V časopise Světlo 17/2012 bylo uveřejněno zajímavé svědectví o konverzi do katolické církve.
Nemohu psát o zážitku
z Damašku, nýbrž
o dlouhém procesu
odcizení a návratu domů,
o dlouhém životě cestou vzdělávání.
Vyrostl jsem v typicky
protestantské rodině, předali mi
Bibli a modlitbu, to nejdůležitější,
abych jako křesťan důstojně
žil. Bohoslužby jsem navštěvoval
jednou v roce, o Vánocích,
a byl jsem přesvědčen o tom, že
to stačí. Proč tam vůbec chodit,
když jsem to, co bylo v kázáních,
v daleko lepší podobě našel
v knihách – a evangelická
bohoslužba není nic jiného než
církevním zpěvem obklopené
kázání. V hodinách náboženství
na gymnáziu jsem se dověděl, že
od dob, kdy začalo ekumenické
hnutí, kromě těch věčně včerejších
nikdo už rozdíly mezi Římem
a Lutherem nebere vážně
a katolicismus se po druhém vatikánském
koncilu pomalu, ale
nezadržitelně srovnává s protestantismem.
Člověk byl buď
křesťan, nebo ateista, příslušnost
k církvi však byla pro Boha
a pro nás lidi něco lhostejného.
Jeden katolický učitel matematiky
mě pak ale iritoval:
Kdyby se všude myslelo tak
jasně jako v matematice, byly
by všechny problémy z poloviny
vyřešeny. Po krátké pomlce
dodal: Ale je ještě něco důležitějšího,
a to jsou pravdy víry.
I když náboženství bylo
mým oblíbeným předmětem,
něco takového jsem nikdy neslyšel.
V náboženství mohl člověk
zastávat cokoliv, jen když
to dokázal zdůvodnit. Nic jistého
nikdo neví a to je potom
„víra“. Již ve škole jsme byli
uváděni do historicko-kritické
metody, která rozleptala to jediné
jisté z reformace: všechno,
co bylo vysloveno, je podmíněno
historickým kontextem. Co
mě v tomto oboru ještě oslovovalo?
Byl to obor, kde se tématem
mohly stát moje a naše
žákovské otázky, které jsme si
kladli, když jsme chtěli získat
odstup od všední skutečnosti:
proč je to a jak je to? K čemu
je to a jaký smysl má můj život?
Protestantismus byl pro mě dobrodružstvím
hledání, ale nic jistého
jsem nenašel.
Najít odpověď na tyto otázky,
to bude záležitost teprve teologického
studia, myslel jsem
si. A tak jsem se rozhodl kvůli
této naději ke studiu evangelické
teologie, když jsem se ve škole
naučil klást otázky. To první,
co jsem se tam naučil, bylo, že
jen velmi povrchní pozorovatel
pokládá rozdíly uvnitř křesťanství
za zanedbatelné. Panovalo
zde kvůli pravdě zcela
antiekumenické klima. Jedné
otázky jsem se nemohl odvážit:
Jak mohu a smím věřit, že
jsem skutečně v té pravé církvi,
když jsem v ní byl pokřtěn kvůli
svým rodičům?
Jedna mladá žena mě požádala
o radu. Byla to katolička
a chtěla si vzít studenta teologie,
evangelíka. Kvůli manželství
se chtěla stát luteránkou.
Ale jak to udělat? Chtěla konvertovat,
ale zároveň nechtěla.
Jako luteránka by už nemohla
vzývat Matku Boží a musela
by se vzdát krásy mše. Že by
bohoslužba mohla být tak krásná,
aby na ni někdo rád chodil,
to jsem slyšel poprvé v životě.
Jelikož jsem byl socializován
pruským způsobem, staly se mi
bohoslužby něčím jako jednostrannou
povinností, která slouží
náboženskému poučení. Ale
krása? Na její pozvání jsem jednou
zašel na mši svatou. A byl
jsem nadšen. Proč je protestantská
bohoslužba ve srovnání
se mší tak chudokrevnou akcí?
