Dokončení této kapitoly převzaté z knihy Raniera Cantalamessy MARIA, ZRCADLO CÍRKVE o tom, že a také jak máme P. Marii následovat i v jejím mateřství.
Pro zobrazení
1. části této kapitoly
klikněte na:
Následování Matky Boží:
být Kristovými matkami
(1. část)
V tradici se tato pravda uplatňovala ve dvou rovinách, které se navzájem doplňují.V jednom případě - jak jsme viděli v textu svatého Augustina, uvedeném výše -
je uskutečněno mateřství v církvi jako celku, nakolik je "všeobecnou svátostí spásy".
V druhém případě se toto mateřství uskutečňuje v každé jednotlivé osobě nebo duši, která věří.
2. vatikánský koncil zaujímá první stanovisko, když píše:"
Církev je též sama matkou, když ... kázáním a křtem rodí k novému a věčnému životu dítky pod vlivem Ducha Svatého a narozené z Boha"(28)
Ale ještě jasnější je v tradici uplanní této pravdy osobně na každou duši."
Každá duše, která věří, počíná a rodí Boží Slovo... Jestliže podle těla je jen jadna Kristova matka, podle víry rodí Krista všechny duše, když přijímají Boží slovo"(29)
Jiný Otec je ozvěnou Výchoďanů:"
Kristus se stále rodí tajemně v duši, neboť si bere tělo z těch, kdo jsou spaseni, a z duše, která ho rodí, činí panenskou matku". (30)
Jeden středověký spisovatel napsal jakýsi souhrn všech těchto výkladů:
"Maria a církev jsou jedna matka a více matek, jedna panna a více panen. Obě jsou matky, obě jsou panny. Obě počínají bez žádostivosti z téhož Ducha, obě rodí Bohu Otci bez hříchu potomstvo. Ona rodila bez jakéhokoli hříchu těla Hlavu. Tato dala Hlavě tě¨lo odpuštěním všech hříchů. Obě jsou matkami Krista, ale žádná z nich nerodí celého bez druhé. Proto,
co stojí z Božího vnuknutí v Písmě všeobecně o panenské Matce církvi, platí jednotlivě o panenské Matce Marii. A co tu je zvlášť o panenské Matce Marii, platí povšechně o panenské Matce církvi... Konečně, každá věřící duše, snoubenka Božího Slova, matka, dcera a sdestra Kristova, je také pokládána určitým způsobem za panenskou a přitom za plodnou. Sama Boží Moudrost, která je Slovo Otce, připisuje tedy všeobecně církvi to, co se říká zvlášť o Panně Marii, a jednotlivě to připisuje i každé věřící duši" (31).
xxxxxxxxxxxxx - Poznámky - xxxxxxxxxxxxxxxx
/28/ Lumen Gentium 64
/29/ Sv. Ambrož, Expositio Evangeliisecundum Lucam II. 26
(CSEL 32,4 p. 55).
/30/ Sv. Maxim Vyznavač, Výklad Otčenáše (PG 90,889).
/31/ Izák ze Stelly, Kázání 51 (PL 194, 1863 s.).
Převzato z knihy:
RANIERO CANTALAMESSA
MARIA, ZRCADLO CÍRKVE
První část: Maria, zrcadlo církve ve zjevení
III: "POČNEŠ A PORODÍŠ SYNA"
MARIA, MATKA BOŽÍ
3. Kristovy matky: následování Matky Boží
(str. 67 - 68)
(Na fatym.com vydáno 31. 1. 2012;
9. 12. 2019 - 11401; 2. 1. 2024 - 14947 přečt.)