V časopise Světlo 4/2012 bylo uvedeno zajímavé svědectví o cestě evangelíka do katolické církve.
Narodil jsem se v hluboce
věřící evangelické
reformní rodině,
která žila zcela ze „sola
scriptura“. Můj otec znal až
do smrti ve věku 91 let zpaměti
některé části Pavlových listů
a žalmů. Každý týden jsme jako
děti chodili do nedělní školy,
kde nás vyučovaly „tety“ Ruth,
Marie a Hanna. To spolu s výchovou
v rodině položilo pevné
základy mé víry. Zvláště v živé
paměti mám některé příběhy „tety“
Ruth, která zářila nadšením,
když vyprávěla o Ježíši. Horlivě
a rád jsem četl velkou starou Bibli
v Lutherově překladu. Rodný
dům a nedělní škola probudily
moji lásku k Písmu svatému,
které bylo od začátku a také zůstalo
mojí nejdůležitější knihou.
Ve dvanácti letech jsem odešel
do jednoho evangelického internátu
na jihu Německa, kde
jsem byl pohlavně zneužit a znásilněn.
Můj život zde na počátku
puberty utrpěl těžkou nenapravitelnou
škodu. Nikdy jsem
za to neobviňoval evangelickou
zemskou církev, ale vždy jen dotyčné
pachatele.
Po dvou letech mě rodiče
umístili do jiného evangelického
internátu v Münsterlandu, kde
děti nacházely teplý domov a odpovědné
laskavé vychovatele.
Když moje těžkosti z předchozího
internátu dosáhly vrcholu,
poslali mě rodiče k příbuzným
do Höchenschwandu
na zotavenou. Zde jsem poprvé
vstoupil sám do katolického kostela.
S otcem, který byl architektem
a stavebním podnikatelem,
jsme jako děti navštěvovali staré
slavné německé kostely a otec
nám představoval umělecká díla
západní kultury.
V Höchenschwandu jsem
poprvé poněkud bázlivě a váhavě
vstoupil sám do prostého barokního
venkovského kostela,
který se zapsal do mé paměti.
Nehořely zde svíce a nevonělo
kadidlo jako v Miláně. Ale náhle
– sotva se odvažuji to popsat
– mě přepadla zcela pevná jistota:
Zde přebývá Bůh. Je zde přítomen.
Tuto jistotu jsem v evangelickém
kostele nikdy neměl.
Nesměle jsem šel dopředu, v roce
1955 tu byl ještě oltář se svatostánkem
uprostřed, a posadil
jsem se do lavice. Hořely zde
jen červené lampičky.
Zpředu mě zalila vlna tepla,
bezpečí a nepopsatelné útěchy.
Neměl jsem nikdy odvahu
o tom mluvit, protože to bylo
něco nevýslovného, nepopsatelného,
velmi niterný stav. Poprvé
opanoval mou zraněnou
patnáctiletou duši hluboký mír.
Od té doby jsem hledal útěchu
a pokoj vždy v katolickém kostele.
O několik let později jsem
v evangelickém gymnáziu slyšel
v hodině náboženství, jak učitel
hovořil s velkou úctou o Svátosti
oltářní a řekl, že katolíci věří,
že kněz při večeři Páně skutečně
proměňuje chléb v Kristovo Tělo
a to se pak přechovává a uctívá
ve svatostánku.
A tu jsem se dověděl, kdo mě
to ve venkovském kostele tak potěšil.
Věděl jsem, že se nemusím
teprve nyní stát katolíkem. Že jím
už jsem. Kristus přítomný ve svatostánku
mě k tomu sám povolal.
Po předčasné smrti mé matky
jsem v roce 1963 podruhé delší
dobu pobýval v Římě. Navštívil
jsem německý národní kostel
Santa Maria dell’ Anima a tam
jsem se poprvé setkal s katolickým
knězem, tehdy mladým
kurátem dr. Westhoffem (později
se stal městským děkanem
v Kolíně). Přednesl jsem mu
přání stát se konvertitou. Vyprávěl
jsem mu o svém zážitku
ve Höchenschwandu, on mě pochopil
a podnikl potřebné kroky.
