Církevní nebe je plné svatých a světic. Je však zajímavé, že v kolébce křesťanství věřící
zažili v roce 2009 vůbec poprvé radost z blahořečení. Té pocty se dostalo Sultaneh Mariam
Danil Ghattasové (1843–1927), která byla blahořečena v bazilice Zvěstování v Nazaretě jako
sestra Marie Alfonsína, zakladatelka Kongregace sester posvátného růžence. V časopise Světlo o ní vyšel zajímavý článek.
Arabská dcera
Jeruzaléma
Blahoslavená Marie Alfonsína
je u nás zatím takřka neznámá.
I během svého života
se zdržovala skromně v ústraní,
takže ani jedna z jejích spolusester
nevěděla o jejím bohatém
duchovním životě, o jejích viděních
a důvěrném vztahu k Panně
Marii. Dokonce i její generální
představená, její vlastní sestra
Hanneh, až do Alfonsíniny smrti
netušila, že v její osobě se skrývá
zakladatelka kongregace. Povoláním
této vysloveně sympatické
světice bylo žít v tichosti a zcela
se obětovat za své, dnes už papežsky
schválené společenství.
A dělala to velice ráda.
Narodila se v roce 1843 v dobře
situované arabsko-křesťanské
rodině Danil Ghattas v Jeruzalémě.
Jako čtrnáctiletá následovala
tato palestinská dívka Sultaneh
Mariam volání Pána Ježíše
a vstoupila k sestrám svatého Josefa.
Na obláčce v kostele Svatého
Hrobu v roce 1860 obdržela
jméno sestra Marie Alfonsína.
O dva roky později složila jako
devatenáctiletá na stejném
místě utrpení a smrti Páně své
první sliby. Plná nadšení začala
ihned vyučovat dívky katechismu
ve farní škole v Jeruzalémě.
Celé houfy dětí nadšené její láskou
k Panně Marii vstupovaly
do mariánské kongregace, kterou
sama založila.
Po několika letech požehnaného
působení přešla sestra Alfonsína
jako učitelka a vychovatelka
do Betléma. Tam začaly
pro třicetiletou řeholnici nečekané
zázračné události. Během
modlitby svatého růžence se jí
6. ledna 1874 poprvé zjevila Panna
Maria. V jasném světle viděla
Alfonsína Královnu posvátného
růžence, jak stojí s široce roztaženými
pažemi. V rukou držela
růženec, který visel až k jejím
nohám, hlavu měla obklopenou
patnácti hvězdami. Vidění zanechalo
v sestře Alfonsíně nepopsatelný
pokoj a živou touhu
zcela se obětovat Bohu za duše.
Když se Alfonsína přesně za rok
po prvním zjevení 6. ledna 1875
modlila v Jeskyni narození Pána
Ježíše v Betlémě, Panna Maria
se jí znovu zjevila a zaplavila
modlící se řeholnici jasným
světlem. Jeden paprsek vycházející
z Panny Marie mě pronikl a zranil
mě její láskou. Od té doby provázela
sestru Alfonsínu nádherná
hvězda, která zářila jednou slaběji,
jindy silněji, jednou se vzdalovala,
jindy přibližovala.
Uprostřed této zářící hvězdy
viděla Alfonsína vždy Pannu Marii
– podobně jako blahoslavená
Anna Maria Taigi v Římě, která
o 100 let dříve po dobu 47 let
v zářícím slunci milostí poznávala
věci přítomné i budoucí.
Tentýž večer se jí Panna Maria
ukázala obklopená radostným
zástupem děvčat, nad nimiž byl
zářícími literami napsán nápis:
Kongregace růžence.
V dalších viděních v průběhu
roku viděla Alfonsína budoucí
klášter růžencových sester i sestry,
které v něm žily. Panna Maria
jí do všech podrobností popsala
denní program a pravidla
kongregace. Když sestra Alfonsína
stále váhala se založením,
Panna Maria jí dodala odvahy
a povzbudila – lehce se jí dotkla
svým růžencem a řekla:
Růženec je tvým příkladem. Důvěřuj
mému milosrdenství a dobrotě
všemohoucího Boha. Také
velmi známá stigmatizovaná
Mir jam z Abellinu ji povzbuzovala:
Dej se do díla, Bůh to chce,
zdaří se to. Opravdu to však nebylo
lehké mít odvahu k založení
kongregace; Panna Maria však
vyslyšela modlitby sestry Alfonsíny
a poslala jí velmi schopnou
pomocnici, její rodnou sestru
Hanneh (1858–1931). Aby mohla
být kongregace založena, dostala
jako dar i velmi moudrého
kněze a duchovního vůdce
Josepha Tannuse z Nazareta.
