Od nepaměti fascinuje Turínské plátno věřící i nevěřící.
Je považováno za nejvzácnější křesťanskou relikvii, i když
jeho pravost byla zpochybňována a vlastně stále ji ještě někteří
zpochybňují.
Možná je to právě proto, že se jedinečným
způsobem dotýká jádra naší víry. Ale kdo se dívá s upřímným
srdcem na vznešený, téměř fotograficky přesný obraz
Ukřižovaného na plátně, ten v něm skutečně pozná na smrt
umučené tělo našeho Pána, který mě miloval a za mě se obětoval
(Gal 2,20).
Mezi vědou a vírou
Turínské plátno patří k nejvíce
zkoumaným objektům naší
doby. Samostatný vědní obor
– sindonologie – trvá už více
než 100 let a je na stopě jeho
tajemství a téměř nekonečného
množství informací, které
jsou „zapsány“ ve lněném plátně
o rozměrech 4,36 × 1,10 m.
Navzdory mnoha stále existujícím
nejasnostem potvrzují dosavadní
udivující výsledky výzkumu,
že se jedná o pravý Kristův
pohřební rubáš. O jeho pravosti
věřící podle nejstarší tradice nikdy
nepochybovali.
Samozřejmě, ze všech těchto
získaných poznatků nemůžeme
násilím vyvozovat „vědecké důkazy“
historické existence Ježíše
Krista a jeho vzkříšení. Mohou
nám však pomoci ještě pevněji
věřit v pravou skutečnost, kterou
popisují evangelia.
Protože mezi tím, co nám
„hlásá“ hrobové plátno, a mezi
biblickými zprávami o Ježíšově
umučení a zmrtvýchvstání
existuje ve všech podrobnostech
naprostá shoda, mnozí nazývají
toto plátno „pátým evangeliem“.
Boží ochranná ruka
Ze tří evangelií se dovídáme
o Josefovi z Arimatie, předním
muži z velerady, který v podvečer
Velkého pátku požádal Piláta
o Ježíšovo mrtvé tělo, sňal je
z kříže, zavinul do čistého plátna
(řecky „sindon“) a uložil do
hrobu.
Evangelista Jan hovoří ve
své velikonoční zprávě o plátně
a roušce, kterou Petr a učedník
našel v prázdném hrobě: Viděl
a uvěřil. (Jan 20,8)
Co se však potom s plátnem
stalo, o tom mlčí. Můžeme však
předpokládat, že se stalo jediným
bezprostředním „svědkem“
Ježíšova zmrtvýchvstání a velmi
dobře chráněným pokladem první
křesťanské obce.
Významným důvodem mlčení
by mohl být židovsko-antický
názor, podle kterého se předměty
z hrobů, např. i plátna, pokládaly
za nečisté a odhazovaly.
Tak se v prvních staletích připomíná
jen mandylion – plátno,
do kterého byla vtisknuta Kristova
podoba „nikoliv lidskou
rukou zhotovená“. Neznámými
cestami se dostalo z Jeruzaléma
do Edessy, hlavního města Anatolie
(dnešní východní Turecko),
kde ho v roce 544 uctívali jako
tetradiplon, tj. „čtyřikrát přeložené“.
Zřejmě uchovávali plátno
v truhlici tak složené, že skrze
kruhový otvor bylo na něm vidět
Svatou tvář. Na základě pověsti
o zázračnosti se pak plátno dostalo
do císařského města Konstantinopole.
Zajímavé je, že již
ve 4. století byl vytvořen nový
vzor podoby Krista. Tento vzor
velmi jasně předpokládá znalost
podoby z plátna. Z analýzy obrazů
se dá vyvodit závěr, že mnohé
ikony a portréty na mincích
prvního tisíciletí jsou v podstatných
rysech tváře takřka shodné
s podobou na plátně: majestátní
vážnost, velké oči, dlouhý úzký
nos, vous a vlasy sahající na bedra.
Tento vzor podstatně ovlivnil
i náš obraz Krista.
V roce 1204 během křižáckého
plenění Konstantinopole relikvie
zmizela a pravděpodobně
byla přenesena do Francie. Kolem
roku 1353 bylo plátno vystaveno
v Lirey (jižní část Champagne)
v celé své délce. Od té
doby je místo uložení plátna dokonale
zdokumentované. O sto
let později se plátno dostalo do
vlastnictví Savojské dynastie.
V jejich sídle v Chambéry v blízkosti
francouzských Alp bylo
přechováváno v zámecké kapli.
