V neděli 11. srpna jsme ve vranovském kostele oslavili pouť k Panně Marii Nanebevzaté přinášíme 3 myšlenky z kázání vranovského faráře P. Marka Dundy při poutní mši svaté.
Otec Marek při kázání vzpomenul Pannu Marii, která je ve vranovském kostele znázorněna několikrát, a to možná proto, že vranovští věděli, že se k Panně Marii mohou utíkat za různých okolností svého života... Každý si tu mohl najít zrovna tu "svou." Panna Maria byla tou, která byla a je blízko Pánu Bohu. Ten, kdo je blízko Pánu Bohu zpívá chvalozpěv jako ona. Ona je nyní Nanebevzatá, ale tomu předcházelo mnohé, čím to nepokazila a podpořila... Opakovaná znázornění Panny Marie v našem kostele nemusí být tedy na překážku zdravé mariánské zbožnosti, ale naopak mohou vést k prožívání života v duchu Panny Marie a s ní.
V první polovině 14. století se stalo, že hradní pán na nedalekém Cornštejně si na hostinu pozval mimo další pozvané hosty i kněze Vojtěcha z Jaroměřic nad Rokytnou, který během večera začal hradnímu pánu domlouvat. Otec Vojtěch nevěděl, že pokud je hradní pán víc napit alkoholických nápojů, měl by své výtky zadržet. Celá situace na konec dopadla tak, že byl kněz za své výtky svázán a vhozen do Dyje. Vraždou kněze byl na panství uvržen trest. V celém panství se nemohly vysluhovat svátosti, slušní lidé se mu z daleka vyhýbali... Postupně to hradnímu pánu začalo docházet a toužil svou nelehkou situaci vyřešit. Bylo potřeba vykonat pokání, teprve vykonaným pokáním byl hřích usmířen. Z tohoto příběhu si můžeme vzít dvě ponaučení:
1. Hradní pán věděl, že udělal velikou chybu, ale měl zájem ji řešit a její řešení hledal v Církvi ne mimo ní.
2. Pokání, postavení nového kostela Nejsvětější Trojice na místě vraždy, které na konec vykonal do budoucna posvětilo panství a jeho okolí. Přineslo to tedy ještě větší požehnání, než kdyby se hřích vraždy nestal - podmínkou však bylo hledat řešení v Církvi a s Církví a to cestou pokání.
A tak to může být i v životě mnohých lidí. Někdo udělá velikou chybu, a v danou chvíli má dvě možnosti: buď si ji pravdivě přizná a bude konat pokání, ze kterého může vzejít jeho posvěcení nebo si ji nepřizná a bude se tvářit tak, že on je ten, který je jakoby v právu.
Osobně bych si dovolila dodat:
Jakou možnost si vybereš?