Bylo to v době koncilu a já jsem
v Římě zažil věci, které zde nemohu
vyprávět. Zvláštním vyznamenáním
pro mne bylo setkání
s Pavlem VI., jehož hluboká spiritualita
na mne velmi zapůsobila.
Studoval jsem tehdy v Kolíně
blízko svého rodného města
Wuppertal. Dr. Westhoff mě
odkázal na faráře u Sv. Albana
v Stadtgartenu, dr. Huga Potha,
pravého kněze podle obrazu
Melchizedechova. Byl to první
z celé řady katolických kněží,
které mi Pán poslal do cesty.
Nikoliv analýza u významného
evropského psychoanalytika
byla lékem pro trauma 12letého
chlapce. Byli to posvěcení kněží
katolické církve, kteří mi svou
plnou mocí, Kristem svěřenou
ve svátosti pokání, a výkladem
Božího slova zprostředkovali
požehnání a uzdravení.
Ani zdařilá analýza vynikajícího
lékaře mi nemohla zprostředkovat
to, co mi mohla dát
Církev svou apoštolskou plnou
mocí, totiž rozlišení mých hříchů
od hříchů těch druhých,
a tím rozvázat uzel a smířit mé
hříchy svátostným rozhřešením.
Kněží tak pokračovali v tom, co
začalo ve Höchenschwandu,
a přivedli mě k tomu, že jsem
získal úplné odpuštění a především
osvobození.
Byl jsem pokřtěn v Říši jedním
„německým křesťanem“.
Protože jsem neměl jistotu, zda
použil platnou formuli, nařídil
kardinál Fring nový podmínečný
křest. Tuto velkou milost jsem
obdržel ve věku 24 let pozdě dopoledne
v nádherném chrámu
sv. Albana v Kolíně. Kostelník
byl mým kmotrem.
První svaté přijímání jsem
přijal ještě před oficiálním přijetím
do katolické církve v malém
vesnickém kostele od jednoho
františkána. Nemohl jsem
to prostě už vydržet. Co jsem
prožil na klekátku pro přijímání,
to se vůbec nedá popsat.
Ale vždy mě napadají slova Otce
Pia: „Hleď, aby tvoje poslední
svaté přijímání bylo tak čisté
jako první.“
Prožil jsem, jaké světy leží
mezi protestantskou večeří a svatým
přijímáním.
Nestal jsem se katolíkem proto,
že to byl evangelický internát,
kde jsem byl zneužit, nebo že mi
nevyhovovaly poměry v církvi.
Stal jsem se katolíkem, protože
se mi Kristus zjevil v Eucharistii
a já jsem našel to, po čem
jsem vždy toužil.
A stal jsem se katolíkem, protože
tato Církev při všech lidských
slabostech zachovává
věrně Kristem založenou apoštolskou
posloupnost a má v zástupci
Krista na zemi svého pastýře.
Luther a reformátoři zrušili
posloupnost a nechali část Kristova
stáda bez pastýře. A protestantské
stádo se rozpadlo na tisíce
denominací, které ani mezi
sebou nejsou jednotné.
Své protestantské dědictví,
lásku k Písmu svatému, vděčně
zachovám až do smrti.
Zachovám také lásku ke všem
opravdovým křesťanům.
Ale nikdy nebude pro mne
možné, abych odstoupil od svátostné
plnosti a vrátil se tam,
kde se jen zakrývá svátostná
prázdnota.
Nemohu vystoupit ze svaté
katolické Církve ani kvůli
vnitřnímu, ani vnějšímu nátlaku,
protože nemohu vystoupit
sám ze sebe.
Jsem v tomto domě Církve
z živých kamenů jedním kamenem,
i když se drobí a potřebuje
svátostné kladivo.
I když lidé v této Církvi hřešili
a dále hřeší, jsem si i jako
hříšný člověk vědom, že On,
její Hlava, činí Církev hříšníků
každý den Církví svatých a vyzbrojuje
je svátostmi, aby odporovali
knížeti toho světa jako poslední
bašta.
Toto vědomí mě naplňuje velkou
radostí a pokojem.
Díky Pánu, který mě ze své
milosti povolal do své Církve.
Nikdy se od ní nechci odloučit!
Der Fels 12/2011
Překlad -lš-