Sestra Alfonsína působila celých
dvacet let u sester sv. Josefa,
a proto potřebovala dispens
od papeže – podobně jako sestra
Tereza o 66 let později –, aby
mohla z tohoto řádu vystoupit.
Papež Lev XIII. jí toto povolení
udělil v roce 1880. Nyní byla
volná a mohla se připojit k pěti
palestinským dívkám, které žily
v malém pronajatém bytě (zprostředkoval
jej P. Tannus) velmi
chudobně, ale šťastně jako první
členky kongregace.
Dne 7. března 1885 složila
sestra Alfonsína spolu s dalšími
osmi novickami před jeruzalémským
patriarchou řeholní sliby.
Vedení mladého společenství bylo
tehdy v jiných rukou a P. Tannus
byl jediný, kdo věděl, že skutečnou
zakladatelkou je tichá
sestra Alfonsína. Velmi si jí vážil
a často ji prosil, aby zapisovala
všechno o svých viděních
a svých zážitcích.
Nousseira
a zázrak ve studni
Během 42 let v Kongregaci
sester posvátného růžence
projevovala se tato velká mystička
také jako žena činu, která
však nikdy nepustila z ruky růženec.
Ochotně přijímala, když
ji překládali z místa na místo,
aby zakládala kláštery a školy
na výchovu arabské mládeže
a sirotčinec, ať už ve Svaté zemi,
nebo ve městě Salt v Jordánsku,
kde se kromě jiného starala
i o beduíny. Už několik měsíců
po slavných slibech byly mladé
sestry rozesílány po dvojicích
do okolí. Tak se i sestra Alfonsína
vydala spolu s jednou sestrou
a svým duchovním vůdcem Josephem
Tannusem do Jaffy v Galileji.
Její první „klášter“ a první
„škola“ byly nejdříve dvě provizorní
místnosti; větší sloužila
jako školní třída pro 35 děvčat
a do menší se vešly právě dvě postele.
Přes den byla jedna postel
nahrazena pracovním stolem.
Takřka rok snášely obě růžencové
sestry tuto stísněnou situaci,
až jim představená klarisek
z Nazareta darovala trochu peněz
a mohly si zařídit další dvě
světnice. Čtyři dny před jejich
posvěcením, 14. dubna 1886,
se stal zázrak, který vyvolal pozornost
veřejnosti a o kterém
jsou zachovány přesné výpovědi
očitých svědků i těch, kteří
o zázraku slyšeli.
V ten den pomáhala Nousseira
Habîb el’Issa, dvanáctiletá
pravoslavná dívka, při čištění
kamenné dlažby v přístavbě
sesterského domu. Při nabírání
vody spadla do 8 metrů hluboké
studny. Sestra Kateřina hlasitě
volala o pomoc, ale teprve
po deseti minutách přišli muži
s lanem a spustili ho do studny.
Dítě se sice dvakrát vynořilo nad
hladinu, ale bylo v bezvědomí,
a proto se nedokázalo chytit podávaného
lana. Obyvatelé obce,
kteří se seběhli, začali křikem obviňovat
sestry z tohoto neštěstí.
Příbuzní děvčete si ze zoufalství
roztrhli šaty a ihned stanovili
cenu krve, kterou měly řeholnice
zaplatit, než opustí obec.
Sestra Alfonsína si nevšímala
nadávek a vůbec se nebránila.
Odběhla s několika dětmi
do kostela a před Nejsvětější
svátostí se s nimi modlila růženec.
Potom se vrátila na místo
neštěstí s růžencem v ruce. Jeden
rozhněvaný Arab se na ni
obořil: Ať tě spálí ten tvůj růženec
a Zdrávasy! Potom ji silně udeřil
a srazil na zem. Sestra se zvedla,
prošla zástupem lidí a hodila
svůj růženec do studny. Přitom
hlasitě zvolala: Královno růžence,
zachraň toto dítě a pomoz nám
v této naší velké nouzi! Přítomní
se smáli a posměšně říkali: Tady
už tvoje Madona nepomůže.
Děvče se utopilo, je už hodinu
na dně studny. Ale sestra Alfonsína
se nedala odradit a znovu
odešla s houfem dětí do kostela
a pokračovala v modlitbě svatého
růžence.