Nepatří pravda a krása k sobě,
že jen tam, kde je něco krásného,
může být i pravda? Od té doby
mě sžírala pochybnost: Nejsem
v nesprávné církvi? Není
krása liturgie důkazem o pravosti
církve, která ji takto slaví?
A co jsem udělal s Marií,
Matkou Boží? Mnoha katolíkům
není známo, že dnešním
protestantům je povoleno takřka
všechno, třeba je možné
mluvit o úplném opuštění křesťanské
etiky, ale vzývat Marii nebo
světce, to je skoro jako hřích
proti Duchu Svatému.
Pokusil jsem se jen tak pro
sebe získat v té věci jasno. Mohu
jako křesťan vzývat Matku
Boží? Následoval dlouhý vnitřní
zápas, až jsem se jednou pomodlil
své první Zdrávas, Maria.
Následovalo druhé a třetí.
V této modlitební praxi jsem
pak pomalu rostl jako katolík.
Nejlepší cesta k pravdě není jít
bezprostředně přímo ke Kristu,
nýbrž jít k němu přes jeho
Matku. Teprve nyní se pro mě
i Ježíš Kristus stal Spasitelem.
Odcizoval jsem se protestantismu
a nacházel jsem duchovní
domov v tom katolickém.
Když
jsem nabyl odvahy, zeptal jsem
se jednoho katolického kněze,
zda je mi jako evangelíkovi dovoleno
jít k přijímání. Podle církevního
práva nebylo jeho jednání
zcela v pořádku, protože
místo aby řekl „Ne!“, ptal se mě
na moje důvody a na mou víru
v Eucharistii. Řekl jsem mu, že
si Eucharistie cením více než
protestantské poslední večeře,
protože v ní mi připadá skutečná
přítomnost Ježíše v posvěcených
hostiích přiměřeněji vyjádřena,
a že jsem dospěl k závěru,
že mě protestantská kritika Eucharistie
neuspokojuje. Bohoslužba
bez oběti nemůže být
pravou bohoslužbou. S potěšením
konstatoval, že mám katolickou
víru a dostal jsem povolení
k přijímání.
Tak jsem byl už skoro katolík,
ale ještě ne zcela. Co mě
zdržovalo od návratu k církvi?
Bohoslužba k cti nanebevzaté
Panny Marie, při které se katolický
duchovní desetkrát omluvil,
že se ještě oslavuje něco tak
protiekumenického – katolicismus,
který snil o tom, jak se co
nejrychleji zbavit všeho katolického
kvůli duchu doby a ekumenismu.
Proč bych měl vstupovat
do takové církve, která je každý
den o krok protestantštější?
Mezitím pro mě skončilo studium
a vědecká práce na protestantském
severu a já jsem se
přestěhoval do Mnichova. Při
mši svaté u Svatého Michala
mě oslovila jedna velmi zbožná
paní: u liberálních jezuitů
nejsem na správné adrese, lépe
bych se vyjímal u Svatého Petra,
to je katolický kostel. Šel jsem,
viděl jsem, a byl jsem poražen.
Konvertoval jsem v naději, že
katolická církev zůstane katolickou
a že v ní bude skutečně
ještě pravá a živá víra.
Krása a bohatství církve
a její tradice mě krok za krokem
přesvědčily o pravdě církve.
Ale také to, že jsem se naučil
klást otázky. Když jsem
zpochybnil předsudek, že je to
jedno, zda jsem křesťan, žid nebo
mohamedán, a této otázce
jsem se naučil v protestantské
hodině náboženství, odpověď
jsem našel teprve u katolíků.
Ale bez pomoci Matky Boží
bych při vší lásce k intelektuálním
a správně kladeným otázkám
tu dlouhou cestu od Kristu
vzdálených křesťanů ke skutečně
praktikujícím katolíkům nikdy
nenašel.
Der Fels 3/2012
Překlad -lš-