Požár, který zde propukl v roce
1532, způsobil na plátnu zatím
největší škody. Jen okolnost, že
plátno bylo ve výklenku, zabránila,
že celé neshořelo. Když členové
Savojského rodu přesídlili
v roce 1578 do Turína, přenesli
plátno slavnostně do svého nového
turínského zámku. Bylo to
šťastné rozhodnutí, protože kdyby
zůstalo ve Francii, jistě by pozdější
protináboženské revoluční
boje nepřežilo.
Tak bylo plátno v pohnuté historii
vícekrát Boží rukou zachráněno.
Ve vlastnictví Savojského
rodu zůstalo 400 let. V roce 1983
je italský exilový král Umberto II.
Savojský předal Svatému stolci.
Plátno se však dodnes nachází
v turínské bazilice sv. Jana, v bývalé
kapli královského paláce.
Ukřižovaný židovský král
Anatomicky dokonalý otisk
na Turínském plátně nám představuje
zpředu i zezadu ukřižovaného
muže statné postavy. Tělo
zřejmě položili na plátno hlavou
do středu a druhou polovinou
je přikryli.
Krev představovala pro Židy
sídlo života. Proto bylo obyčejem,
že tělo člověka, který násilným
způsobem přišel o život,
neumývali, jak to bylo jinak zvykem,
ale neumyté i se zakrvaveným
šatem položili na plátno
a pochovali. Víme však, že Ukřižovaného
zbavili vojáci jeho šatu.
Proto byl, jak je zřejmé, neoděný
položen na plátno, s rukama
zkříženýma v klíně. Šátky přitáhli
dolní čelist k horní a k tělu přivinuli
paže, které by jinak ztuhly
rozpjaté v poloze ukřižování.
Z obrazu na plátně je možno vyčíst,
že ukřižovaný muž měl výšku
181 cm, měl asi 30–45 roků
a vážil 77 kg. Jeho tělo bylo svými
proporcemi utvářeno do mimořádné
krásy.
Dle zvyku se mrtvoly zločinců
házely bez zvláštní pozornosti
do jámy. O Pánově pohřbu však
máme podrobnou zprávu v Janově
evangeliu (Jan 19,38–42).
Po celá staletí neviditelný
Co bylo téměř 2000 let nedostupné
výzkumu a pouhým
okem neviditelné, stalo se „čitelným“
počátkem 70. let 20. století.
Množství informací a stop,
které jsou uloženy ve vláknech
plátna, to vše jsou jako „textilní
nosiče“ informací.
Plátno samo je šedožlutá tkanina
z rovných vláken, utkaná náročným
a nákladným způsobem
vzoru rybí kosti, což svědčí o jeho
antickém původu ze syrské
oblasti a o jeho velké vzácnosti.
Mezi Sýrií a Palestinou panoval
tehdy čilý obchodní ruch, tak-
že se nám z Ježíšovy doby zachovaly
i jiné srovnatelné tkaniny.
Nekatolický švýcarský vědec
a kriminolog dr. Max Frei
při výzkumu mikroskopem potvrdil,
že v plátnu jsou dodnes
přítomná zrnka pylu z květů více
než 76 druhů rostlin, z nichž
většina pochází z okolí Jeruzaléma
(některé z nich už neexistují,
ale stejný pyl našli v bahně Mrtvého
moře), další část je z Anatolie
a z oblasti Konstantinopole,
zbytek ze střední Evropy. Kromě
toho bylo na plátně identifikováno
28 otisků květů a rostlin. V tkanině
byly zjištěny zbytky myrhy
a aloe a stopy špíny z ulice v oblasti
pravé paty a kolena. Tyto
zbytky nečistot obsahují aragonit,
ojedinělý druh vápence, který
se objevuje při vykopávkách
v Jeruzalémě.
Při zvětšení obrazu tváře objevili
vědci na pravém oku a později
i nad levým obočím otisk
mince. Obě mince dal prokazatelně
razit Pilát Pontský v letech
29/30.
Tyto objevy výjimečným způsobem
zdůrazňují pravost plátna,
a to z několika hledisek. Tak
např. na základě pylových zrn
se dá pochopit celá cesta plátna
z Jeruzaléma do Evropy. Římské
mince, které se někdy kladly mrtvým
na víčka, přesně určují dobu
použití plátna.
Namalován
posvátnou krví
Skvrny po krvi, krevním séru
a po vodě, jíž byl hašen požár
v roce 1532, které plátno
pokrývají a prostupují, vytvářejí
určitým způsobem první „obraz“
Muže bolesti. Prokazatelně
se jedná o krev muže krevní skupiny
AB (stejně jako u známého
eucharistického zázraku ve městě
Lanciano z r. 1631).
