán
kritizoval
tento krok s tvrzením, že způsobí velký zmatek.
Arcibiskup Muller potvrdil názor Vatikánu a ve své eseji popsal rozsáhlé církevní učení o manželství a jeho trvání. To výslovně odmítá populární argumenty, které by v praxi dovolovala takovou změnu. Tím vysvětluje i další otázky týkající se některých připomínek papeže Františka o výhradě svědomí.
Arcibiskup píše:
Často se navrhuje, aby se znovu sezdaní rozvedení věřící měli možnost rozhodnout se podle svého svědomí, zda přistupovat ke svatému přijímání. Tento argument na základě problematické představy o "svědomí" zamítl dokument Konkgregace pro nauku víry v roce 1994.
Přirozeně věřící musí na každé mši vždy zvážit, zda je možné jít k přijímání. V tomto případě bude těžký a nevyznaný hřích vždy překážkou.
Stejně mají povinnost formovat své svědomí a založit ho na pravdě. Proto poslouchají církevní magisterium, které jim pomáhá, aby neodbočili od pravdy o dobru člověka. Aby v obzvláště v těžkých otázkách dospěli k pravdě a s jistotou se jí přidržovali. (Veritatis Splendor, 64)
Pokud jsou znovu oddáni manželé subjektivně ve svém svědomí přesvědčeni, že jejich předchozí manželství bylo neplatné, musí to být objektivně prokázané před kompetentním manželským tribunálem. Manželství není jen nějaký vztah dvou lidí před Bohem, je to podstata Církve, přísaha. Není na daném jedinci rozhodovat o její platnosti, ale spíše na Církvi, v níž jsou jednotlivci spojeni v pravdě a duchu.
Pokud předchozí manželství dvou rozvedených a sezdaných věřících bylo platné, žádné okolnosti nemohou uznat platným jejich nový svazek. Proto je přijímání svátosti nemožné.
Svědomí jednotlivců je bez výjimky vázáno touto normou. (kardinál Joseph Ratzinger, Pastorační přístup musí být založen na pravdě, L'Osservatore Romano, anglické vydání, 7. Prosinec 2011, s. 4)
V článku je také odkaz pro ty, kteří tvrdí, že Boží milosrdenství může obejít pravidla Církve o svatém přijímání. Například v takových obtížných situacích, pokud se manželství platné v očích Církve skončilo rozvodem kvůli násilí či jiné tragédii.
Dalším častým argumentem, aby rozvedení a znovu sezdaní manželé mohli přistupovat ke svátostem, je milosrdenství. Vzhledem k tomu, že sám Ježíš projevil solidaritu s utrpením, a vylil svou lásku na trpící, je milosrdenství velkou ctností pravého učednictví.
To je správné. Chybí zde však znak, na kterém je postavena posvátná teologie. Celé tajemství svátosti je dílem Božího milosrdenství.
Nemůžeme jen tak všechno smést pryč tím, že se na něj odvoláme.
Cíleným odvoláváním se na Boží milosrdenství zlehčujeme Boží obraz a naznačujeme, že Bůh nemůže udělat nic jiného, jen odpustit nám.
Tajemství Boha zahrnuje nejen jeho milosrdenství, ale i jeho svatost a spravedlnost.
Pokud bychom chtěli zmenšit tyto Boží vlastnosti a nebrali bychom hřích vážně, nakonec by Boží milosrdenství k člověku ani nebylo možné.
Ježíšovo setkání s cizoložnicí bylo plné milosrdenství. Ale sám Ježíš jí řekl: Jdi a více nehřeš (Jan 8:11).
Boží milosrdenství nás neosvobozuje od následování jeho příkazů a pravidel Církve. Dodává nám milost a potřebnou sílu, abychom se mohli po pádu zvednout a žít svůj život v plnosti podle obrazu našeho nebeského Otce.
Esej končí apelováním na pastorální péči o katolíky, kteří se ocitli v takové těžké situaci.
"Cesta, kterou církev ukazuje, není v jejich záležitostech lehká. Přesto by měli vědět, že je Církev jako společenství spásy na této cestě doprovází. Pokud se obě strany budou snažit porozumět církevní praxi a nebudou přistupovat ke svatému přijímání, poskytují tak vlastní svědectví o nerozlučitelnosti manželství."
Zdroj:
www.lifesitenews.com, 22. 10. 2013
Převzato z
www.lifenews.sk,
článekz 29. 10. 2013 naleznete
zde.