Mezitím sestra Kateřina zůstala
u studny a spustila vědro
až na dno. Náhle se lano pohnulo.
Sestra s pomocí silného
Araba začala vědro vytahovat
a náhle se nad hladinou ukázala
hlava a pak k údivu kolemstojících
lidí i Nousseira, která stála
ve vědru s růžencem kolem krku.
Jako by se nic nebylo stalo,
objala svoji učitelku a vyprávěla:
Když jsem byla ve vodě, cítila
jsem, jak na mě spadl zářivý růženec
a ovinul se mi kolem krku
a ruky. Studna byla plná světla.
Ve vodě jsem se cítila dobře jako
na pohovce. Potom jsem viděla při
otvoru studny mnoho lidí a nějaký
hlas na mě zavolal: ‚Chyť se lana!’
Chytila jsem se a jsem venku
celá a zdravá.
Sestra Kateřina ihned běžela
do kostela a vyprávěla sestře
Alfonsíně, která se stále ještě
modlila, o zázračné záchraně
děvčete. Sestra Alfonsína vyšla
z kostela a Nousseira plná radosti
jí vyšla vstříc a řekla: To, co
jsem viděla ve studni ozářené růžencem,
mě naplnilo štěstím. Je mi
líto, že jste mě tak rychle vytáhli.
Účinky toho zázraku byly
jedinečné. Zachráněné děvče
i se svými rodiči přešlo z pravoslaví
ke katolické víře, podobně
jako evangelická učitelka,
její žačky a většina matek.
Protestantská škola byla zavřena
a třídy sester byly příliš těsné.
Nousseira se denně se sestrami
modlila růženec a i po letech
vděčně vyprávěla o své zázračné
záchraně.
Nebeské plody
V červnu 1893 se sestra Alfonsína
s jednou spolusestrou
přestěhovala do Betléma, kde
na přání svého duchovního vůdce
vybudovala sirotčinec se školou
a dílnou pro dívky. Ve velmi
těžkých podmínkách tam působila
jako představená 15 let. Počet
dětí, nezaměstnaných děvčat,
která hledala pomoc, neustále
rostl. Téměř každý rok se proto
musely stěhovat do většího domu,
ale jejich chudoba se nezměnila.
Krátce před svátkem svatého
Josefa 1904 jim došly všechny
zásoby. Ve své nouzi se začaly
modlit k svatému Josefu. Přešel
devátý den, a pomoc nepřicházela.
Matka Alfonsína však všechny
vybízela k ještě větší důvěře:
Jen se modlete k svatému Josefovi,
on nás nikdy neopustí! Venku
lilo jako z konve, až se zcela
setmělo. Tu uslyšely sestry tiché
zaklepání. Přede dveřmi se objevil
cizinec. Mírným pohybem
ukázal na velké břemeno na zádech
a přátelsky řekl: To je pro
vaše sirotky! Překvapené sestry
pozvaly neznámého muže dále.
Jeho abája (beduínský plášť)
byl plný ovoce a zeleniny. Ale
co bylo zvláštní – byl zcela suchý,
stejně jako cizincovo dlouhé
roucho. Kdo vás poslal? Bratři
z Tantury, nebo sestry z Hortas?
Odpověděl: Nevím.
Sestry Kongregace posvátného růžence se dívaly na ovoce a zeleninu, které jim
mlčenlivý cizinec přinesl. Společně
odnesly poklad do kuchyně,
a když všechno vyložily, sestra
Františka poskládala abáju.
Všimla si, že plášť je neobyčejně
krásný. Byl nový a vůbec nebyl
pokrčený. Vlastně bylo škoda
do něho balit zeleninu, pomyslela
si. Kromě toho na plášti nebyla
jediná skvrna, protože všechna
zelenina a ovoce byly čistě umyté.
Matka Alfonsína stála mlčky
u cizince zcela ponořená do zjevu
vysokého štíhlého muže s jasnými
rysy ve tváři a s nádhernýma
dobrotivýma očima. Jeho
pleť byla zářivá, čistý oděv byl
protkán modrými proužky a byl
přepásán blankytným pásem.
Mezitím se vrátila sestra Františka
a podala plášť cizinci. On
si jej však neoblékal, jak bychom
v silném dešti čekali, ale přehodil
si jej přes rameno. Na otázku,
co mu sestry dluží, skromně
odpověděl: Nic, děkuji. Zdvořile
pozdravil a zmizel v noční tmě.
