Benedikt XVI. před Angelus,
nám. sv. Petra, 8. 12. 2012.
Drazí bratři a sestry, přeji vám všem pěknou
slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny prvotního hříchu. V tomto Roce víry bych chtěl zdůraznit, že Maria je Neposkvrněná díky nezištnému daru Boží milosti. Bůh v ní však nalezl dokonalou ochotu a spolupráci.
Maria je „blahoslavená“, protože „ uvěřila“ (Lk 1,45), protože měla pevnou víru v Boha. Maria představuje onen „zbytek Izraele“, onen svatý kořen, který ohlašovali proroci.
V Marii Boží slovo nalézá posluchače, přijetí, odpověď. Nachází ono přitakání, které mu umožňuje vtělit se a přijít mezi nás. V Marii se lidstvo a dějiny skutečně otevírají Bohu, přijímají jeho milost a jsou ochotny činit jeho vůli. Maria je ryzím vyjádřením milosti. Přestavuje nový Izrael, který knihy Starého zákona popisují symbolem nevěsty. Svatý Pavel tento jazyk přejímá ve svém listě Efesanům v místě, kde hovoří o manželství a říká: „Kristus miloval církev a vydal sám sebe za ni, aby ji posvětil a očistil koupelí ve vodě a slovem. Tím si chtěl církev připravit slavnou, bez poskvrny, vrásky nebo něčeho takového, aby byla svatá a bez vady“ ( Ef 5,25-27). Církevní Otcové tento symbol dále rozvinuli a proto se nauka o Neposkvrněné nejprve vztahovala k církvi panenské a mateřské. Sv. Efrém Syrský poeticky píše: Jako samotná těla zhřešila a umírají a země, jejich matka, je zlořečena ( srov. Gn3,17-19), tak skrze své tělo, kterým je neporušitelná církev, je její země již od počátku požehnaná. Touto zemí je Mariino tělo, chrám, do něhož bylo uloženo sémě“ (Diatessaron 4,15: SC121,102).
Světlo, které se šíří z Mariiny postavy, nám rovněž pomáhá pochopit pravý smysl prvotního hříchu. V Marii totiž plně žije a uskutečňuje se onen vztah k Bohu, který ruší hřích. Neexistuje v ní jakýkoliv rozpor mezi Bohem a jejím bytím. Je tu plné společenství a srozumění. Je tu vzájemný souhlas – Bůh říká „ano“ Marii a Maria své „ano“ Bohu. Maria je osvobozena od hříchu, neboť plně náleží Bohu. Bůh si ji zcela vyvlastnil a naplnil svou milostí a láskou.
A závěrem – nauka o Mariině Neposkvrněném Početí vyjadřuje jistotu víry, že se Boží příslib naplnil. Smlouva s ním neselhala, nýbrž přinesla svatý kořen, z kterého vyrašil požehnaný plod celého vesmíru, Ježíš Spasitel. Neposkvrněná ukazuje, že milost je s to vyvolat odpověď, že věrnost Bohu dokáže zrodit pravou a dobrou víru.
Drazí přátelé, dnes odpoledne, jak je zvykem, vzdám hold Panně Marii Neposkvrněné na Španělském náměstí. Následujme příklad Boží Matky, aby i v nás Pánova milost nalezla odpověď – ryzí a plodnou víru.
Přeložila Jana Gruberová
Další články z podrubriky Angelus
Převzato z
www.radiovaticana.cz,
článek , vydaný 8.12. 2012,naleznete
zde.