Další pokračování z knihy Raniera Cantalamessy:" MARIA, ZRCADLO CÍRKVE", ve kterém se dočtete také o tom,
jak duše může počít Krista a také jak dochází k jeho potracení, duchovnímu potratu - neuskutečněním předsevzetí, kterými je možná protkán náš život a které jsou hlavním důvodem, proč je tak málo svatých.
Uvažovali jsme o nagativním případu mateřství, které je neúplné buď z nedostatku víry nebo z nedostatku skutků.
Uvažujme nyní o pozitivním případu pravého a úplného mateřství, které nás připodobňuje Panně Marii.
Svatý František z Assisi pronesl slova, která dobře shrnují to, co se cítím nucen říci:"
Jsme Kristovými matkami, když ho neseme v srdci a ve svém tělě božkou láskou a čistým a upřímným svědomím.
Rodíme ho svatými skutky, které mají zářit druhým jako příklad,...
Jak je svaté a jak milé, líbezné, pokorné, pokojné, roztomilé a nede všechno žádoucí mít takového bratra a takového syna, našeho Pána Ježíše Krista!"(33).
My- říká nám světec -
počínáme Krista, když ho milujeme upřímným srdcem a se správným svědomím, a rodíme ho, když konáme svaté skutky, které ho zjevují světu.
Je to ozvěna slov Ježíšových: "Tak ať vaše světlo svítí lidem, aby viděli vaše dobré skutky a velebili vašeho otce v nebesích" (Mt 5,16).
Svatý Bonaventura, Chudáčkův učedník a syn, rozvedl tuto myšlenku ve spisku nazvaném
Pět svátků Dítěte Ježíše. V úvodu ke knize vypravuje, jak jednoho dne, když byl v ústraní na hoře Verně, přišlo mu na mysl, co říkají svatí Otcové: Že
duše, oddané Bohu, může z milosti Ducha Svatého a mocí Nejvyššího ducovně počít požehnané Slovo a jednorozeného Syna Otce, porodit ho, dát mu jméno, hledat ho a adorovat s mudrci a konečně ho šťastně představit Otci v jeho chrámě"(34).
Z těchto pěti událostí nebo svátků Dítěte Ježíše, které má duše znovu prožívat, nás zajímají především první dva: početí a narození. Podle svatého Bonaventury
počíná duše Ježíše, když je nespokojena se životem, jaký vede, a pod vlivem svatých vnuknutí a zapálena svatým žárem se konečně rázně odtrhne od svých starých návyků a chyb a je jakoby duchovně oplodněna milostí Ducha Svatého a umíní si ("počne úmysl"), že začne nový život. Došlo ke Kristovu početí! Když byl požehnaný Boží Syn počat, narodí se v srdci, ale jen tenkrát, jestliže duše vše rozumně uvážila, vyžádá si vhodnou radu a vzývala Boha o pomoc a ihned uvede své svaté rozhodnuí ve skutek a začne uskutečňovat to, co v ní už dávnoo zrálo, ale co stále odkládala z obavy, že k tomu není schopna.
Ale jedno musíme zdůraznit: Toto
předsevzetí začít nový život se musí bez prodlení projevit něčím konkrétním, nějakou změnou, pokud možná i vnější a viditelnou, v našem životě a v našich zvyklostech.
Není-li předsevzetí uvedeno ve skutek, byl Ježíš počat, ale ne zrozen. Je to jeden z mnoha duchovních potratů.
Nikdy se nebude slavit "druhý svátek" Dítěte Ježíše, kterým jsou Vánoce! Je to jeden z tolika okladů, kterými je možná protkán náš život a které jsou hlavním důvodem, proč je tak málo svatých.
xxxxxxxxxxxxx - Poznámky - xxxxxxxxxxxxxxxx
/33/ - Sv. František z Assisi. Dopis věřícím1 (FontiFrancescana nr. 178)
/34/ - Sv. Bonaventura, Pět svátků Dítěte Ježíše, úvod
@@@
Převzato z knihy:
RANIERO CANTALAMESSA
MARIA, ZRCADLO CÍRKVE
První část:
MARIA, ZRCADLO CÍRKVE VE VTĚLENÍ
III. "POČNEŠ A PORODÍŠ SYNA"
Maria, Matka Boží
5. Dva svátky Dítěte Ježíše
(str. 71 - 72)
Tato kapitola bezprostředně navazuje na:
Jak znovu počít a porodit Krista
Další z této knihy papežského kazatele P. R. Cantalamessy
naleznete v článcích:
Matka Boží - nejdůležitější činitel ekumenické jednoty
Co nám o Marii říká titul "Matka Boží"?
Ježíšovo a Mariino sebezmaření - nový pohled na P. Marii
Následování Matky Boží: být Kristovými matkami
1. část kapitoly je zde.
2. část je zde.