„Krvavý obraz“ na plátně
nám silně emotivními a dokonalými
podrobnostmi bezprostředněji
než jakákoliv dějepisná
kniha představuje skutečnost
římského ukřižování, které bylo
známo jako nejkrutější a nejpotupnější
způsob popravy. Celé
tělo s výjimkou hlavy, předloktí
a chodidel je poseto ranami
po bičování typickými římskými
důtkami, které měly na řemíncích
upevněny kousky olova.
Z vějířovitého uspořádání ran
na zádech se dá usoudit, že šlo
o dva katy, kteří stáli za odsouzencem,
a zvlášť brutálně a silně
bičoval voják po pravé straně
odsouzeného. Dovídáme se,
že ran bylo až 120, přičemž ty,
které způsobily pouze podlitiny,
na plátně nezanechaly žádné stopy.
Zatímco římské právo nestanovilo
horní hranici počtu úderů,
podle židovského práva jich
bylo povoleno jen 39.
Na čele zmučeného je možno
rozeznat 13 a na zadní straně
hlavy 20 malých bodných ran
pocházejících od trnové koruny.
Tu je třeba si představit jako přilbu
a nikoliv jako věnec kolem
hlavy. Jelikož temeno lebky není
na plátně celé viditelné, předpokládá
se, že ran po trnech bylo
v hlavě kolem 50.
Na základě průběhu krvácení
bylo možno rozlišit krvácení
z tepen (krev vytékající pod velkým
tlakem) a žilní krvácení,
které bylo zjištěno např. na čele
v podobě obrácené číslice 3. Rány
na ramenou způsobilo břevno
kříže, které bylo vloženo na odsouzeného.
Mělo obyčejně délku
1,7 m a vážilo 40–50 kg.
K ukřižování se používaly
hřeby dlouhé 20–25 cm o čtvercovém
profilu 8 × 8 mm. Nepřibíjely
se dlaně, protože ty by se
protrhly, ale zápěstí, kde mohly
váhu těla držet tři šlachy. Tím
však docházelo k poranění mediálního
nervu, což vyvolávalo
hrozné bolesti a způsobovalo
mdloby a ochrnutí palce. Ten se
reflexivně stáhl do dlaně, a proto
na Turínském plátně není vidět
palce rukou. Na základě toku
krve po pažích se dá určit
jejich úhel ohybu, který činil
65° a zmenšil se na 55°, když
se Ukřižovaný pokoušel za nesmírných
muk pozvednout opřením
o hřeb v nohou, aby si ulehčil
dýchání. Tento hřeb prorážel
nárty nohou mezi druhým a třetím
prstem a levá noha byla položena
přes pravou. Na to poukazuje
krevní otisk celé plochy
pravého chodidla.
Pravý bok vykazuje bodnou
ránu mezi pátým a šestým žebrem,
která vznikla následkem
profesionálního probodení srdce
kopím přes hrudní koš z pravé
strany. Římští vojáci tak konstatovali
smrt Ukřižovaného. Skutečnost,
že odsouzený na Turínském
plátně byl při probodení
boku již mrtvý, dokazuje otevřená
rána, která se už nesevřela, jak
tomu bývá u živých těl. Jde prokazatelně
o postmortální krev
rozloženou na krev a krevní sérum,
které vytryskly z rány pod
tlakem ve velkém množství, když
byla probodena pravá srdeční komora
naplněná krví. Z rány v boku
proudilo také větší množství
vodnaté tekutiny (tzv. transsudátu),
která se při dlouho trvající
extrémní námaze a mučení
shromáždila v oblasti hrudníku.
Vznik ve světle
Zmrtvýchvstání
Nám dobře známý obraz
na rubáši – mužská postava
s přesvatou Tváří – a otázka, jak
se dostal na plátno, zaměstnává
vědu od roku 1898 až do dnešních
dnů. V tom roce bylo plátno
u příležitosti vystavení poprvé
fotografováno. Pořízením
fotografie byl pověřen turínský
právník a vášnivý fotograf
Secondo Pia. Když pak v noci
ve své laboratoři vyvolával fotodesky
60 × 50 cm, objevil něco
zarážejícího. Na fotografickém
negativu, kde se obraz vyjímal
na tmavém pozadí plátna, vystoupila
náhle podoba Ukřižovaného
jako neuvěřitelně realistický
„pozitivní“ obraz. Secondo
Pia později řekl: Takřka se mi zastavilo
srdce! Plotna mi málem vypadla
z ruky, když jsem spatřil Ježíšovu
tvář, kterou celých 1900 let
nikdo neviděl.
Bylo zřejmé, že originál obrazu
se na plátně chová jako
přirozený negativ. Tato senzace
vyvolala zájem světové veřejnosti
i vědy o Turínské plátno
a stala se podnětem k modernímu
výzkumu tohoto pohřebního
plátna.
