Na první pohled jen malá pilulka, a vyvolala kulturní revoluci.
Před 50 lety přišla na trh v USA anti-baby pilulka.
A od té doby je všechno jinak. Sexualita a plození už k sobě
nepatří. Žena se sice cítí „osvobozena“, ale podstupuje
závažná zdravotní rizika a je zneužitelná jako nikdy předtím.
Společnost kriticky trpí velkým poklesem porodnosti.
Malá pilulka navždy
změnila svět. Přišla
na trh před
50 lety. Stala se v Evropě nejoblíbenějším
antikoncepčním
prostředkem a používá ji 40 procent
německých žen. Na celém
světě ji polyká denně asi 70 milionů
žen z jednoho důvodu: pilulka
patří k nejspolehlivějším
antikoncepčním prostředkům.
Tzv. Pearlův index leží mezi 0,1–
0,9 % na 100 žen. To znamená,
že asi jedna ze sta sexuálně aktivních
žen během 1 roku otěhotní.
Bez tabletky je to asi 80 žen.
Že byl ženský cyklus ovlivňován
různými antikoncepčními
metodami již v dřívějších dějinách,
není nic nového. Ale s pilulkou
je tomu jinak. Na trh přišla
r. 1961, ale sloužila nejdříve
jen při těžkých menstruačních
potížích. To se rychle změnilo.
Za podpory americké právničky
Margaret Sangerové byla brzy
uvedena na trh jako antikoncepční
prostředek, zpočátku jen
pro americké manželky. Roku
1965, čtyři roky po nasazení, ji
v USA užívalo 41 % vdaných žen
ve věku pod 30 let. Po bouřlivém
procesu byla pilulka v roce 1972
povolena i pro nevdané. Roku
1976 po ní sahaly již tři čtvrtiny
18–19letých žen.
Jestliže zpočátku bylo používání
spíše zdrženlivé, brzy bylo přijímáno
přímo s nadšením a rychle
se šířilo. Možnost provozovat sexuální
aktivitu bez obav z možného
otěhotnění se jevila ženám jako
ideální kombinace. Méně už si
ženy uvědomovaly, že tím zasahují
do přirozeného působení hormonů
a podstupují tělesná rizika.
Přispívala k tomu skutečnost, že
negativní následky byly záměrně
zamlčovány. Pilulka má přitom
velmi závažný vliv na život ženy.
O vedlejších účincích pilulky
se vedou kontroverzní diskuse.
K dispozici jsou tisíce publikací
na toto téma. Průměrný občan
zná běžné lehčí důsledky jako nevolnost,
tloustnutí, migrény, pocit
napětí v prsou a změny nálad.
Méně už zná rizika nádorových
onemocnění spojených
s užíváním pilulky. Pilulka obsahuje
šestinásobnou dávku
náhradní hormonální terapie.
Významně stoupá při delším
používání riziko rakoviny prsu,
zvláště pokud pokud jde o osobu,
která ji začala používat ve věku
mladším než 23 let.
Je doloženo také zvýšené
riziko rakoviny rodidel:
r. 2003 zjistilo
rakovinové výzkumné
centrum v Oxfordu, že
po pěti až deseti letech
používání pilulky se zvyšuje
riziko rakoviny rodidel
1,5krát, po deseti
letech je riziko dvojnásobné.
Po vysazení sice riziko klesne,
ale nevíme, v jakém rozsahu.
Debatuje se také o psychických
následcích. U dlouhodobých
uživatelek zjistili lékaři
depresivní nálady, příležitostné
deprese a změny osobnosti
na základě změněné hormonální
hladiny. Počáteční pocit „osvobození“
od strachu z otěhotnění
může zmizet, když si žena uvědomí,
že sama nese odpovědnost
za antikoncepci, a tím i za nikoliv
vyloučené těhotenství.
U žen, které používají pilulku,
je pozorováno snížení, nebo
dokonce úplná ztráta libida.