Jen co se dveře zavřely, sestry
se na sebe podívaly pohledem
plným úžasu a jednohlasně zvolaly:
To byl svatý Josef!
Na druhý den telefonovaly
všem dobrodincům, zda někdo
neposlal výborné ovoce a zeleninu,
ale nikdo z nich to nebyl.
S věčností jedly sestry se svými
svěřenci z daru celý týden. Matka
Alfonsína přitom s úsměvem
opakovala: Jezte, děti, z plodů ráje,
které nám přinesl svatý Josef!
A sestra Františka potvrdila, že
v ovoci našla světlezelený plod
sladké chuti, jaký v Palestině neznají
a nikdy předtím ani později
ho neviděla. Chutnal velmi
dobře syrový i vařený.
Matka Alfonsína zažila během
svého apoštolátu podivuhodnou
pomoc Královny posvátného
růžence. Když jednou
navštívila v sousedství slepou
Hannu Issu el Kattân, hnuta soucitem
poprosila o sklenici vody.
Ponořila do ní svůj růženec a několika
kapkami pokropila oči
této ženy, které už lékaři nedokázali
pomoci. Potom se se všemi
přítomnými modlila 15x Zdrávas
Maria. Za několik dní byla slepá
žena zcela zdráva a bez pomoci
druhých šla do kostela, aby poděkovala
Bohu.
Jednou volali růžencové
sestry k muži nakaženému
tyfem. Gabrîl Dabdoûb však
krátce po jejich příchodu zemřel.
Podle orientálního zvyku spustili
příbuzní hlasitý nářek. Matka Alfonsína
však zachovala klid a povzbuzovala
zoufalou rodinu, aby
důvěřovali Ježíši a Královně růžence.
Potom poprosila o sklenici
vody, ponořila do ní svůj růženec
a na rty zesnulého uronila
několik kapek. Gabrîl polkl a požádal
o jídlo. Byl uzdravený. Tak
se mezi lidmi šířila úcta a láska
ke Královně posvátného růžence
i k růženci.
Cenné sešity
Po desetiletích naplněných
prací a pastoračním působením
povolali v roce 1909 sestru Alfonsínu
zpět do mateřského domu
v Jeruzalémě. Stála tam pak
osm let po boku své sestry Hanneh,
generální představené, pomáhala
jí a radila při vedení společnosti.
Matka Alfonsína, tehdy
66letá, dovedně ukrývala své mimořádné
dary a ctnosti. Ani její
osobní deník neprozrazuje nic
o posledních dvaceti letech jejího
života. Občas tato mlčenlivá
sestra skromně vzpomněla před
ostatními sestrami, čím ji dávno
předtím pověřila Panna Maria:
Pannu Marii by velmi potěšilo,
kdybychom se v klášteře ustavičně
modlily růženec. Ale protože
takovým prosbám sotva bylo
možno vyhovět, snažila se o to
více působit svým dobrým příkladem
a vzorem.
I přes vysoký věk (74 let), vedena
poslušností, nasadila v roce
1917 s radostí své poslední síly,
aby zřídila další dům pro sirotky.
Bylo to v Ain Karim, rodišti
Jana Křtitele, ve venkovském
domě vlastní rodiny Danil Ghattas,
kde jako dítě trávila šťastné
chvíle prázdnin. A právě zde
za deset let, 25. března 1927, zemřela.
V ten den splnila Panna
Maria svůj slib: Když splníš Boží
vůli a moji vůli a až uděláš všechno
tak, jak jsi to viděla a jak jsem
ti nařídila, potom budeš moci jít
se mnou. Matka Alfonsína Danil
Ghattasová se právě modlila
čtvrtý desátek slavného růžence,
když zesnula ve věku 84 let.
Poslední slova umírající byla:
„...pros za nás nyní i v hodinu
smrti naší.“
Teprve nyní objevila
její sestra dva rukou psané
sešity o všech jejích vzácných
viděních a snech, které z poslušnosti
zapisovala. Když se o tom
růžencové sestry dověděly, většina
z nich tomu nechtěla uvěřit,
že tato nenápadná sestra byla
tak mimořádně omilostněná
a byla duší celého společenství.
Po důkladném přemýšlení však
musely uznat: Byla svatá. Jako
důkaz stačí už jen to, že nás snášela
a nikdy nám ani slovem neprotiřečila,
nikdy si na nás nestěžovala
a nemluvila o nás zle
před druhými. Na to ani neměla
čas, protože se ustavičně modlila
růženec.
Víťazstvo srdca 79/2011
Připravil -lš-