S pomocí počítačů NASA se
k velkému překvapení vědců podařilo
vytvořit nezkreslený reliéfní
obraz Ukřižovaného. Kromě
toho bylo zjištěno, že pod stopami
krve není žádné jiné zbarvení.
Protože zbarvení mají podobné
vlastnosti jako skvrny po požáru,
dospěli američtí vědci k závěru,
že obraz musel vzniknout
v důsledku „bleskového“ výskytu
„tepelného záření“ vysoké intenzity,
které netrvalo déle než
1/2000 sekundy, takže vlákna povrchově
„opálilo“ a zbarvilo, ale
nespálilo. Podle německého chemika
Eberharda Lindnera mohlo
jít nikoliv o tepelné, ale elektronové
záření, které v okamžiku
Zmrtvýchvstání vycházelo z povrchu
těla. Jen tento druh záření,
které s rostoucí vzdáleností
ztrácí silně na intenzitě, mohlo
se promítnout téměř kolmo
na vnitřní stěnu plátna a vtisknout
zde jasně vystínovaný a takřka
absolutně nezkreslený obraz.
Tento vědecký pokus o vysvětlení
se týká samozřejmě jen
absolutně jedinečných „vnějších
průvodních okolností“ Zmrtvýchvstání,
které umožnily vznik
obrazu na plátně. Zmrtvýchvstání
samo zůstane jako Boží
zásah navždy tajemstvím víry,
před kterým se může rozum jen
pokorně sklonit.
Vítězná tvář
Když se pak ještě jednou podíváme
na obraz Ukřižovaného
na plátně, jak nám ho negativ jasně
ukazuje, v jeho tváři se zrcadlí
mimořádně působivým způsobem
obě skutečnosti: umučení
i Zmrtvýchvstání.
Při všech těžkých zraněních,
která Pánu způsobilo bičování
a ukřižování, zdá se, že tvář Ukřižovaného
bili mimořádně bezohledně
a krutě, jako by mučitelé
tuto tvář a především jeho pohled,
jeho oči nedokázali snést.
Kromě hlubokých vpichů trnů
na čele, spáncích a pokožce
hlavy (tyto oblasti jsou obzvláště
citlivé na bolest) je možno rozeznat
velký počet otoků a zranění
způsobených tvrdými údery a nekontrolovanými
pády muže, který
nesl kříž po cestě až na místo
popravy. Svědčí o tom i špína
z ulice objevená na špičce nosu.
Obě obočí, čelo i brada jsou
oteklé, vykazují tržné rány a pohmožděniny.
Při pohledu z naší
strany vidíme silné otoky na levé
tváři a pod levým okem, které
specialisté zjistili na základě
chybějícího zaoblení očního víčka.
Na pravém oku je patrná velká
krevní podlitina.
Na nose a pravé tváři můžeme
konstatovat stopy po úderu
klackem (nosní kost je zřejmě
zlomená), vlevo pod rtem je
vous vytržený. To všechno tvář
znetvořilo, je asymetrická, takže
už nemá vzhled (Iz 53,2). A přece
v těchto rysech tváře vnímáme
nepochopitelný hluboký,
vážný mír a vznešený majestát.
Když tvář mlčí o všem tom strašném,
čím je poznamenána, jako
by nám chtěla říct: Nebojte se, já
jsem přemohl svět. (Jan 16,33)
Milí čtenáři, zatímco evangelia
nám nikde neudávají, jak Ježíš
zevně vypadal, ať se nás tím
hlouběji dotkne Turínské plátno,
tato „pravá ikona“ Vykupitelovy
lásky, která se stala člověkem.
V roce 2002 byly provedeny na plátně restaurační práce, které zatím
nejvíce zasáhly do jeho vnějšího vzhledu. Bylo odstraněno tzv. „holandské
plátno“, kterým byl sindon podšitý. Podobně bylo odstraněno 29 záplat,
které po celá staletí překrývaly díry po požáru z roku 1832. V tomto stavu
byla relikvie představena veřejnosti od 10. dubna do 23. května 2010.
Do Turína tehdy přišlo více než 2,1 milionu poutníků.
Během Hitlerovy návštěvy v Itálii
v roce 1938 se nacisté tvrdošíjně
vyptávali, kde se nachází Turínské
plátno. Právě proto, aby byla relikvie
uchráněna, byla v roce 1939
tajně přenesena do benediktinského
opatství u města Avellino na jihu
Itálie. Zůstala tam až do konce
války. Když němečtí vojáci prohledávali
opatství v roce 1943, všichni
mniši se shromáždili před oltářem,
ve kterém bylo plátno ukryto.
Velitel komanda tehdy nařídil vojákům,
aby bohoslužbu nerušili.
Víťazstvo srdca 76/2010
Překlad -lš-, Světlo 14/2012