Proč se stal katolíkem bezvěrec, syn spoluzakladatele komunistické strany Francie?
Když mu bylo 15 let, prožil příhodu, která ukázala, že
má srdce otevřené pro světlo. Vypráví o tom:
„Jednoho dne, když jsem dosáhl patnácti let a měl jsem
k dispozici hrst franků, domníval jsem se, že je přiměřené
mé důstojnosti prožít jeden večer s prostitutkou. Nastoupil
jsem do metra směrem na Montparnasse (místo smutně
proslulé právě přítomností prostitutek). Když jsem tam dorazil,
potkal jsem v hloubi chodby metra vyhublého žebráka,
který vypadal, jako by byl namalovaný na bílých kachličkách
stěny. Když jsem měl kolem něho projít, pocítil jsem
onen večer, že už dál jít nemůžu. Nevím, zda jsem cítil krutost
kontrastu mezi tímto nešťastníkem, který musel natahovat
ruku do prázdna, a mezi tím, co jsem potají a beze studu
chtěl udělat; zda vykonat očekávaný skutek a uskutečnit
zbabělou touhu, či prožít něco, co přesahuje moji odvahu.
Fakt je ten, že jsem se vrátil označit jízdenku na zpáteční
cestu a zbytek peněz jsem dal tomu ubožákovi do klobouku.“
Tato epizoda cesty za
prostitutkou, která se
změnila v cestu za
láskou, předznamenala to, co
se stalo o pět let později. O tom
nám sděluje:
„Když jsem otevíral železnou
bránu kláštera, byl jsem ateista.
Ateismus má různé formy. Je
ateismus filosofický, který přirovnává
Boha k přírodě, odmítá
mu přiznat znaky, které jsou
vlastností osoby, a hledá všechna
řešení v lidském rozumu; Bůh
není nic, všechno je božské. Vědecký
ateismus odmítá hypotézu
o Bohu a pokouší se vysvětlit
svět pouze z vlastností hmoty,
na jejíž původ se nesmíme ptát.
Marxistický ateismus je ještě radikálnější:
neomezuje se na to,
že popírá Boha, ale pro případ,
že by ožil, vyhodil by ho ze dveří,
protože jeho přítomnost je nevhodná
a byla by překážkou pro
svobodnou hru lidské vůle. Existuje
ještě druh velmi rozšířeného
ateismu, který dobře znám, protože
je to ten můj: ateismus stupidní.
Tento ateismus si žádné
otázky neklade. Pokládá za zcela
přirozené, že stojí na ohnivé
kouli pokryté malou vrstvou
uschlého bláta, která se točí nadzvukovou
rychlostí kolem sebe
a kolem zvláštní vodíkové bomby
a je obklopená miliardami
lampionů, jejichž původ je hádankou
a jejichž poslání je neznámé.
Když jsem otevíral onu
bránu, byl jsem právě popsaným
ateistou a byl jsem jím ještě
uvnitř kaple. Ve skupině věřících
v protisvětle jsem viděl jen
stíny a mezi nimi jsem nemohl
rozeznat svého přítele; v hloubi
budovy zářil jakýsi druh slunce:
nevěděl jsem, co je Nejsvětější
svátost. (Bylo to v kapli Ustavičné
adorace. Pozn. překl.)
Netrápila mě žádná muka lásky,
a tento večer jsem se měl setkat
s novým plamenem. Nezabýval
jsem se tím, ani jsem na to
nebyl zvědavý. Náboženství byla
stará chiméra, křesťané byli
jakýsi zpozdilý druh na cestě
evoluce: dějiny se vyslovily pro
nás, pro levici, a problém Boha
byl vyřešen negativně nejméně
na dvě nebo tři staletí. V našem
prostředí se jevilo křesťanství
tak překonané, že jsme za antiklerikály
platili jen při předvolební
kampani.
A tehdy se stalo něco nečekaného.
Chtěli po mně, abych
za každou cenu připustil, že víra
ve mně působila již od počátku.
Že jsem na ni byl nevědomky
připraven, že moje konverze byla
jen náhlé uvědomění si mojí
mentální dispozice, která mě již
dávno vedla k tomu, abych věřil.
To je omyl. Byla-li u mě nějaká
predispozice, pak to byla právě
ironie vůči náboženství, a existuje-
li nějaké slovo, které vystihuje
moji mentální dispozici, pak tím
nejvhodnějším je lhostejnost. Vidím
to ještě jako dnes, byl jsem
dvacetiletý mladík, nezapomenu
na úžas, který mě přepadl,
když jsem náhle spatřil, jak přede
mnou vyvstává svět, zcela jiný
svět nesnesitelného jasu, intenzity
až k zbláznění, jehož světlo
zjevovalo a současně skrývalo
přítomnost Boha, toho Boha,
o kterém bych ještě před okamžikem
přísahal, že existuje jen
v lidské představivosti; současně
jsem byl zaplaven vlnou, z níž
se šířila spolu radost i sladkost,
záplavou, jejíž síla lámala srdce
a na kterou jsem nezapomněl
ani v nejtemnějších chvílích života,
poznamenaných více než
jednou hrůzou a neštěstím. Od
té chvíle mi nezbyl jiný úkol než
podávat svědectví o této sladkosti
a o této trýznivé Boží čistotě,
která se mi toho dne zjevila jako
kontrast k blátu, ze kterého
jsem stvořen.
