Komentáře "Církev a svět"
17.2.2013
P. Milan Glaser
+ jiné dva názory na jeho odstoupení
Bleskový a poněkud předčasný začátek postní doby otřásl všemi, byť ne každým stejně. Rozhodnutí Benedikta XVI. však nepochybně zapadá do tohoto liturgického období Roku víry, protože jednak je osobním lidským úkonem víry a jednak projevem božské vůle Krista, Nejvyššího Pastýře, který se tak obrací k věřícím. K duchovní obnově snad Papež ani nemohl vybídnout mocnějším a přitom mírumilovnějším způsobem. Každý tak byl postaven před zásadní otázky víry, svého vztahu k církvi a k Bohu, dokonce i mnozí z těch, kteří se za věřící nepokládají, byli krokem Benedikta XVI. osloveni a pohnuti.
Nepřekvapuje, že hromadná zpravodajská média podávají tuto událost v politických kategoriích, protože jiné neznají. Určitou duchovní neútěchu však nemůže nepůsobit fakt, že toto politické vidění církevního dění se nezřídka odráží také v hodnoceních těch, kteří církev reprezentují. A tak je svoboda a odvaha papeže se stěží tajenou radostí opěvována mnoha pokrytci, jak kdosi poznamenal. Tento postřeh je trefný, byť nepochází z kruhů věřících. Vybízí však paradoxně k zamyšlení zvláště věřící.
Papežův krok tak opět boří zažitá schémata těch, co rádi nálepkují duše politickými kategoriemi. Překonává tak v novátorství petrovské služby i svého předchůdce, byť i jeho volba - zůstat až do přirozeného skonu – byla zcela legitimní a měla dokonce svůj apoštolský rozlet. Avšak, ti co se dnes potměšile radují z odchodu Benedikta XVI., by se patrně neradovali z odstoupení bl. Jana Pavla II. Proč? Souvisí to s vírou.
Křesťana necharakterizuje pouhý souhlas s určitými věroučnými pravdami znějícími více či méně abstraktně, ale především niterný postoj existenciální závislosti na Bohu. Tento postoj ve své plnosti vychází na povrch právě ve vztahu k pozemskému zástupci Krista, ve vztahu, který je nejen formální či úřední, ale zahrnuje také výskyt konkrétních lidských emocí. A jedině tak je víra v Krista úplná, vyvěrají-li emoce ke konkrétnímu Kristovu náměstku z tajemství víry, a nikoli ze splněných či nesplněných lidských představ o tom, jak by si papež a církev měla nebo neměla počínat.
Vzdání se Petrovské služby bylo od začátku pontifikátu bráno Benediktem XVI. v potaz, což nejvýmluvněji ukázal před třemi roky, kdy při návštěvě zemětřesením postižené Aquily,
přišel darovat své vlastní papežské pallium na hrob Celestina V. (28. dubna 2009),
papeže, který roku 1294 po pěti měsících pontifikátu odstoupil a je tam pochován.
(O tom zaké v článku -zde:
Papež Benedikt XVI.. zřejmě zvažoval svůj odchod delší dobu).
Jeho jméno bylo v toto pondělí zmiňováno, ale
málo se v souvislosti se svatým Celestinem V. mluvilo o tom, jak zemřel. Byl totiž svým nástupcem Bonifácem VIII. uvězněn na hradě Fumone, nedaleko Frosinone, asi 100km na jih od Říma, kde byl uvržen do kobky, která měřila 80cm x 2,5 metru a neměla střechu, což při nadmořské výšce 800 metrů dokresluje představu o tom, jaké životní podmínky tam panovaly. Ve věku 86 let zde tento odstoupivší papež žil neuvěřitelných 10 měsíců pod nejpřísnějším dozorem, bez vycházek a za občasného přídělu jídla. Zámek Fumone i kobku je možné navštívit, což učinili během svých pontifikátů papežové Pavel VI., který těsně po skončení Druhého vatikánského koncilu nechal ve zdejší kobce zřídit miniaturní oltář, i bl. Jan Pavel II. Dnešní časy jsou ovšem jiné, jak všichni vědí.
Třebaže tedy – po této historické odbočce - byla možnost odstoupení z Petrovské služby Benediktem XVI. brána v potaz, překvapila všechny, tedy i ty, kteří mezi jeho příznivce nepatřili ani před, ani po jeho zvolení na Petrův stolec. Všechno tedy svědčí o závažnosti tohoto kroku, které si jeho Aktér je plně vědom.
Výzva k obrácení, kterou Benedikt XVI. přednesl v homilii při své poslední veřejné bohoslužbě na Popeleční středu v bazilice svatého Petra, tak nabývá zvláštního významu. V rozhovoru pro dnešní vydání italského listu Il Giornale to vyjádřil biskup Negri slovy: „Církev, biskupové i křesťanský lid zároveň, se musí vrátit k následování téhož, totiž papežského a církevního magisteria“. Biskup italské diecéze Ferrara a Comacchio se posunul dokonce k tvrzení, že „kontext, ve kterém uzrálo rozhodnutí o abdikaci, je zřetelně poznamenán vysokým stupněm problematičnosti, ve kterém lze vnímat určitou samotu papeže spolu s neodpovídající mírou spolupráce jeho okolí. Proto mám za to, že se otevírá problém nejenom pro jeho nástupce, ale pro všechny,“ řekl mons. Luigi Negri.