Na druhé straně může používání
pilulky oddělováním sexuality
a plození ovlivnit podvědomí,
že libido a sexuální zájem se nevyplácí,
protože je předem vyloučeno
možné početí. Naopak bylo
pozorováno, že po vysazení
pilulky se po úplné ztrátě libida
může vrátit sexuální žádostivost.
Další téma, kterým se výzkum
kolem pilulky zabývá, je
toto: její užívání má pravděpodobně
4% účinek časného potratu.
K potratu v raném stadiu
těhotenství dochází tak, že v době,
kdy vajíčko je již oplozeno,
pro změněnou povahu sliznice
dělohy nemůže být zahnízděno.
Dále bylo již dříve zjištěno,
že pilulka způsobuje také zvýšené
riziko trombózy u žen, které
berou pilulku. Riziko je 2,5x vyšší.
Tyto trombózy vystupují v podobě
žilní trombózy nohou, infarktu
a mozkových příhod nebo
trombózy sítnice.
Pilulka ovlivňuje také ekologický
systém. Estrogen ethynilestradiol,
který používá většina
pilulek, vylučují ženy v moči. Čističky
tyto chemikálie nezachytí,
a dostávají se proto do vodního
oběhu i do pitné vody. Trpí tím
vodní živočichové.
V konfliktech o pilulku se odráží
duchovně-mravní situace Evropy
a průmyslového světa vůbec.
Zatímco jedni ji pokládají
za dobrodiní a druzí soudí opak,
má velký ideologický vliv na společnost
tím, že došlo k oddělení
sexuality a plození. Dominantní
se stal princip rozkoše a požadavek
volně provozované sexuality.
Sexualita si vydobyla pozici něčeho
podstatně samozřejmého
i mimo manželství, věk pro první
pohlavní styk se výrazně snížil,
a to vše provází uvolnění pornografie.
Mravní základy západní
společnosti a především její mládeže
byly pilulkou těžce otřeseny
a namnoze zničeny.
K těmto dopadům se druží
následky demografické. Pilulka
vedla k silnému poklesu porodnosti
v minulých desetiletích. To
zatěžuje sociální politiku četných
průmyslových zemí. Evidentně
zestárlé společnosti stojí před
velkými problémy.
Jak by to vypadalo, kdyby pilulky
nebylo? Jak by mohli lidé,
jejichž existenci by nebylo zabráněno,
změnit tvář této společnosti?
Tragiku této otázky si
umí každý představit.
Navíc: ve své kulturní dimenzi
se sexuální osvobození ženy
obrátilo ve svůj protiklad. Známá
německá feministka
Alice Schwarzerová
řekla v roce 1977: „Sexualitu
máme k dipozici
jako nikdy předtím.“
A zatímco prominentní
protestantka a bývalá
biskupka Margot
Käßmannová označila
pilulku za „Boží dar“,
postoj katolické církve je jasný:
Pavel VI. ve své encyklice Humanae
vitae hovoří o nekompromisním
zákazu umělé kontroly
početí: každý manželský
akt musí zůstat podřízen plození
lidského života (kap. 11). To
bylo v roce 1968. O 43 let později
zdůraznil Jan Pavel II. „zákaz
pilulky“ a rozvinul svou „teologii
těla“, nauku o lidské lásce a sexualitě,
a papež Benedikt XVI. odmítá
umělou antikoncepci, protože
takové metody „urážejí vnitřní
pravdu o manželské lásce“.
Tak zůstává v platnosti základní
výpověď, že společenství
manželů, které je otevřené
novému životu a nesnaží se mu
co nejjednodušším používáním
pilulky zabránit, žije ve smyslu
plánu Stvořitele. Církevní nauka
nepředstavuje pro rozumně
smýšlející lidí zátěž nebo šikanování,
nýbrž chce sloužit blahu
člověka. Apeluje na něj, aby
obnovil mravní řád a uvědomil
si nově stvořitelský smysl a poslání
sexuality.
Pramen: www.imabe.org
Die Tagespost 31. května 2011
Světlo 26/2011
Překlad -lš-