Ptáte se mě, kdo jsem? Mohu
vám odpovědět: jsem směs
trochy špíny s příměsí nicoty,
temnot a hříchu, která pro svou
úlisnou formu marnosti by mohla
být přiřazena spíše k temnotám,
a to, co by mohla obsahovat,
jsou nejspíše hříchy, kterých
se může dopustit; moje nicota je
nesporná a jediné moje bohatství
je v tom, že jsem nesmírná
prázdnota obětovaná nekonečné
Boží velkodušnosti. Toto světlo
jsem neviděl svým tělesným
zrakem, protože se nerozjasňuje
a netmavne: bylo to světlo duchovní,
tj. světlo učitelka, bylo to
něco jako sestupující pravda. Definitivně
ovládlo běžný řád věcí.
Mohl bych přímo říct, že od té
doby, co jsem je spatřil, existuje
pro mě pouze Bůh a všechno
ostatní je hypotéza.
Řekli mi tolikrát: »Kam se
poděl váš úsudek? Zdá se, že se
z vás může stát, co chcete. Váš
otec byl socialista, a vy se stanete
socialistou. Vstoupíte do kostela,
a stanete se křesťanem. Kdybyste
vstoupil do pagody, stal byste
se buddhistou, a kdybyste vstoupil
do mešity, stal byste se muslimem.
« Na to si někdy dovolím
odpovědět, že kdybych vstoupil
na nádraží, jistě bych se stal vlakem.
Pokud jde o můj svobodný
úsudek, mohu potvrdit, že jsem
ho nabyl teprve po svém obrácení,
když jsem pochopil, že
jen Bůh nás může zachránit ze
všech forem zotročení, bez něho
bychom byli beznadějně odsouzeni.
Trvám na tom. Byl to
objektivní zážitek, byl to takřka
fyzikální pokus a já vám nemohu
předat nic cennějšího, než je
toto poselství: od té chvíle, nebo
lépe za světem, který nás obklopuje
a jehož jsme součástí, existuje
jiná skutečnost, nekonečně
konkrétnější než ta, které obecně
věříme, a tato skutečnost je ona
definitivní, před níž už neexistují
žádné otázky.“ (A. Frossard.
Dio. Le domande dell’uomo. Piemme,
Casale Monferrato 1990)
„Po mém obrácení bylo
všechno radostné a prosté: existuje
Bůh, mohutná radost, oceán
světla a sladkosti.“ – „Byl
jsem více než okouzlen, plný šílené
vděčnosti vůči nesmírnosti
milosrdné krásy. Bůh je láska
a ta láska mě naučila, že je příčinou a cílem všeho, co existuje.
Žádný tvor neexistuje pouze
pro sebe, ale pro druhá stvoření,
pro všechny ostatní, počínaje
samotným Bohem, z něhož
všichni vycházejí. (…) Úporné
zhlížení se v sobě samém odhalí
nakonec propast nicoty, ze které
nás vytáhla zázračně nějaká dobrotivost.“
(Bůh a lidské otázky)
Co dává člověku víra?
Frossard tvrdil, že byl obdarován
jistotou Boží existence
„ve formě skutečnosti, která
nepřipouští žádnou pochybnost
ani váhání“.
Vysvětlil, že víra přináší radikální
změnu života, jako když
slepý od narození prohlédne
a hluchý nabude sluch.
Když poprvé v životě přečetl
celé evangelium, Frossard pochopil,
že Ježíš ze všech ctností
nejvíce hodnotil ctnost víry.
Na mnoha stránkách evangelia
Ježíš obdivuje víru některých lidí:
Dosud jsem nenalezl takovou
víru v Izraeli. (Mt 8,10) Podle
Frossarda je víra pevnější než mystické
poznání, protože je darem
samotného Boha, kterého je člověk
schopen poznat jen cestou
víry. Když křesťan v úkonu víry
přemáhá všechno váhání a pochybnosti,
zbavený pocitů útěchy
a emocí, obsahuje v sobě tajemství
neviditelného Boha, který
se mu stává dostupným a dovoluje
mu navázat rozhovor lásky.
Frossard vysvětloval, že na cestě
víry, zvláště na začátku je třeba
přemáhat mnoho těžkostí. Víra
nás učí, že nejdříve musíme milovat,
abychom mohli Boha poznávat.
Někteří se mylně domnívají,
že musíme nejdříve Boha poznat,
abychom ho mohli milovat.
Víra je neoddělitelná od lásky
a pokory. Aby nás Bůh mohl
zachránit ze smrti a osvobodit
od otroctví hříchu, bránit nás
před ničivým vlivem Satana, je
z naší strany nevyhnutelně nutná
pokora.
Eucharistie
Ty, kteří popírají reálnou přítomnost
Boha v Eucharistii, nazývá
Frossard šílenci. Místo aby
setrvávali v úctě a mlčení před
tímto tajemstvím, stávají se zločinci
Nejsvětější svátosti. Po obrácení
mu bylo zcela jasné, že
eucharistická přítomnost Spasitele
od ustanovení Eucharistie
na Zelený čtvrtek ustavičně
ovlivňuje lidské dějiny.
Když se slaví mše svatá, vykupitelská
událost je skutečně přítomná,
protože pro Boha neexistuje
minulost ani budoucnost,
nýbrž jen ustavičné nyní. Křesťané
se skutečně účastní spásných
událostí umučení, smrti
a zmrtvýchvstání, protože tyto
události v Bohu stále trvají.
A. Frossard.
Dieu existe, je l’ai rencontré.
Editions du Dialogue, 1972