Ať už je tento pohled podložený či nikoli, faktem zůstává, že Benedikt XVI. dal svým epochálním rozhodnutím každému věřícímu nahlédnout do nitra církve, vlastní víry v církev a v Toho, kterému církev náleží, a to v kontextu starosti o spásu duší, která je svrchovaným smyslem její existence.
Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"
Převzato z
www.radiovaticana.cz,
článek naleznete
zde.
Mons. Becciu: Benedikt XVI. je vzorem transparentnosti
Vatikán. O své dojmy nad rozhodnutím Benedikta XVI. se podělil také jeden z nejbližších spolupracovníků papeže, tzv. substitut státního sekretariátu, arcibiskup Angelo Becciu, klíčová osobnost veškerého úředního dění v papežské kurii. Mons. Becciu, původem ze Sardinie, poskytl rozhovor tamějšímu deníku La Nuova Sardegna a výtah zveřejnil také vatikánský list L´Osservatore Romano.
„Setkávat se nyní se Svatým otcem a vidět jeho klid, je pro mne velkou útěchou a pobídkou k dalšímu klidnému pokračování mojí vlastní služby,“ říká mons. Becciu, který se svěřil i s tím, jak prožil papežovo rozhodnutí. „Byl to pro mne hrozný šok, stejně jako pro celý svět a tím spíše, že přišel jako blesk z čistého nebe.“
Substitut státního sekretariátu však vybízí k „přijetí této skutečnosti v její jednoduchosti, tak jak je a jak byla míněna. Papež řekl jasně, že cítí tíži svého staří a slábnou mu síly, což mu nedovoluje plnit petrovskou službu tak, jak by chtěl. Hledat jiné důvody je pouhé dezinformační cvičení těch, kteří jsou nevyléčitelně nemocní hledáním nějakého zákulisí.“
Italský arcibiskup ocenil papežovo rozhodnutí jako důsledek plného oddání Benedikta XVI. svěřenému poslání: „Je člověkem, řekl mons. Becciu, který se
ve svých vystoupeních nikdy nebál dotknout nepopulárních témat a připomínal pravdy, které nynější mentalita odmítá. Se stejnou odvahou přistoupil k abdikaci. Jak sám řekl, opakovaně se před Bohem zpytoval než přijal rozhodnutí. Jeho svědomí - podotýká vatikánský úředník - je příliš hluboké a delikátní, než aby odstupoval z důvodů pouhého svého většího pohodlí. Boží pomoc nikdy neustává, ale nemůže nahradit úbytek fyzických sil. Za nezastupitelné úkoly papeže považoval například účast na Světovém setkání mládeže v Rio de Janeiro, letos v červenci, a na tuto cestu už by neměl síly.“
O budoucnosti Benedikta XVI. řekl mons. Becciu, že vzhledem k jeho veliké taktnosti a respektu vůči druhým, je jisté, že povede takřka mnišský život a ani v nejmenším nebude zasahovat do služby svého nástupce. Je třeba nepodléhat fantaziím a namísto toho očekávat budoucí události v ochotě nechat se překvapit Duchem svatým,“ říká arcibiskup Angelo Becciu.
Převzato z
www.radiovaticana.cz,
článek, vydaný 18. 2. 2013, naleznete
zde.
Nuzzi: Papeže nechali samotného
Hamburg, 18.2.2013 (KNA) - Papež Benedikt XVI.. podle názoru žurnalisty a spisovatele Gianluigiho Nuzziho odstoupil ze zklamání nad mocenskými boji v Římské kurii. «Pouze kdo věří v pohádky, zastává verzi, že odstoupil výlučně pro vyčerpanost», řekl tento Ital v pátek pro «Spiegel Online». «Byl sám - a nechali ho samotného. Nepodařilo se mu uniknout prostředí Vatikánu, který je zapleten do prudkých mocenských bojů. »
Toto odstoupení je gesto, které odsuzuje všechny, «kteří se vytrvale bránili transparentnosti a změnám», řekl žurnalista, který mimo jiné uveřejnil knihu odhalení o aféře «Vatileaks» minulý rok. Benedikt XVI.. je velmi zklamán, že se mu nepodařilo tento systém změnit.
Vztah mezi papežem a státním sekretářem kardinálem Tarcisio Bertonem, druhým mužem ve Vatikánu, byl podle názoru Nuzziho už dlouho zatížen. «Ale Benedikt XVI.. ho nemohl sesadit, to by vrhlo špatné světlo na něj a jeho kvality vedení. »Bertone už dlouho působí ve vedoucích funkcích Kúrie.
Na rozdíl od Bertoneho, Benedikt XVI.. konal vždy ve prospěch blaha církve, řekl Nuzzi. Skupina kolem italského státního sekretáře si v současnosti nárokuje největší moc v církevním státě. Doufám, že příští papež nebude Ital, jak řekl Nuzzi.
Nuzzi odmítl představu, že svou knihou «Jeho Svatost» o aféře zveřejnění tajných dokumentů "Vatileaks" nese spoluvinu na odstoupení papeže. «Udělal jsem to, co žurnalista udělat musí - zpřístupnil jsem informace, které jsem považoval za skandální.»
Rozhodnutí odstoupit bylo pro něj opravdovým «šokem» a úplně ho to "vykolejilo", jak řekl, «protože Benedikt XVI.. pro mě vždy usměrňoval cestu v katolické církvi ». Papež tím podle něj projevil současně velkou sílu a ukončil povážlivou situaci, «místo toho, aby ji bolestivě natahoval do délky».
Článek naleznete v souboru článků na tomto odkazu:
http://www.magnificat.sk/2013/02/dalsi-podraz-od-europskej-komisie-pokusy-na-detoch/