Vatikánský tribunál Římské roty, který se zabývá zejména případy platnosti manželství, zahájil nový soudní rok. Jeho členové se (27. 1. 13) setkali na tradiční audienci se Svatým otcem, který jako každoročně upozornil na jeden aspekt církevního práva. Tentokrát se předmětem jeho úvah stal
vztah víry a manželského svazku. Aktuální krize víry, poukázal papež, znamená také krizi manželství.
„Nerozlučitelný svazek mezi mužem a ženou nevyžaduje za účelem své svátostné povahy osobní víru snoubenců. To, co je požadováno jako nezbytná podmínka, je úmysl činit to, co činí církev. Avšak jestliže je nutné nezaměňovat záměr a osobní víru obou stran, rovněž tak není možné je zcela oddělit. Jak upozorňuje Mezinárodní teologická komise v jednom svém dokumentu z roku 1977, „v případě, že není stopy po víře jako takové (ve smyslu důvěry, sklonu k víře), ani neexistuje touha po milosti a spáse, vyvstává otázka, zda tento všeobecný a skutečně svátostný záměr, o němž jsme hovořili, je přítomen či nikoli, zda manželství je platně uzavřeno či nikoli“ (La dottrina cattolica sul sacramento del matrimonio [1977], 2.3).“
Pouze v otevřenosti Boží pravdě je možné pochopit a uskutečňovat v konkrétnosti rodinného a manželského života pravdu o člověku jako Božím dítěti, znovuzrozeném ve křtu, pokračoval papež. Odmítnutí Boha vede k vážné nerovnováze lidských vztahů, včetně manželského. Člověk chybně chápe svoji svobodu a seberealizaci, utíká před trpělivým snášením utrpení a je odsouzen k uzavřenosti do svého egocentrismu. Proto je důležité pečlivě zvažovat ony případy, kdy právě absence víry ohrožuje dobro manželství, zdůraznil Svatý otec.
„Těmito úvahami zajisté nezamýšlím, že nedostatek víry vede automaticky k neplatnosti manželského svazku. Chci spíše upozornit, že absence víry může, byť nutně nemusí, prospěch manželství narušit. Zároveň uznávám obtíže, jak z právního a praktického hlediska vystihnout tento zásadní prvek bonum coniugum. Doposud byl totiž prospěch manželů chápán především ve vztahu k hypotetické nezpůsobilosti pro manželství (srov. CIC, kán.1095).“
Proto je nutné, zejména v současném kontextu, otevřít problematiku anulace manželství zcela nové reflexi, uzavřel Benedikt XVI. své dnešní setkání se členy soudního dvoru Římská rota.
Převzato z
,
článek, vydaný 27. 1. 2013, naleznete
res.claritatis.cz,
článek naleznete
zde.